האם תופתעו אם תגלו שחברות הסלולר עושקות אתכם? סביר להניח שלא. האם תמשיכו לקנות מהם גם אח"כ? התשובה, למרבה הצער, היא כן.

אחד התחומים הבעייתיים ביותר עבור משתמש הקצה הוא עלותו של מכשיר הסלולר. בעוד החברות השונות מנסות לסבך כמה שיותר את ענייני התשלום, באמצעות חבילות שונות ומשונות ויצירת התחייבויות לא חוקיות בעליל, מסתבר כי רכישה של מכשירים זהים אצל משווקים פרטיים יכולה להוזיל באופן משמעותי את העלויות.

בדיקה של "אמון הציבור" המשווה בין ערכות מכשירים, כולל ציוד נלווה כמו אוזניות ודיבורית, מגלה כי מכשיר נוקיה E71 יעלה אצל משווק פרטי 1538 ש', לעומת מחיר כמעט כפול של 2592 ש' בסלקום. אם תבחרו בחבילה הכוללת דקות שיחה (לפחות 190 ש' בחודש) תתבקשו לשלם לכאורה רק 360 ש' בחודש. בחישוב כללי, כדאי שתדעו, זה יוצא 7524 ש' עבור כל החבילה לשלוש שנים.

גם בחברות סלולר אחרות המצב דומה: מכשיר סמסונג F480 יעלה אצל משווק פרטי 1419 ש', לעומת 2846 ש' לא כולל חבילת שיחות בחברה עצמה, ו-6440 ש' לכל השלוש שנים בחבילה מלאה.

מיותר לציין שאצל המשווקים השונים אין צורך בהתחייבות, מה שמקל משמעותית על הצרכן. למרות זאת, לא נראה שזה משפיע על המשתמשים: "רובנו חושבים שהמחירים אצל החברות מסובסדים", אומרת גלית אבישי, מנכ"לית חברת אמון הציבור, "וזה רחוק מלשקף את המציאות".

בנוסף, גם ההרגל הישראלי לשדרג את המכשיר כל כמה חודשים עומד בעוכריו של הצרכן: "מדובר על משכנתא על מכשירי סלולר, בכל מובן. בסופו של דבר, מטרתם של חברות הסלולר היא לערפל את העלויות כדי להטעות את הצרכן", מסבירה אבישי.