נוטלה  (אילוסטרציה: Maxim Shebeko, Thinkstock)
חסר על המדפים. שוקולד נוטלה | אילוסטרציה: Maxim Shebeko, Thinkstock

כחודש אחרי נטילת הזיכיון לשיווק מותגי פררו רושה מידי חברת ליימן שליסל והקמת שלוחה בינלאומית, מותגי תאגיד הענק - בהם ממרח השוקולד נוטלה, פררו רושה, סוכריות טיק טק, שוקולד קינדר בואנו ודופלו - נעדרים מרוב רשתות השיווק.

לאחר הפסקת שיווק המותגים על-ידי ליימן שליסל, נמכרה ברשתות סחורה שנרכשה מהזכיינים, אלא שמאז מרביתה אזלה. כיום ניתן למצוא ממרח נוטלה רק ברשת ויקטורי, שהחלה ביבוא מקביל של המותג. כך גם לא ניתן למצוא פררו רושה, והיעדרות בולטת נרשמת גם ביתר מותגי החברה.

במחסור בנוטלה משחק בעיקר לטובת שוקולד השחר, אך גם לטובת שוקולד עלית. כמו כן, היא מקלה על ניסיון החדירה של ממרחי שוקולד חדשים שנכנסו לאחרונה לשוק, המיוצרים באיטליה ומשווקים בצנצנות זכוכית, בדומה לצנצנות של נוטלה, ומיועדים להתחרות בעיקר במותג החזק.

לדברי קמעונאי, "ברוב המקומות נוטלה עם אפס מכירות, כי אין סחורה. כבר חודש שאנחנו לא מקבלים סחורה. צרכן שרוצה ממרח שוקולד לא יחכה, אז הוא קונה שקולד השחר, שוקולד עלית או חלופות אחרות שנכנסו לשוק עם אריזות הדומות לנוטלה".

לדברי קמעונאים, הסיבה להיעדרות מהמדפים נובעת מכך שהשלוחה הבינלאומית עדיין לא הגיעה להסכמים מסחריים עם רשתות השיווק. אלה מותחים ביקורת על נציגי החברה וטוענים כי הם דורשים מחירים גבוהים עבור המותגים.

לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי, "החברה עוד לא סגרה הסכמים מסחריים עם אף קמעונאי. היא גם מציעה את המחירים של ליימן שליסל כאילו לא קרה כלום. הספק חתך את פער התיווך, ולכן ציפיתי שהם יחתכו לפחות חצי מהפער של המפיץ, שלהערכתי עומד על 30%. ב-40 השנים האחרונות היה לו מפיץ משנה, ועכשיו הוא מפיץ ישירות, אז לא אמור להיות משהו בדרך? לפי מה שהבנתי, הוא לא מסתדר עם הקמעונאים. ברגע שהוא לא יסתדר, לא תהיה לו ברירה אלא להוריד מחיר".

נוטלה נמכר באירופה ובמדינת המקור איטליה במחירים הנמוכים משמעותית מהמחירים בישראל. כך, ניתן למצוא את המותג ברשתות המוזלות בשווייץ במחיר של 16 שקל לאריזה של 750 גרם. אריזה בגודל זה נמכרת בישראל בכ-25 שקל - פער של 56%. בויקטורי נמכרת אריזת נוטלה של 840 גרם ב-24.90 שקל.

פגיעה בכוח המסחרי

ליימן שליסל החזיקה בזיכיון לשיווק תאגיד פררו רושה במשך קרוב ליובל. החברה קיבלה את הזיכיון ב-1968, והוא היה ליבת פעילותה. הכנסותיה ממכירת מותגי פררו עמדו על כ-200 מיליון שקל בשנה והיו אחראיות ל-40% מכלל הכנסות החברה.

כפי שנחשף ב"גלובס", בסוף 2015 הודיע התאגיד הבינלאומי על החלטתו שלא להאריך את תקופת הזיכיון של ליימן שליסל. כבר אז היה ברור כי התאגיד מעוניין לפתוח שלוחה בישראל ולשווק את המותגים ישירות, באופן שעשוי להגדיל משמעותית את הרווחיות על המותגים. עבור ליימן שליסל מדובר במכה קשה, שלא רק פגעה מהותית בהכנסות וברווחים, אלא גם בכוחה המסחרי מול רשתות השיווק ויתר הקמעונאים.

ל"גלובס" נודע כי ליימן שליסל, שהעסיקה קודם 530 עובדים, פיטרה לאחרונה כ-80 מהם בעקבות צמצום הפעילות לאחר איבוד הזיכיון.

משלוחת פררו רושה בישראל לא נמסרה תגובה.

הכתבה פורסמה במקור בגלובס

>> אם אתם עדיין לא מבשלים עם שייטל, הכי הגיע הזמן להתחיל