עוגת שוקולד ללא גלוטן (צילום: אפיק גבאי, mako אוכל)
עוגת שוקולד ללא גלוטן. התחליפים עולים המון, אבל המון כסף | צילום: אפיק גבאי, mako אוכל

בעלי קופיקס מסמנים את המטרה הבאה - חולי הצליאק. אבי כץ וגיל אונגר עמלים בימים אלה על תוכנית להקמת חנות לממכר מוצרים ללא גלוטן במחירי עלות. ל-TheMarker נודע כי החנות הראשונה תיפתח בתוך כחודשיים-שלושה בגוש דן. "מדובר בפרוייקט ראשון שהינו חלק ממה שאני קורא לו 'קופיקס לקהילה'", אמר אונגר, לשעבר מנכל מגה (רבוע כחול) וכיום מנכל ומבעלי קופיקס. "אחרי שנים שבהן לקחנו, אנחנו רוצים לתת בחזרה בפרויקטים שונים וזה יהיה הפרויקט הראשון מסוג זה".

>> בואו לפייסבוק שלנו

"בינתיים אנחנו פותחים חנות אחת שתציע מוצרים ללא גלוטן ב-30% אחוז פחות בממוצע ממחירי המוצרים ללא גלוטן בסופרמרקטים. בהמשך נפתח אולי חנויות נוספות. בשנים האחרונות קיים מגוון גדול של מוצרים ללא גלוטן אבל הבעיה היא שהמחירים מאוד גבוהים. יש משפחות שצריכות לקנות את המוצרים ללא גלוטן לכמה בני משפחה שחולים בצליאק". החנות תמכור אך ורק מוצרים ללא גלוטן.

חולי הצליאק רוכשים לחמים, קמח, פסטה, דגני בוקר, אבקת מרק, רטבים וביסקוויטים במחירים הגבוהים פי 2 ועד פי 5 ממחיר המוצר הרגיל המכיל גלוטן. לפי הערכות של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, תוספת העלות המושתת על משפחה עם חולה צליאק בגין רכישת מוצרים ללא גלוטן נעה בין 700-200 שקל בחודש, בהתאם למספר החולים במשפחה (לצליאק מרכיב תורשתי).

את ההוצאה הכספית הגבוהה על המוצרים החליפיים נושאות משפחות החולים בישראל לבדן, אך זו אינה גזירת גורל. במדינות אחרות, כמו אירלנד, בריטניה, איטליה, צרפת, אוסטריה, ניו זילנד, קנדה וארה"ב, זוכים חולי צליאק בסיוע באפיקים שונים - באמצעות מערכת המיסוי, סבסוד מוצרים ומתן הטבה כספית או החזר הוצאות בגובה הפער שבין המוצרים הרגילים למוצרים ללא גלוטן.

בחודש האחרון מתקיימת פעילות מחאה אינטנסיבית על מחירי המוצרים ללא גלוטן, בראשות דן סולומון, אב לילדה חולת צליאק. המחאה כבר הובילה למגוון הוזלות ברשתות הדיסקאונט – ויקטורי, רמי לוי ואושר עד ובשבוע שעבר, הנושא הוצף שוב בועדת הכלכלה בכנסת.

סולומון אמר ל-TheMarker, "אני יודע שאנחנו קונים לעתים מוצרים אחרי שהם עברו שלוש-ארבע ידיים, אני מקווה שאבי כץ יצליח לחתוך את שרשרת השיווק הזו ולהוזיל משמעותית את המחירים הגבוהים". עוד הוסיף כי "אני מקווה שכמו באפקט הקפה ב-5 שקלים של קופיקס, עוד רשתות יילכו בעקבותיו, אם לא כחלק מהתחרות, אז כערך של אחריות חברתית".

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker.

עוד באתר The Marker:
>> רמי לוי: "לזוג צעיר לא יישאר כסף לקנות מוצרים גם אם המילקי יעלה חצי שקל"
>> 5 עובדות מפתיעות על אמהות וסמארטפונים