רובע א' בעיר אשדוד, היה מרכז העיר הצעירה בשנים שאשדוד נוסדה. הרובע אז היה שיכון של קוטג'ים טוריים עבור עובדי תחנת הכח שהחלה לפעול בעיר, בעיקר עבור עולים ממרוקו, מצרים ורומניה. עם השנים נוספו לעיר עוד ועוד רבעים, אוכלוסיית ומבני הרובע הזדקנו, ומרכז העיר עבר דרומה, מה שהיווה את יריית הפתיחה להתחדשות עירונית.

בשנים האחרונות הפכה השכונה למובילה בעיר בהתחדשות עירונית, עם מספר רב של פרויקטי תמ"א 38 שאוכלסו, או נמצאים בבנייה או תכנון. 15 פרויקטים של תמ"א 38 הסתיימו, והוסיפו 255 דירות ל-292 דירות קיימות. 22 פרויקטים נוספים בבנייה, ויוסיפו 364 דירות ל-455 דירות קיימות, ו-12 פרויקטים בתכנון, ויוסיפו 259 דירות ל-222 דירות קיימות. רוב הפרויקטים הם מסוג של חיזוק ותוספת, ורק מעט מסוג הריסה ובנייה מחדש.

בשנים הקרובות, נראה ברובע יותר פרויקטים של פינוי בינוי, במסגרתם מספר בניינים יהרסו ומתחם חדש מוקם במקומם. כיום מקודמים פרויקטים שיוסיפו כ-4,000 דירות חדשות לכ-1,000 דירות קיימות.

במערב השכונה נמצא חוף הים, עם שני חופי רחצה מוכרזים במרחק הליכה, ואצטדיון הכדורגל העירוני נמצא בצפון השכונה - אך הוא ייהרס תוך מספר שנים. בשכונה מתהדרת גם בגבעת יונה - הגבעה הגבוהה בעיר, עם מגדלור בראשה שצפוי להפוך למרכז נוער על שם אילן גילאון, נקודת תצפית עם מקומות ישיבה, מסעדה ובית קפה, ומרכז המבקרים העירוני - מוזיאון לתולדות העיר.

בניה

לפי טל קופל, מנכ"ל madlan, הפרויקטים שמורדמים כעת בשכונה הם בעיקר פרויקטים של פינוי בינוי, חלק אושרו כבר, חלק בבנייה וחלק עוד בשלב הגשת התוכניות לפני אישורים.

_OBJ

פרוייקט מתחם הדקל לדוגמה נמצא כבר בבנייה, ובמסגרתו פונו 150 דירות ב-9 מבני שיכון ויוקמו 846 דירות ב-5 מגדלים בני 29 קומות, כולל תוספת של גינה ציבורית, גני ילדים ובית כנסת. שני מגדלים כבר אוכלסו, אחד בבנייה, ושניים נוספים לקראת בנייה, צפי לאכלוס סופי 2028.

תוכניות שנמצאות בשלב הגשה או תכנון מפורט הן מתחם צפון האצטדיון שנמצא בשלב תכנון מפורט ובמסגרתו יפונו 124 דירות ב-7 מבני שיכון מצפון לאצטדיון הכדורגל, ויוקמו 661 דירות ב-4 מגדלים בני צפי לתחילת עבודות נקבע ב-2025, והסיום (הערכה) ב-2028. חעומת זאת תוכנית מתחם האיצטדיון אושרה והיא תכלול פינוי אצטדיון הכדורגל העירוני, והקמת 6 מבנים בני כ-12-14 קומות עם כ-450 דירות, עם חנויות, גינות ציבוריות, ושטחים למבני ציבור. צפי לתחילת עבודות נקבע ב-2026, לאחר השלמת הקמת האצטדיון העירוני החדש ברובע פארק לכיש, והסיום (הערכה) ב-2029.

גם פרוייקט התחדשות מרכז א', הוגשה ב-2021, אך טרם אושרה. במסגרת הפרוייקט צפויים הריסת חלק מהמבנים המסחריים ו-30 דירות ב-2 מבני מגורים ישנים במרכז מסחרי א', והקמתן של 310 דירות, חנויות ומשרדים ב-4 בניינים בני 7-31 קומות. בנוסף מתוכנן שימור ושיפוץ של המרכז המסחרי הותיק, והקמת מבני ציבור עם גני ילדים ומרכז קהילתי, וחניון ציבורי תת-קרקעי. צפי לתחילת עבודות נקבע ב-2025, והסיום (הערכה) ב-2030.

שלושה מתחמים נוספים נמצאים כעת בשלב התכנון בלבד והם כוללים את מתחם הרצל שצפוי לפנות 72 דירות ב-3 מבני רכבת בהרצל 22,24,26, והקמת 324 דירות חדשות ב-2 מגדלים בני 30 קומות ובנייה מרקמית בת 7 קומות, עם מסחר ושימושים ציבוריים. מתחם הנשיא שבו מתוכננות פינוי של 186 דירות והקמה של 1,023 דירות חדשות. ומתחם מתחם משמר הירדן שבו צפוי פינוי של 452 דירות בצפון מזרח השכונה והקמה של כ-2,000 דירות חדשות וכ-50 דירות דיור ציבורי במגדלים, והקמת בית ספר יסודי חדש.

מחירים

בעשור האחרון עלו המחירים הממוצעים למ"ר בשכונה בכ-82 אחוזים, וזאת בהשוואה לעלייה דומה ברמה העירונית, עלייה של כ-64 אחוזים במחוז דרום, וכ-58 אחוזים בישראל.

דמוגרפיה

אוכלוסיית השכונה צמחה בכ-1.5 אחוזים בין 2008-2018. מספר הילדים עד גיל 19 והצעירים עד גיל 39 ירד בכ-6 אחוזים ו-9 אחוזים, בהתאמה, ומספר המבוגרים עד גיל 60 ובני גיל הזהב צמח בכ-6 אחוזים ו-14 אחוזים, בהתאמה, מה שמעיד על הזדקנות האוכלוסייה. עם זאת, מספר הפעוטות צמח בכ-15 אחוזים, כך שייתכן ויש תנועה של משפחות צעירות לשכונה.

התושבים מתחלקים כמעט לחצי כש- 45 אחוזים הם בעלי דירות, ואילו השאר הם שוכרים (49 אחוזים). כמו כן, רוב השכונה (49 אחוזים) מוגדרים עובדי צווארון כחול, המשתייכים למעמד הפועלים, ופעמים רבות משתכרים שכר נמוך, 37 אחוזים מתושבי השכונה לא עובדים, ורק 10 אחוזים עובדים בעבודות אשר דורשות השכלה אקדמאית. 64 אחוזים מהשכונה לא זכאים לתעודת בגרות, 19אחוזים הם בעלי תעודת בגרות ו-17 אחוזים בעלי תואר אקדמאי.

תחבורה

רכבת

תחנת הרכבת העירונית רחוקה מהשכונה, וההגעה אליה אורכת כ-20 דקות ברכב, וכחצי שעה באוטובוס.

אוטובוסים

התחנה המרכזית נמצאת במרחק של כ-12 דקות ברכב או באופניים, וכ-15-20 דקות באוטובוס.
בשדרות הרצל מסומנים נתיבי תחבורה ציבורית, שמאפשרים לאוטובוסים לנסוע יותר מהר. נתיבים אלה צפויים להתארך צפון עד לכביש 41 בשנים הקרובות במסגרת הרחבת השדרה ברובע לכיש החדש.