מסעדת הרברט סמואל (צילום: אייל טואג,  יחסי ציבור )
הרברט סמואל. מסעדת השף הטובה בישראל ב-2010 | צילום: אייל טואג, יחסי ציבור
מקום 1 (ציון 9.7): מסעדת הרברט סמואל

סוג: ים תיכוני, מטבח שף
כתובת: פרופסור יחזקאל קויפמן 6, תל אביב יפו
טלפון: 03-5166516

למרות חלונות הענק הפתוחים אל כביש הטיילת של תל אביב, ועל אף המיקום בבניין משרדים ענק, כשנכנסים למסעדה של השף יונתן רושפלד נכנסים ברגע לעולם אחר – כוורת פעילה ורוחשת חיים עם תאורה חמה ודבשית.

התפריט העליז מציע טאפאס או מנות ראשונות עם ירקות, דגים, בשרים וטעמים חובקי עולם אך בעיקר חובקי אגן הים התיכון. יש גם מנות עיקריות, אבל חבל לפספס את המגוון המפתה והצבעוני של סלט תמנונים נפלא, ניוקי משובח, לשון עגל, טרטר סלמון עם קציפת בזיליקום, אספרגוס, ארטישוק ירושלמי, ריזוטו פטריות, פסטה טרייה ועוד מנות שתענוג לספוג את הרוטב שהן מותירות אחריהן בצלחת עם פרוסת לחם.

הקינוחים מסעירים פחות והשירות עשוי להיראות לחוץ ומאומץ מדי, בהתחשב בעובדה שגדולתו של המקום נעוצה בשילוב של אוכל מדויק, מקורי ואלגנטי עם אווירה לא מחייבת, אבל אלה זוטות ביחס לחוויה בכללותה.

מחיר לסועד: 130-200 שקל
עסקיות: יש
כשרות: לא כשר
חניה: חניון בסביבה
התאמה לנכים: גישה נוחה, שירותי נכים
ידידותי לילדים: כן

מקום 2 (ציון 9.7): כתית

כתובת: היכל התלמוד 4, תל אביב יפו
טלפון: 03-5107001

המטבח היצירתי של השף מאיר אדוני מצא לו בית במבנה תל אביבי יפהפה ששימש בעבר כמלון, מפעל חוטים וגם בית למסעדה או שתיים שלא צלחו. נדמה שכתית, המציעה בישול עילי צרפתי ושירות ללא רבב, היא הדיירת האידיאלית לחלל האלגנטי הזה בשולי שכונת נווה צדק.

דגים ופירות ים מאיכות מעולה מהווים חלק ניכר מהתפריט, עם מנות מעודנות אך גדושות בטעמים שמאוזנים ביד אמן, כמו נתח לוקוס עם ריזוטו סרטנים או ביסק סרטנים כחולים. הדיוק וההקפדה מתבטאים כאן בכל מנה, החל בפרוסות הלחם המשובח שמוגש בתחילת הארוחה לצד רוטב איולי כתמתם, או מתאבן של מרק יוגורט בתוספת זנגוויל וסלרי, עבור במרענן חך נהדר ומושלם של קציפת תה ירוק ויוזו, פרי הדר יפני, ועד מנות מורכבות, לפעמים אולי קצת יותר מדי, כמו פילה עגל עם ניוקי כמהין, פורצ'יני טריות, קרוטון מרווה, בשר זנב בציר עגל ושאלוט מקורמל.

מחיר לסועד: מעל 200 שקל
עסקיות: יש
כשרות: לא כשר
חניה: חניון בסביבה
התאמה לנכים: שירותי נכים, גישה נוחה
ידידותי לילדים: לא

אין תמונה
כתית של מאיר אדוני. שומרת על המקום השני

מקום 3 (ציון 9.6 ): מסעדת טוטו

כתובת: ברקוביץ' 4, תל אביב יפו, מגדל המוזיאון
טלפון: 03-6935151, 03-6935152

ירון שלו הוא כוכב עולה שלמרות גילו הצעיר כבר הספיק לעבור בטובים שבמטבחי הארץ (היה בין השאר סגנו של רפי כהן ברפאל). במסעדת טוטו הוא שומר על זיקה לאיטליה עם מנות כמו ניוקי ערמונים משובח, מושלם בטעמו וכמעט מושלם במרקם, אך לא מוותר גם על אהובי קהל שאינם דווקא מארץ המגף, למשל נתח קצבים עם לביבת תפוחי אדמה, מוח עצם ויין אדום.

השירות במסעדת טוטו יעיל, והאווירה השתפרה מאוד - שינויים בתפאורה ובתאורה הופכים את חוויית האכילה לאינטימית יותר, כזו שפחות מזכירה חדר אוכל ומאפשרת פרטיות מסוימת בתוך הרחש הכללי. שלו הוא אכן שף מוכשר במיוחד, אבל נדמה שקצת פחות רצון להרשים בכל מחיר היה מועיל לו, לפחות בשלב הזה, אחרי שכבר הוכיח את עצמו מעבר לכל ספק.

מחיר לסועד: 130-200 שקל
כשרות: לא כשר
חניה: חניון בסביבה
התאמה לנכים: גישה נוחה, שירותי נכים

אין תמונה
טוטו. לראשונה בשלשה הפותחת

מקום 4 (ציון 9.5): מסעדת קלואליס

סוג: דגים, פירות ים, מטבח שף
כתובת: דרך אבא הלל 16, רמת גן
טלפון: 03-5752445, 03-5759060

ויקטור גלוגר, אחד השפים הכי אינטליגנטיים בסביבה ואיש עם אהבה אמיתית לחומרי הגלם של הים, הוא הרוח החיה שמאחורי המטבח הפתוח של מסעדת קלואליס. הקו שהוא מנחה לא מתבסס על מטבח צרפתי מסורתי כבד או על מנות וירטואוזיות מורכבות, אלא על בישול פשוט ללא התפשרות על חומרי הגלם הטובים ביותר.

התפריט מורכב ברובו מדגים ופירות ים ברטבים צרפתיים קלאסיים, אבל חובבי בשר יוכלו לשמוח במנה נהדרת של שוקרוט ונקניקייה ביתית משובצת בפיסטוק. מי שעוקב אחרי ויקטור עוד מימי דלידג ו-206 דגים, יפגוש מכרים ותיקים כמו פרחי קישוא ממולאים בפירות ים, דגים מעושנים וכבושים מצוינים, איקרה מביצי הרינג ובויאבז נהדר.

האווירה שקטה והצוות הקשוב והמיומן הוא אחד המקצועיים ביותר בארץ.

מחיר לסועד: מעל 200 שקל
עסקיות: יש
כשרות: לא כשר
חניה: נוחה
התאמה לנכים: גישה נוחה, שירותי נכים
ידידותי לילדים: מנות מתאימות, כסאות לילדים

מקום 5 (ציון 9.4): מסעדת רפאל

סוג: ים תיכוני, מטבח שף
כתובת: הירקון 87, תל אביב יפו
טלפון: 03-5226464

רפאל מציעה תפריט של טעמים מקומיים מינימליסטיים, המורכב מחומרי גלם משובחים ומוכן בהקפדה וסטנדרטים של מטבח עילי, אבל במחירים שהופכים אותו אפשרי גם למי שהפרוטה אינו מצויה בשפע בכיסו.

מסעדת השף של רפי כהן הפכה, ובצדק, לאחת המסעדות המובילות בארץ בזכות תמהיל מוצלח של מרכיבים. זה מתחיל כמובן באוכל הנהדר: השנה כיכבו בתפריט העונתי המתחלף פולנטה אלוהית של תירס טרי עם בוטרגה ופרמזן, נתח בשר עבה של פרה מבכירה בציר בקר ויין אדום וגבעולי אספרגוס בפונדו גורגונזולה וויניגרט צימוקים. אבל ברפאל חשבו היטב לא רק על האוכל: התפריט, העיצוב והאווירה מקבלים את פניהם של כל סוגי הקהל – אנשי עסקים, חברי כנסת וסתם חובבי אוכל טוב – בחלל גדול בהיר ואלגנטי.

מחיר לסועד: 130-200 שקל
עסקיות: יש
כשרות: לא כשר
חניה: חניון בסביבה
התאמה לנכים: גישה נוחה, שירותי נכים
ידידותי לילדים: מנות מתאימות, כסאות לילדים

מקום 6 (ציון 9.4): מסעדת ויולט

כתובת: הדגן 6, אודים, משק 6
טלפון: 09-8350902

מסעדת ויולט, שפתחו השף יוסי שטרית וזוגתו נעמה, היא אולי האנטיתזה הגדולה ביותר למה שאפשר לדמיין כשחושבים על מסעדה בכפר. המסעדה אלגנטית להפליא, מהוקצעת ומגוהצת למשעי, ורק אופיים החביב של בעליה מציל אותה מתחושת המחנק הרגשי שיכולה לאפיין מסעדות יוקרה שכאלו.

האוכל שמפיק תחת ידיו השף שטרית, שכיהן בעבר כסגן השף במסעדות היוקרה רפאל ואלומה, הוא לא רק טעים להפליא אלא גם מסוגנן מאוד, יצירתי ומוקפד, ואינו נופל במאומה מזה המוגש במסעדות הגורמה של תל אביב. טורטליני של לחי עגל עם לחם אגוזים ושמן כמהין לבנות ופירה דלורית, קוקי סאן ז'אק מאודים בסויה וחומץ אורז עם קולורבי וקבב מפירות ים, סינטה עגל עם פוקצ'וי ממולא בבשר קצוץ ברוטב יין אדום ופירה תפוחי אדמה וחרדל, ויכולנו להמשיך לצטט כך את כל התפריט, שהוא באופן מפתיע ומשמח קצר מאוד.

מחיר לסועד: מעל 200 שקל
כשרות: לא כשר
חניה: נוחה
תאמה לנכים: גישה נוחה
עסקיות: יש

מקום 7 (ציון 9.2): מסעדת אדורה

סוג: ים תיכוני, מטבח שף, ביסטרו
כתובת: בן יהודה 226, תל אביב יפו
טלפון: 03-6050896

אבי ביטון הוא הדבר הגדול הבא, ורק נותר לקוות שהוא יישאר כמו שהוא עכשיו: מארח נהדר, טבח יצירתי, מדויק ומקורי להפליא, ובעיקר בעליה של מסעדה מהחיים, מסעדה שלא מרגישה צורך דחוף להאכיל מאות סועדים ביום או לחלופין לגבות מחירים רצחניים.

במסעדה הנעימה שלו, ביטון מגיש מנות שמתכתבות עם מוצאו ועם המרחב כמו חריימה פירות ים או אוסובוקו בראס אל חנות, ומנות ראשונות כמו לקט סינטה בקונפי תאנים או סביצ'ה של דג ים עם סלט לוביה וקרם חצילים בלאדי, לצד קינוחים נפלאים כדוגמת בוריק שממולא בקרם שוקולד ולצדו בננות מקורמלות. בשבתות בבוקר: בראנץ' מלכותי אמיתי עם אגז בנדיקט, שקשוקה, מסבחה חציל עם בשר ועוד.

מחיר לסועד: 60-120 שקל
עסקיות: יש
כשרות: לא כשר
חניה: חניון בסביבה
התאמה לנכים: גישה נוחה, אין שירותי נכים

אין תמונה
ביטון. כוכב עולה

מקום 8 (ציון 9.1): מסעדת רוטנברג

כתובת: ליד גשר, צמוד לאתר גשר הישנה
טלפון: 04-6752237

השף רן שגיא ממסעדת נחלים פתח מסעדה משלו בגשר הישנה, בצמוד למפעל החשמל שהקים פנחס רוטנברג בתחילת המאה ה-20, ומכאן גם שמה. המבנה שבו שוכנת המסעדה שימש בעבר כתחנת הסגר לבעלי חיים במעבר הגבול של רכבת העמק לירדן.

העסקית כאן זולה באופן שערורייתי כמעט - 70 שקלים למנה ראשונה, עיקרית ואחרונה, כולל שתייה קלה וקפה. בתפריט אפשר למצוא מנות טעימות כמו קציצות טלה עם במיה, כרישה מאודה עם פירה כרובית, פטה כבד עוף עם ריבת פלפלים חריפה מעט, פילה דג ים עם שרימפס ואורז בשמנת ולקינוח מאפה פריך של תפוחים. אם מוסיפים לחשבון גם נוף לירדן (גם המדינה וגם הנהר) ושף מוכשר שמתעקש לנהל מסעדה קטנה ויפהפייה בלב השממה הקולינרית שמסביב, הרי שזו בהחלט מסעדה מומלצת בחום.

עסקיות: יש
כשרות: לא כשר
חניה: נוחה
התאמה לנכים: גישה נוחה, שירותי נכים
ידידותי לילדים: מנות מתאימות

אביב משה מנסה לזהות גאדג'ט למטבח (צילום: עדי רם)
אביב משה. מזל שהאוכל מעולה | צילום: עדי רם
מקום 9 (ציון 9.1): מסעדת מסה

סוג: ים תיכוני, מטבח שף
כתובת: הארבעה 19, תל אביב יפו, בניין המילניום
טלפון: 03-6856859

מסעדת היוקרה מנסה לספק לקהל הסועדים לא רק חוויה קולינרית, אלא חוויה כוללת לכל החושים, ולא תמיד בהצלחה מרובה. את הפומפוזיות של העיצוב שלה מציל רק האוכל של השף אביב משה, שילוב חכם וטעים להפליא בין המטבח הצפון אפריקאי למטבח צרפתי עילי. יש כאן מנות נהדרות כמו מוח עצם בתבשיל פוט או פה; אשכי הודו רכים על קציפת חצילים וקולרבי; רביולי לחי פרה, חומוס ובצל על מצע בטטה וסילאן או קוסקוס פירות ים, כשאת כולם מקדים לחם טוב שמלווה בעריסה, לימונים כבושים וגספאצ'ו נפלא עם גבינת עיזים.

מחיר לסועד: מעל 200 שקל
עסקיות: יש
כשרות: לא כשר
חניה: חניון בסביבה
התאמה לנכים: גישה לא נוחה, אין שירותי נכים

אין תמונה
קדירת פירות ים של הלנה. שווה
מקום 10 (ציון 9.1): הלנה בנמל

סוג: בשרים, דגים, פירות ים, מטבח שף
כתובת: קיסריה, בנמל קיסריה העתיק על קו החוף
טלפון: 04-6101018

מסעדת דגים ופירות ים מבית היוצר של אורי ירמיאס ודניאל זך (אורי בורי בעכו וכרמלה בנחלה בתל אביב), הממוקמת בתוך הנמל העתיק המשוחזר של קיסריה. ממרפסת העץ נשקף נוף פנורמי כחול של ים מלוא האופק, וכמובן הנמל העתיק של קיסריה, אחד האתרים היותר שמורים ויפים בישראל. על האוכל מופקד כאן השף המוכשר עמוס שיאון, שמקבל יד חופשית לגמרי משני שותפיו הבכירים ויודע לנצל זאת היטב.

אחרי פוקצ'ה נפלאה המוגשת עם מלח ים אטלנטי ושמן זית מתובל בסירופ רימונים אפשר לטעום למשל סלט ירוקים וארטישוק ירושלמי בוויניגרט טאסוס וגבינת המאירי, או בשר סרטנים ברוטב שמנת עם פורצ'יני ואצות ים. גם מנות פשוטות יחסית כמו מבחר דגי ים קטנים מטוגנים או טבעות קלמארי מטוגנות מבוצעות כאן באופן מדויק וטעים במיוחד. לקינוח נסו את המלבי רוזטה במרק תותים.

מחיר לסועד: 130 - 200 שקל
כשרות: לא כשר
חניה: חניון בסביבה
התאמה לנכים: גישה נוחה, אין שירותי נכים
ידידותי לילדים:
מנות מתאימות

 

*** באדיבות אתר מפה