אנחנו חיים בתור הזהב של המסחר באינטרנט, לא רק שכולנו קונים מוצרים אונליין, לכל אחד מאיתנו גם היכולת להקים חנות אינטרנטית בזמן קצר יחסית. עם זאת, על מנת שחנות אינטרנטית באמת תצליח, יש לעשות את זה נכון. הנה 10 דברים שכדאי לחשוב עליהם, ועדיף לפני שמתחילים. 

1.  והקונספט הוא...

יש לזכור שבאיקומרס, הקומרס (המסחר) חשוב יותר מהאי (דיגיטל). כלומר, אנחנו אנחנו עוסקים במסחר לפני הכל. לכן, צריך לוודא שהמוצרים שאנחנו מוכרים או מתעתדים למכור, הם אכן רווחיים המודל העיסקי והתפעולי מחזיק מים (תוכנית עיסקית)

 2.  זירת מסחר או חנות עצמאית?

אחת ההחלטות שיש לקבל בתחילת הדרך היא על גבי מהיא אסטרטגיית המכירות ומה הפלטפורמה המתאימה, האם להקים חנות בזירת מסחר גדולה ומבוססת דוגמת eBay או שמא להקים חנות עצמאית. יש הרבה מאוד משתנים שצריך לקחת בחשבון בהחלטה, וכן יתרונות וחסרונות לכל שיטה.

3.  הנבחרת המנצחת

חנות אינטרנטית משלבת תחומי אחריות רבים: ניהול כללי, ניהול האתר, שירות לקוחות, מחסן ולוגיסטיקה, שיווק ופרסום ועוד. יצירת תשתית ותהליכי עבודה מוגדרים בין הגורמים השונים היא הכרחית על מנת להעניק לקונים חוויה טובה ובעיקר, פיתרון מהיר בכל בעיה שלא תצוץ.

4. לא לפחד מהלוגיסטיקה

האם המוצרים שלכם מצריכים משלוח מיוחד – למשל בקירור אוו תחת תקינה מסויימת? האם לחומרי האריזה יש עלות משמעותית שיש לקחת בחשבון בתמחור המוצרים? כיצד תעבוד שרשרת האספקה? כיצד יעבוד מנגנון ההחזרות?  אלו שאלות שחשוב לשאול ולהגדיר פתרונות מבעוד מועד, שכן שילוח מוצרים מהווה באופן טבעי חלק משמעותי מאוד באופרציה של כל חנות אינטרנטית שמוכרת סחורה פיזית.

שגיא סטוניס (צילום:  יחסי ציבור )
שגיא סטוניס | צילום: יחסי ציבור

5. סליקה מייצרת נוחות ואמון

קונים שמבצעים רכישה באינטרנט רוצים לדעת שהם משלמים באתר בטוח שלא יחשוף את פרטיהם ואת פרטי כרטיס האשראי שלהם. כמו כן, הם מעוניינים שיהיו להם כמה שיותר אפשרויות נוחות לתשלום. יש לדאוג לפתרונות תשלום מגוונים ונוחים, למשל תשלום בפייפאל לצד תשלום בכרטיס אשראי, ולדאוג לתהליכים ברורים לאחר ביצוע התשלום, כגון: הודעה שהתשלום התקבל, הנפקת חשבונית, ושליחה שלה במייל.

6. שיווק ופרסום

הקמת חנות באינטרנט צריכה לבוא בד בבד עם בניית המותג ומיצובו בשוק. האם אתם מוכרים מוצר יוקרתי וייחודי? או שמא זה מוצר זול שנמכר בכמויות גדולות? תשובות לשאלות הללו יאפשרו לכם לפעול בערוצים השיווק והפרסום האידיאליים ביותר עבורכם.

7. שירות (ושימור) לקוחות

ברכישה באינטרנט בה אין ממשק ישיר ביניכם ובין הקונים, מתן שירות לקוחות מהיר ויעיל הוא חשוב מאין כמוהו ועוזר לכם לבלוט לטובה. הגדרת נהלים, תסריטי שירות, ומתן מענה לכל בעיה – עשויים להיות ההבדל בין לקוח מאוכזב, ללקוח שיחזור לקנות שוב.

8. לקוח מרוצה – חוזר

לקוחות נאמנים הם המנוע מאחורי כל עסק מצליח, והם גם עולים לכם פחות מלהביא לקוח חדש. מחשבה על דרכים לשימור של הלקוחות, למשל על ידי דיוורים, הטבות ורימרקטינג (שיווק מחדש) תאפשר לכם ליצור בסיס של לקוחות קבועים, שהינו נכס לכל עסק.

9. לשפר, לשפר, לשפר : בקרה ואנליזה עסקית

הרווחים לא גדלים אבל אתם לא מבינים למה? הגדרת נושאים למעקב וניתוח על בסיס שוטף (למשל: מוצרים, לקוחות, תלונות) וביצוע שינויים על פי תוצאות המעקב, היא מפתח לשיפור במדדים השונים של האתר.

10 תקשורת זה הכל בחיים : מערכות מידע

על מנת לעשות את הקפיצה מניהול ''חובבני'' לניהול מקצועי של חנויות באינטרנט, יש לדאוג לפתרונות שיאפשרו סינכרון בין המערכות השונות: ניהול הזמנות, ניהול לקוחות, ניהול מלאי, דוחות, ועוד. אלו  יאפשרו שפה משותפת בין הגורמים השונים בעסק, מה שיתבטא בתהליך חלק שיתרגם בהמשך ללקוחות מרוצים שמטופלים לכל אורך תהליך הרכישה.

שגיא סטוניס, מייסד ומנהל מקצועי מכללת דיגיטל IL, ישתתף בוועידת ישראל החמישית למסחר אלקטרוני GO eCommerceמבית מידע כנסים.

הועידה תתקיים ביום רביעי, ה-26.07, במלון 'דיויד אינטרקונטיננטל', בת"א.

להנחה בסך 130 ₪ לרכישת כרטיס הזינו את הקוד MAKO130