אחת הסיטואציות המפתות עבורנו כצרכנים כמעט אובססיביים של טלפונים סלולריים היא השאלה אם ומתי לשדרג את המכשיר. סביר להניח כי בכל פעם שהלכתם למרכז שירות של אחת מחברות הסלולר על מנת לתקן מכשיר קיים הוצעו לכם הטבות או מסלולי "חינם" לשדרוג המכשיר. לרוב, כפי שכבר למדנו, הזול עולה ביוקר והמושג חינם אינו קיים.

כזכור, לפני שנה נכנסה לתוקף רפורמה של משרד התקשורת שאוסרת על חברות הסלולר לקשור אליהן לקוחות לתקופה הארוכה מ-18 חודשים. החברות מצידן מציעות כיום שיטה חדשה, "עוקפת חוק" במובן מסוים – שיטת "חיוב זיכוי".

שיטה זו קושרת את הלקוח לחברה הסלולרית למשך 3 שנים בדרך מתוחכמת: החברות לכאורה מסבסדות את המכשיר, אך למעשה התשלום נעשה באמצעות זיכוי בדקות שיחה. הזיכוי לא ניתן אוטומטית, אלא מותנה במינימום של מאות דקות שיחה בחודש. השיטה הזו גם קושרת את הלקוח למסלול מסוים. למעשה, גם אם החברה תציע בעתיד מסלולים משתלמים יותר, הלקוח יהיה כרוך בוויתור על ההטבה על מנת לעבור אליהם.

נתון מרגיז אחר מצביע על כך שבמידה והמכשיר מתקלקל או נגנב, הלקוח יהיה מוכרח להמשיך לשלם עליו. במצב כזה, שאינו נדיר, תשלמו על מכשיר שאתם כלל לא משתמשים בו.

לסיכום, רוב הישראלים משדרגים את מכשירים כל 12-18 חודשים, ולכן לא בטוח שכדאי להיקשר לעסקה ל-3 שנים. בנוסף, רוב האנשים שמחזיקים במכשירים משוכללים מהדור ה-3 כלל אינם משתמשים בפונקציות האפשריות שלו, וזאת עוד לפני שהזכרנו את חבילת הגלישה אליה תחויבו, שעומדת על מאות שקלים בשנה.