שנה חדשה היא תמיד זמן טוב לקחת צעד אחורה, להסתכל על העסק ולתכנן אסטרטגיה שיובילו אותו קדימה. הנה כמה עצות זהב ממנכ"ליות שיפתחו לכם את הראש.

תבדקו אם מגיעה לכם תמיכה כספית מהמדינה

"המדינה מוציאה מעת לעת נהלי תמיכה שנועדו לתת סיוע לעסקים, אך פעמים רבות עסקים מפספסים את התמיכות הממשלתיות כיוון שהם כלל לא מודעים לקיומם", אומרת הגר יהב מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי. "בתקופת הקורונה לדוגמא, עשרות עסקים לא הגישו בקשות להחזר על ימי בידוד ששולמו לעובדים שנעדרו מהעבודה, והפסידו כספים".

מנכלים מייעצים (צילום: שלו)
הגר יהב, מנכלית נשיאות המגזר העסקי | צילום: שלו
בימים אלו מציעה המדינה שיפוי משמעותי לעסקים שנפגעו בתקופת גל האומיקרון, וכן החל מספטמבר, עסקים שנפגעו ממבצע עלות השחר יוכלו גם הם להגיש בקשה לשיפוי.

על מנת לא לפספס את המענק, ועד שהמדינה תעלה אתר שמרכז במקום אחד את כל מה שרלוונטי לעסקים, ממליצה יהב להיכנס לפחות פעם בחודש לאתר רשות המיסים, הביטוח הלאומי ולאתרים השונים של משרדי הממשלה הרלוונטיים (כל עסק לפי תחום עיסוקו) ולהתעדכן באופן שוטף לגבי ההטבות, התוכניות, המענקים והמסגרות שמציעה המדינה, לצד 'קולות קוראים' לסיוע לעסקים.

"שם תוכלו לראות אם אתם זכאים לדוגמא לסיוע כספי לעסק, הלוואות בערבות המדינה, הכרה במס, קיזוזי מע"מ, הנחה בארנונה, ייעוץ לעסקים, תוכניות ליווי למימון, הקלות בהליכים בירוקרטים לעסקים או בקבלת הלוואות בערבות המדינה ועוד", היא מסכמת

תמצאו עובדים חדשים ושונים ממה שקיבלתם עד היום

"שילוב נכון ואיכותי של עובדים מכלל החברה ומדיניות הכלה תעסוקתית, מביאים לתועלות עסקיות משמעותיות ומייצרים יתרון יחסי וערך מוסף לחברה ולעובדיה", אומרת רביטל דואק, מנכ"לית שותפה ארגון צופן. "הגיוון מוביל לחשיבה פורצת דרך מחוץ לקופסא, שמביאה ליצירתיות ולהתמודדות נכונה עם משברים ואתגרים בתוך החברה ומחוצה לה, לצד הגדלת הסיכוי לחדירה לשווקים חדשים ולהגדלת נתח השוק".

ידוע כי ככל שעסק כולל בתוכו מגוון דעות ופרספקטיבות, כך המוצר והשירות שמספקת החברה מדויקים יותר ועונים על יותר צרכים. כמו כן, ברגע שעסק נפתח להעסקת קהלים חדשים, הוא מגדיל את ההיצע שלו, דבר המאפשר לו להגיע לכוח אדם איכותי ומדויק לצרכי החברה כולה.

מנכלים מייעצים (צילום: יחצ)
רביטל דואק, מנכלית שותפה בארגון צופן, | צילום: יחצ

גיוון תעסוקתי מייצר מצב של win-win לכל הצדדים: מביא לעסקים מאגר גדול של טאלנטים, כישרונות חדשים ומוחות מבריקים, תורם למשק הישראלי בזכות עליית התל"ג וכמובן לאלפי הצעירים שיקבלו הזדמנות אמיתית למצות את הפוטנציאל ולהשתלב בתעשייה.

"כדי לקדם את התהליך יש צורך בשיתוף פעולה מלא מצד צוות ההנהלה, שיקדם מדיניות פנים ארגונית של גיוון והכלה בכל הדרגים", אומרת דואק. "יש להקים צוות ייעודי שיקבע את תכנית העבודה, היעדים והמדדים להצלחה, במטרה לעלות את מודעות העובדים בארגון. בנוסף, כדי להגיע לאותם מועמדים פוטנציאליים, ששיטות הגיוס הרגילות לא תמיד זמינות להם, צריכים להיות נוכחים בתוך הקהילה, לעבוד מול החברה הערבית, בתיכונים, בקמפוסים וברשויות המקומיות ולהגיע לאירועי קהילה כמו ירידי תעסוקה, האקתונים ומייקתונים".

תאצילו סמכויות על העובדים שלכם

"פגשתי לאורך השנים המון סוגים של מנהלים ומנהלות ולכל אחד סגנון אישי. לא פעם נתקלתי בסגנון ניהול ריכוזי או כזה שבוחר לעסוק בכל הפרטים הקטנים, אבל עוד כשלמדתי ניהול באוניברסיטה התחברתי למודל האמריקאי שבו ממנכ״לים נדרש להוביל מהלכים גדולים ולהתרחק ממיקרו-מנג׳מנט", מייעצת עינת זינגר דן, מנכ"לית BR ISRAEL והפורום הכלכלי חברתי מבית נשיאות המגזר העסקי.

מנכלים מייעצים (צילום: יחצ)
עינת זינגר דן, מנכ"לית BR ISRAEL והפורום הכלכלי חברתי מבית נשיאות המגזר העסקי | צילום: יחצ

"העצה הכי טובה למי שמתיישב לראשונה על כיסא המנכ״ל היא להבין שלא כל הידע נמצא אצלך. הגעת לאן שהגעת אבל ההצלחה נשענת גם על היכולת לעבוד עם אחרים ולא רק להפעיל אותם. ראשית תבדקו מי המנהלים שתחתיכם אם הם טובים, יצירתיים, מקצוענים, אם הם דורשים ומקבלים מרחב פעולה ליצירתיות וצמיחה ובהתאם תייצרו צוות הנהלה בכירה לפי דיסציפלינות".

זינגר דן נותנת גם מדדים כדי לקבוע אם הניהול שלכם הוא טוב: "אם האווירה סביב העובדים היא מפרגנת, חולקת באחריות וגם בהישגים ואפילו חברית - אז את או אתה מנהלים טובים. אם הם בינוניים, מבוהלים, צייתנים ומסוכסכים בפוליטיקה פנים ארגונית - הבעיה מלמעלה. בנוסף, תייצרו לכל מנהל. מרחב אמון וחופש פעולה מלא לצד ישיבות שבועיות של סנכרון ומדדי אימפקט משותפים. היכולת לזכור כמנהלים שאנחנו בסופו של יום גם חלק מהצוות ולא רק קובעי הטון - היא המפתח לניהול אפקטיבי."

תקשיבו למה שהלקוחות שלכם אומרים

"בתקופה כזאת, אני ממליצה להפנות את המבט החוצה, ללמוד היטב את המגמות הקיימות והצפויות בתחום שלך, וכן להבין ולהפנים למה הצרכן זקוק ומה הוא רוצה, ובו בזמן – להסתכל פנימה, לדייק את העשייה שלך, לכוון אותה לצרכים המשתנים ולהתמקד ביצירת הערך הכי גבוה שביכולתך לתת ללקוחות ולצרכנים שלך", אומרת בת אל ישי מנכלית ביופט".

מנכלים מייעצים (צילום: בועז נובלמן)
בת אל ישי, מנכלית ביופט | צילום: בועז נובלמן

ישי מציעה למנהלות ולמנהלים לזכור שדווקא בתקופה כזאת מבלבלת, הקשב לצרכן ומתן מענה לצרכיו בכל נקודת זמן, מעניקים לו את הביטחון שהוא צריך ויכולים לבסס אתו קשרים ארוכי טווח שמושתתים על אמון והערכה.

תקופת הקורונה לימדה אותנו שיעור חשוב: מה שהיה הוא לא מה שיהיה. מה שקדם לקורונה עבר שינויים מרחיקי לכת בתקופת הקורונה ומה שעבד לנו מצוין בתקופת הקורונה, לא בהכרח מתאים לתקופה שלאחריה. כדי לשמור על הרלוונטיות של העסק, המנהלות והמנהלים של היום חייבים להיות עם אצבע על הדופק וליצור מערכת רגישה יותר לשינויים, גמישה, עם מהירות תגובה גדולה יותר. והכי חשוב – לא לפחד לזוז מאזור הנוחות של הארגון ושל עצמך.