דים סאם (צילום: Michael_at_isp, Istock)
דים סאם. בינתיים הוא כאן | צילום: Michael_at_isp, Istock

חדשות טובות לאוהבי האוכל האסייתי: לא עוד שלטים ועלונים המכריזים על סגירתן הקרובה של המסעדות האהובות והיעלמות האוכל האהוב – לפחות לא בשנה הקרובה.
התודה מגיעה לרוחמה אברהם בלילא, שרת התיירות, שהצליחה להביא לאישור הממשלה הצעת חוק הדוחה בשנה את הפסקת מתן האישורים לטבחים זרים. מה שמבטיח למסעדות האתניות עוד קצת זמן לנשימה, וגם להכשרת עובדים שבתקווה יהיו מחליפים ראויים לעובדים הזרים.

אז מה היה לנו

נכון להיום יש בישראל כ-300 מסעדות אתניות שמתמחות במטבח האסייתי, ורבים מאוד מהטבחים במסעדות האלה הם יבוא משובח ומקצועי ממזרח אסיה. במסגרת המאמצים לטהר אתנית את שוק העבודה בישראל הכריזה הממשלה לפני כשנתיים על תכנית לצמצום הדרגתי של מתן היתרי תעסוקה לטבחים הזרים, הליך שהיה אמור להסתיים ב-2009 עם ביטולם המוחלט של כל אישורי התעסוקה. במהלך הזמן הזה היו אמורים בעלי המסעדות למצוא טבחים ישראלים שיחליפו את המומחים מאסיה – וזה, כצפוי, לא היה קל בכלל.

חלק נוסף בתכנית הממשלתית כלל קביעת רף שכר דרקוני למדי לטבחים מחו"ל – אלה שבעלי המסעדות יצליחו לקבל עבורם היתרי העסקה. לפי החוק החדש שכר המינימום שלהם ייקבע על 8,000 ש"ח בשנה הראשונה להעסקתם, ומהשנה השנייה ואילך שכרם המינימלי יעמוד על 15,000 – סכומים גבוהים מאוד במונחי ענף המטבח הישראלי.

אז דחיית הגזירה בשנה נוספת אינה מבטיחה את המשך חייהן ושגשוגן של המסעדות האתניות, וסביר להניח שלקראת סוף 2009 המאבק של ועד המסעדות האתניות וגורמים בענף המלונאות בתכנית הממשלתית יגיע לשיאו – אבל בינתיים, כל עוד אפשר, שיהיה לכולנו בתיאבון.