שבועיים לפני ואחרי הפסח אין עם מי לדבר במשק הישראלי. שום דבר לא זז. מ"דבר איתי אחרי החג" ועד "רק חזרנו מהחג, תן לנשום ונדבר עוד שבוע", הולכים ומתבזבזים להם ימים ארוכים ולעיתים חודש שלם ללא אפשרות לעבוד כמו בתקופות רגילות יותר.

אף שישנו מגזר עבורו דווקא החג הוא תקופת השיא, כמו חברות תיירות ותעופה למשל, עבור רוב המשק תקופה זו נחווית כתקופת שפל שאיננו טבעי אלא מאולץ. אין לו קשר לעונתיות ואם הייתה ברירה רוב העסקים היו שמחים להמשיך לעבוד.

תקופת הפוגה עסקית זו יכולה לשמש את בעלי העסקים לבצע פעילויות הנדחות תמיד בשל מחסור בזמן, אך הכרחיות מאוד לפעילותו של העסק.


שיווק – תקופה כזו היא היעילה ביותר לפתח את ערוצי השיווק הקיימים וליצור חומרים שיווקיים חדשים. כך למשל ניתן לשפר את האתר, לכתוב עלוני מכירה וניוזלטרים, לבצע קמפיינים בפייסבוק ועוד.

פיתוח עסקי – פסח וראש השנה מגיעים, כידוע, כל שנה. תקופה זו היא הטובה ביותר על מנת לפתח מוצרים או שירותים עסקיים שעשויים להוות מקור הכנסה גם בזמני החגים. בנוסף, ניתן להפנות משאבים על מנת לפתח מוצרים חדשים שניתן לשווק אותם לאחר החגים.

פנייה לשווקים חדשים - עסקים קטנים, בניגוד לעסקים בינוניים, ממשיכים לעבוד כרגיל גם בתקופות כאלה. פנייה ללקוחות קטנים יותר יכולה לסייע בהגדלת מאגר הלקוחות.

חו"ל - תקופת החגים בארץ אינה מקבילה לתקופת החגים בחו"ל. לכן, פניה לשיווק העסק מעבר לים יכולה להביא לקוחות חדשים, אשר לא היה פנאי להביאם בזמנים לחוצים יותר. כמובן, לא כל עסק יכול לפנות ללקוחות בחו"ל. אלה שכן, תקופה זו אידאלית מבחינתם.

אשת עסקים בחופשה בישראל (אילוסטרציה: Shutterstock)
דווקא החופש יכול להביא לרעיונות חדשים | אילוסטרציה: Shutterstock

תכנון אסטרטגי  – כשהלחץ השוטף על העבודה היומיומי יורד, ניתן לעצור רגע ולחשוב. בחינה ובקרה של התקופה החולפת, עדכון האסטרטגיה העסקית ותכנון חצי שנתי להמשך השנה, בראש שקט, יכולים לתרום להתפתחותו הנכונה של העסק.

תכנון תקציבי -  בתחילת שנה, שלוקח בחשבון תקופה שבו ההכנסות עלולות להיות נמוכות יותר וצמצום הוצאות בהתאם. בניגוד לשפל עסקי שאיננו מתוכנן בגלל כוחות שוק, במקרה של חגים ניתן לתכנן מראש את התקציב כי זמני החגים ידועים מראש.

התרעננות – דווקא חוסר המעש והמנוחה הכפויה, מסייעים לצבור אנרגיות חדשות ולהתמלא במוטיבציה להמשך השנה. מצב זה גם יכול להביא להתבוננות מפוקחת לתוך העסק מבחוץ ולהסקת מסקנות שלא היה פנאי לעסוק בהן בשל העיסוק בשוטף.

 תקופת החג יכולה לשמש גם תקופה של שחרור מדרכי פעילות ישנות אשר ליוו את העסק לטובת התרעננות, חידוש ויציאה לדרך אחרת. לכן, למרות שרוב בעלי העסקים הקטנים נוטים לקחת חופש בתקופות אלה, אולי כדאי לשקול שוב ולהשתמש בתקופה זו על מנת לעשות Restart עסקי. תכנון מוקדם ונכון יכול להפוך את התקופה הזו משפל להזדמנות עסקית וכלכלית טובה.

מאיר שביט  (יח``צ:  יחסי ציבור )
מאיר שביט | יח``צ: יחסי ציבור

הכותבת הוא מנכ"ל ובעלים של Excellent BD, פיתוח עסקי לעסקים קטנים ובינוניים