בנימין בן אליעזר (צילום: רויטרס)
בן אליעזר. את התקציב כבר יש | צילום: רויטרס

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, הקים מטה "כחול-לבן" במשרדו, שתפקידו יהיה לעודד ולהעלות מודעות לחשיבות שבהעדפת מוצרים מתוצרת מקומית, במיוחד על רקע המיתון הכלכלי במשק. בראש המטה תעמוד צביה דורי, מנהלת מינהל סחר פנים ומימון. נקבע כי המטה הייעודי, בהשתתפות נציגי האגפים הרלוונטיים במשרד, יפעל עם כלל הגורמים במשק על מנת להוציא לפועל את תכניותיו. יש לציין כי בחוק ההסדרים נקבע כי התמ"ת יקבל 300 מיליון שקל, בין היתר לעידוד רכש כחול-לבן, כך שיש תקציב לפעול בנושא.

לדברי בן אליעזר, "אנחנו חייבים לגרום לאזרחים להבין את הקשר בין קנייה של מוצרים מתוצרת הארץ לבין שמירה ויצירה של מקומות עבודה. כל אחד יבין כי כשהוא קונה מוצר, הוא מסייע בשמירה על מקום העבודה של שכנו וחברו".

הצוות שגיבש את הדו"ח המליץ לפעול בנושא בכמה דרכים, בין היתר, באמצעות יציאה בקמפיין "כחול-לבן" ורתימת הממשלה והמשק לקידום המהלך. המלצות נוספות נוגעות לעריכת סקר לבדיקת הנכונות לקנות מוצרים מתוצרת מקומית על מנת למקד את הקמפיין הפרסומי; קביעת ישיבת ממשלה מיוחדת בנושא כדי לרתום את משרדי הממשלה לקידום המהלך; קידום פעילויות חינוכיות בבתי הספר, תנועות הנוער ומועצות תלמידים; טיפול בתלונות על אפליית תוצרת הארץ במכרזים; מינוי עובד בכיר בכל משרד ממשלתי ובכל גוף הכפוף לחוק חובת מכרזים - לקבלת תלונות מחברות ישראליות על אפליה במכרזים, וכן הקמת מאגר מגשרים ויועצים במשרד התמ"ת.