קשה לומר שלא הייתה תחושה כזו כל הזמן: למרות ההבדל במחיר בין אוקטן 95 לאוקטן 96 בפועל אין שום הבדל ממשי בכמות האוקטן בין השניים.

כמו שפורסם בעיתון "מעריב", מדגימות שאספה מועצת הצרכנות ב-8 תחנות דלק של ארבעת חברות הדלק הגדולות בישראל - פז, דלק, סונול ופז-אלון - עולה כי אין הבדל בין מספרי האוקטן של בנזין שאמור להימצא באוקטן 95 לבין אלו שנמצאים באוקטן 96. באופן אבסורדי, בחלק מהמקרים כמות האוקטן בבנזין 95 עלתה על זו שאמורה להיות בבנזין 96, וכך למעשה המחיר של הדלק הזול סיפק איכות גבוהה יותר מהדלק היקר.

בעקבות העובדה כי ההפרשים המשמעותיים שהתגלו במחירי הדלק מצטברים לסכומי עתק של לפחות 5 מיליון ש', עולה ביקורת גם כלפי משרד התשתיות – זה שאמור לדאוג לצרכנים: "במינהל הדלק היו צריכים לכל הפחות לפרסם הודעה שלפיה לא צומחת לבעל רכב כל תועלת משימוש בבנזין היקר יותר", אומרים במועצה לצרכנות. גיל מלמד, עורך תחום הרכב בעיתון מעריב, אמר היום בתכנית הבוקר "יום חדש" כי "במשרד התשתיות עבדו למעשה בשביל תחנות הדלק".

"מי שרגיל לתדלק את הרכב שברשותו באוקטן 96 צריך להפסיק מייד – אין שום סיבה להעשיר את תחנות הדלק", אומר מלמד, ומוסיף: "חד משמעית, אין שום אדם בארץ שצריך אוקטן 96".

הנתונים של מועצת הצרכנים מרגיזים במיוחד בהקשר של המחירים ואלו שנפגעים מהם. מאז הסרת הפיקוח בפברואר השנה על מחירי הבנזין באוקטן 96, עלה ההפרש בין אוקטן 95 ל-96 מ-2 אג' לשקל לליטר בחלק מהתחנות. בנוסף, בהתחשב בכך שאת האוקטן 96 אמורים לצרוך בעלי המכוניות הישנות יותר, נוצר מצב בו אלו שבתחתית שוק הרכב משלמים מחיר גבוה יותר – לשווא.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי "תחנות הדלק מבצעות הונאה צרכנית" וקורא לרשויות לבדוק את הנתונים "ולוודא כי אלו אשר פועלים בשיטה זו יבואו על גמולם".

בשורה התחתונה, שכחו מפיית התדלוק של אוקטן 96. אלא אם כן יש לכם מניות באחת מחברות הדלק הפועלות בישראל.