השפעת משבר הקורונה המתמשך ניכרת היטב בכל תחומי החיים ובכלכלה בפרט. מאחר והמשבר פגע בכלכלה הריאלית, גם תחום ההיי-טק נפגע כמובן. עם זאת, מגזר זה הגיע מחוזק למשבר ביחס לסקטורים אחרים. באופן כללי, רבות מהחברות גייסו סכומי כסף משמעותיים וכך גם קרנות הון הסיכון המשקיעות בהם. בנוסף, המעבר לעבודה מרחוק היה קל וחלק בתחום ההיי-טק לעומת תעשיות אחרות, משום שחברות אלה היו ערוכות לכך טכנולוגית ואירגונית טוב הרבה יותר. ואולם, גם בתחום זה, הייתה פגיעה בחברות, במיוחד בסטארט אפים צעירים, שהמשבר תפס אותם באמצע גיוסי הון, או בתוך מו"מ עם לקוחות ראשונים למוצר שפיתחו, כשבחלק מהמקרים הכול נדחה.

לדברי יוסי ויניצקי, הממונה על ההיי-טק בבנק הפועלים, "לאחר כחודשיים שבו אנחנו בתוך המשבר, ניתן להעריך שרוב היזמים עשו את פעולות ההגנה המתבקשות להתמודדות הראשונית. מי שטרם עשה ובכל זאת שרד, מומלץ עדיין לבצע". למי שלא מכיר, "פועלים היי-טק" היא זרוע הבנקאות לסטארטאפים וחברות היי-טק של בנק הפועלים. פועלים היי-טק, אשר הוקמה לפני כחמש שנים, מציעה שירותים ייחודיים לסטארטאפים בכל השלבים לטובת פיתוח מיטבי של עסקיהם ובהם: בנקאי אישי; התנהלות קלה ומהירה באמצעות אתר אינטרנט עסקי ואפליקציה; שירותי מימון תחת מדיניות אשראי המותאמת לצרכים של חברות היי-טק; פיקדונות בהתאמה אישית בליווי והדרכת יועץ השקעות ועוד.

אז מהן הפעולות המומלצות לביצוע בחברות הזנק בימי משבר הקורונה?

ויניצקי בחר בשתיים עיקריות:

  • ניהול המעבר לעבודה מרחוק – העברת עובדים לעבודה מהבית תוך ציודם בכל הכלים הטכנולוגיים והניהוליים הנדרשים; שימוש במפגשי וידאו "זום" 'וובקס' ו'טימס'.

  • הארכת ה- Run way– (משך הזמן שהמזומנים הקיימים בקופת החברה מספיקים בכדי להמשיך ולקיים בה את הפעילות) ל- 18-24 חודשים עד לגיוס הבא; בעיקר ע"י הקטנת ההוצאות הקבועות והמשתנות לכל הרוחב ובעיקר בנושא כ"א. לצמצם עלויות שכר וזאת, תוך תקשור ושקיפות פנימה לעובדים והחוצה לכל בעלי העניין וביחוד למשקיעים וללקוחות.

 
יוסי ויניצקי (צילום: יח"צ פועלים הייטק )
יוסי ויניצקי | צילום: יח"צ פועלים הייטק

 

"הנורמלי החדש"

עד כאן, מה שהיה כדאי לעשות עד עכשיו. כעת אנחנו נמצאים בשלב השני של ההסתגלות למשבר ובתחילת השלב השלישי של החזרה המדודה למצב -"הנורמלי החדש". מה מומלץ לעשות בשלב זה?

לדברי ויניצקי, קודם כל יש לחזק את הלכידות, הביטחון, המוראל והקשר עם העובדים בארגון, בייחוד אם נעשו צעדים של קיצוצי עובדים ו/או שכר בחברה. בנוסף, לדבריו, יש לבחון לעומק את היבטי העבודה מרחוק, גם לאחר המשבר; במילים אחרות, לשקול יישום עבודה מרחוק באופן קבוע ובחינת הצורך בשטחי המשרד. ההערכה היא שחברות הזנק רבות שגילו את העבודה מרחוק בזמן הקורונה, יעדיפו להמשיך בשיטה זו, גם אם באופן חלקי, מה שיחסוך לחלק מהן את הצורך במשרדים בכלל, או שהן יוכלו להקטין את שטחי המשרדים שלהן ולחסוך בכך כסף רב. ויניצקי מדגיש, כי בכל מקרה, חשוב לצד העבודה מרחוק להטמיע נהלי עבודה מתאימים: בקרה, משוב, סנכרון הצוותים ועוד. נושא נוסף שחשוב להתייחס אליו במעבר לעבודה מרחוק הוא הסייבר; עבודה מרחוק עלולה לחשוף את הארגון לסיכוני סייבר ויש להיערך לכך בהתאם על ידי הגנות מתאימות.

 

לחשוב התקפי- Offensive ולנצל הזדמנויות דווקא עכשיו

בשלב הזה רצוי לעבור ממגננה להתקפה, אם נשתמש במונחים של ספורט – מה זה אומר?

לשכור עובדים שבעבר לא היו זמינים או דרשו תנאים גבוהים מידי עבור החברה; לבצע שיתופי פעולה ואפילו מיזוג או רכישה של חברות אחרות; להגדיל את מאמצי השיווק –זכרו שחלק מהמתחרים כנראה לא ישרדו את המשבר, לצער כולנו וייתכן שזה הזמן להגדיל נתח שוק. בנוסף, חיזוק הקשר עם המשקיעים הקיימים ועם משקיעים פוטנציאליים.

והחשוב מכל, מדגיש ויניצקי, "ולא רק בימי משבר - המחשבה על הלקוח; לבחון היטב האם המוצר או השירות שלנו מתאים ללקוח? ומה עלינו לעשות כדי שהלקוח יהיה מרוצה בייחוד בעת הזו? במידה ויש צורך, לבצע שינויים מהירים בהצעת הערך שלנו. את זה ניתן לעשות אך ורק בשיחות עם הלקוחות והקשבה לצרכיהם".