אביב משה מנסה לזהות גאדג'ט למטבח (צילום: עדי רם)
משה. ירושלמי בנשמה | צילום: עדי רם

שישי בצהריים הוא זמן קודש לפרלמנט התל-אביבי של אביב, המתקיים באדיקות דתית מידי שבוע בגינה של קונדיטוריית דלאל. אף לא דקה לפני שהשמש מתמקמת בעצלתיים במרכז השמיים, מגיח אביב ממיטתו לאחר סרביס ליל חמישי עמוס במטבח, וגורר את עצמו לנווה צדק. אביב מעיד על עצמו כמתקשה לקום, ובפעם היחידה שבה נאלץ להתעורר עם נץ החמה כדי להגיע לארז קומורובסקי בגליל, הוא הוציא לכולם את הנשמה בטרוניות כיצד מצליחים בני אנוש להשכים קום.

בדלאל מתכנסים כל החברים הטובים של אביב, המתגאה ביכולתו לאסוף סביבו "רק אנשים טובים". לאחר 5 כוסות מקיאטו, מתחיל טקס הבורקס של יום שישי. הבורקס נחצה לשניים, במרכזו מוערמים חמוצים ואת הכבודה הריחנית טובל אביב בסלסה טרייה של עגבניות. טקס ירושלמי בעליל למי שבקיא בהלכות הבורקס הירושלמי. בקונדיטוריה של דלאל נישאים ריחות משכרים של בצק, חמאה, קינמון ושוקולד. שלל המאפים המגונדרים המונחים על הדלפק יכולים להוציא גם אדם סגפן מדעתו - בריושים בזוקי סוכר ושוקולד, קרואסונים עלעליים, אקלריים מזוגגים, עוגות שמרים תפוחות וקפה מצוין. מכל אלה מתעקש אביב שנטעם דווקא את הגביניות המשובצות פירות יער, את הרוגלך ספוגי השוקולד וכמובן את הבורקס. שלושתם עשויים ממיטב חומרי הגלם ומעולים מסוגם. אחרי הפרלמנט לוקח אביב עוגות וחלה לשבת והוויקאנד מתחיל.

דלאל, כל ישראל חברים 7, תל אביב. טלפון: 03-5109292

אין תמונה
הקונדיטוריה של דלאל. חלק מהטקס של שישי

ילד טוב ירושלים - "קובה בר"

בשבתות נוסע אביב לאימו בשכונת הקטמונים בירושלים, שם גדל, צמח ו"עשה הרבה בעיות", כדבריו. חרף התדמית הסלבריטאית שדבקה בו, אביב מגדיר את עצמו בסופו של דבר כ"ילד של אימא ושל בית". לירושלים הוא מתגעגע בגלל השקט ברחובות, בגלל הפשטות ובגלל הבית הספוג ריחות ילדות ובישולים. המטבח שעליו גדל אביב הוא המטבח הכורדי המסורתי -קובה, קאדה (מעין מאפה ממולא גבינה) ויאפרח (ממולאים). "זהו מטבח שהולך ונעלם" מביע אביב צער כן ועמוק, "לא תמצאי היום אישה שפויה שמסכימה לעמוד שעות ולגלגל קובה".

לשמחתו של אביב, נפתח בכיכר רבין בתל-אביב לפני כשנה, "קובה בר" של אלי ואופיר, ירושלמים ממוצא כורדי, שהחליטו שגם לתל-אביבים מגיע ליהנות ממטעמי בית אימא. ואם לדייק, המקום הוקם עבור ירושלמים גולים, כמו אביב, שהתגעגעו לטעמים ולריחות.

ברגע שמתיישב אביב סביב השולחן עם הירושלמים וקעריות עמוקות מתחילות לזרום, נעלמים הגינונים המסוגננים ואת מקומם תופסות תנועות ידיים רחבות המעידות "וואו איך טעים לי", דיבורים על ה"שכונה" וכמובן על בית"ר ירושלים.

אביב לוגם בשקיקה מרק קובה חמוסטה חמצמץ, ומערים על הצלחת אורז צהבהב עליו הוא מניח קציצה תפוחה ושמנמנה מסולת. "תטעמי, תטעמי את האורז הזה" הוא מפציר בי, "אין כזה טעם בכל העולם, באחריות". האורז אכן מענג מסוגו ואביב רץ אל המטבח ושב עם סיר אלומיניום עתיק ומעוקם. "את רואה את הסיר הזה? הוא מלפני מאה שנה, הכי "פושט" ורק ממנו יוצא אורז טעים כזה. אף סיר משוכלל לא יצליח לבשל כזה אורז בחיים", הוא מסכם בעצב, והחברותה הירושלמית מהנהנת בסוג של שותפות גורל מעציבה.

קובה בר, מלכי ישראל (כיכר רבין) תל-אביב. טלפון: 03-6090942

מנה בפיתה - "הדונר הטורקי"

יש בתפריט של "מסה" מספר לא מבוטל של מנות שנוצרו על-ידי אביב, במיוחד כדי שיהיה לו מה לאכול. שווארמה טלה פעוטה על שיפוד היא אחת מהמנות הללו. "אני מת על שווארמה", סח לי אביב בלהט. "לאחר שבוע של סיור קולינרי בפריז שבו אכלתי בכל מסעדות המישלן שרק אפשר להעלות על הדעת, ושירתו אותי כמו מלך, הכרזתי על שביתה שבמסגרתה איימתי שאם לא לוקחים אותי לאכול שווארמה עכשיו, אני חוזר הביתה".

שווארמה קטלנית44809 (תמונת AVI: המהדורה המרכזית)
שווארמה. יותר מהכל אוהב אוכל רחוב | תמונת AVI: המהדורה המרכזית

הצוות החרד לקח את אביב לממש את זממו ברובע היהודי של פריז, ובא לציון גואל.

בתל-אביב אנחנו הולכים לאכול ב"הדונר הטורקי", שווארמה כבש אמיתית נוטפת שומן וספוגת טעמים נהדרים. אביב נכנס למקום ודבר ראשון בוחן את דלפק הסלטים. הוא מודה שהסלטים הצבעוניים והטריים, מציתים את דמיונו הרבה יותר מהשווארמה עצמה. "יש לי זיכרון מהבית של שבת בבוקר כשאבא נהג לחתוך עבורנו ירקות טריים לסלט. עד היום אני מחפש את הריח הזה של הבצל והפטרוזיליה הקצוצים דק". ובכלל, "אוכל רחוב הוא האוכל שאני הכי אוהב בעולם", הוא מסכם ונותן ביס דשן בפיתה.

הדונר הטורקי, רחוב יגאל אלון 90, תל-אביב. טלפון: 03-5612633

גבינה כחולה וערמונים על האש - "27.6 מעלות"

לצד אוכל רחוב, הבורקס והקובה של אמא, אביב מת על גבינות. יש בו באביב משה, סקרנות של ילד המניבה אינסוף יצירתיות ומנות חדשות שעליהן הוא מחליט ברגע. תכונה משמחת לסועדים ומכבידה לצוות, שנאלץ לעדכן חדשות לבקרים את התפריט, בהתאם ליצריו של השף. בתפריט של "מסה" המון מנות צמחוניות השזורות בגבינות תוצרת חוץ משובחות. את הגבינות רוכש אביב מהשף רן בוק, בעל חנות הגבינות 27.6 מעלות (הטמפרטורה האופטימלית להרתחת החלב המשמש להכנת גבינות כמו ברי וקממבר) שברמת השרון. אביב יודע לפרגן ולהקשיב לאנשי מקצוע, ומניח לבוק לשדך עבורו גבינות תוצרת חוץ למנות. הוא מתלהב במיוחד מגבינת "בלו באוריה" קרמית וכחולת עורקים אותה הוא מחליט להגיש לצד קינוח מופתי של ערמונים על גחלים לוחשות עם ריבת חבושים והבלו באוריה. מנה שאת השראתה שאב מדוכני הערמונים הקלויים ברחובות אירופה הקפואים.

27.6 מעלות, רחוב סוקולוב 81, רמת השרון. טלפון: 03-5474276

אין תמונה
מרתף הגבינות של רן בוק. אביב מת על גבינות

>> אפשר להכין אוכל טוב גם ב-20 שקל ו-20 דקות