ראשי שום שלמים (צילום: SXC)
לא רק בריא, גם מגן מפני ערפדים | צילום: SXC

אם הבחנתם בניחוח חריף סביבכם, זה כנראה בגלל חגיגות יום השום הבינלאומי שמצוין היום ברחבי העולם. מטרתו של יום השום היא להתמקד בצמח המיוחד, שנחשב בדרך כלל לתבלין שולי למרות טעמו הדומיננטי. במסגרת החג הריחני גדלה המודעות לערכו הבריאותי של השום בחיזוק המערכת החיסונית של הגוף והתמודדות עם מחלות.

היוזמה לחג המקורי החלה בקליפורניה, אזור גידול פורה של שום, והתפשטה לרחבי ארצות הברית, אנגליה ומדינות נוספות. את יום השום מציינים בעולם באירועים ססגוניים, שבהם עוסקים בקליעת צמות שום, תחפושות, תחרויות, חידונים, ואיך לא - אכילת מטעמים עתירי שום.

הכבוד שחולקים לשום אכן מוצדק. אל תטעו לחשוב שמדובר בתרופת סבתא, כי מחקרים מדעיים מצאו עדויות לסגולות הריפוי ואף הסבר אפשרי להן. מסתבר ששום מעודד את תאי הדם האדומים לייצר מימן גופריתי, שמשמש בגוף כנוגד חמצון וכמעביר סיגנלים להרפיית כלי דם – מה שמאפשר את הגדלת זרימת הדם למקום המיועד לטיפול.

אולם יש גם קוץ באליה: במדינות שבהן דיאטה עשירת שום נמצאה יעילה בהגנה מפני מחלות, כמו קוריאה, איטליה וסין, הממוצע היומי לאכילת שום הוא כ-12 שיניים ביום. החדשות הטובות: לא צריך לאכול רק שום טרי, אפשר גם לבשל איתו – ערכו התזונתי יישמר. ההמלצה היא למעוך את השום ולהשאיר אותו מעוך כרבע שעה לפני הבישול, מה שמגביר את שחרור האנזימים המייצרים את התרכובות המבריאות שבו.

גם גיורא סתיו מקיבוץ דורות, הוגה רעיון הקוביות הכתושות להקפאה, מכיר מקרוב את כוח השום. "אחד הדברים היותר בדוקים אצלנו בקיבוץ הוא שגרגור אבקת שום מרפאת את דלקות הגרון החיידקיות החריפות ביותר תוך שעתיים". בעבר נהגו סבתות להניח שן שום על שן כואבת כדי לטפל בדלקות שיניים, אבל היום גם סתיו ממליץ ללכת לרופא שיניים - בעיקר בגלל ריח הלוואי הלא נעים.

"הבעיה היא בתוצרי הפירוק של השום בקיבה, שמובילים לריחות בחלל הפה ולגזים". לדברי סתיו, ניתן לפתור את הבעיה בשימוש באבקת שום מיוחדת שמפתחים בימים אלה ואותה יש לבזוק על המזון זמן קצר לפני האכילה.

לא מוותרים על שום בעד שום הון שבעולם? יש לנו מתכונים מנצחים בשבילכם:

קונפי שום

חמאת שום

ריבת שום

תפו"א בתנור עם שום ורוזמרין