מתדלק בתחנת דלק פז (צילום: David Silverman, GettyImages IL)
הפיקוח הוסר במטרה לעודד את השימוש בדלקים הנקיים יותר לסביבה | צילום: David Silverman, GettyImages IL

הפיקוח הוסר - המחיר עלה. חברות הדלק לא חיכו יותר מדי והעלו היום (ג') כצפוי את מחירו של בנזין מסוג 96 אוקטן בשיעור של 10-20 אגורות לליטר, זאת בעקבות הסרת הפיקוח ממחירו.


מבדיקת "גלובס" עולה כי בנזין 96 אוקטן נמכר כיום בתחנות הדלק בטווח מחירים של כ-5.20-5.30 שקל לליטר (בתדלוק בשירות עצמי), לעומת מחיר של כ-5.08 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן. בתדלוק בשירות מלא (ע"י מתדלקים) מחיר בנזין 96 אוקטן עומד על כ-5.35-5.40 שקל לליטר.

היום נכנס לתוקפו הצו עליו חתם שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, המסיר את הפיקוח ממחיר בנזין 96 אוקטן, זאת במטרה לעודד את השימוש בדלקים הנקיים יותר לסביבה. "גלובס" העריך כבר בשבוע שעבר כי הסרת הפיקוח תביא להעלאת המחיר.

בנזין 96 אוקטן משמש בעיקר מכוניות משנת ייצור 1994 ומטה, הנחשבות לישנות ומזהמות יותר. כתוצאה מכך, השימוש בבנזין מסוג-96 אוקטן נחשב למזהם יותר מ-95 אוקטן.

במשרד התשתיות מקווים, כי ההוצאה ההדרגתית של בנזין 96 משימוש תאפשר לחברות הדלק להכניס לתחנות מוצרים ודלקים איכותיים יותר מבחינת איכות הסביבה. בנזין 96 אוקטן מהווה כיום כ-3.5% בלבד מהצריכה, אך תופס נפח אחסון נרחב במיכלים בתחנות הדלק.

יש לציין כי במסגרת הצו, ישווק בנזין 96 ללא תוספת אשלגן. תחנות תדלוק אשר ימכרו בנזין מסוג זה יחויבו לשווק בקבוקון תוסף אשלגני לשימוש עצמאי.

תוסף זה יימכר בנפרד, וימומן על-ידי בעלי המכוניות שיצטרכו להוסיף אותו עצמאית למיכל הדלק, וייאלצו לשאת בהוצאה כפולה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי חלק מהתחנות עדיין אינן ערוכות לנהלים החדשים והמתדלקים לא יודעים לתדרך את בעלי הרכבים הישנים. למרות שהצו נחתם לפני יותר משנה, בחלק מתחנות הדלק טרם החלו לשווק את תוסף האשלגן.

תחנות אחרות ממתינות להתרוקנות של מלאי הבנזין 96 הישן שעדיין מכיל את התוסף. יש לציין התוסף נמכר כיום בתחנות במחיר שנע בין 25 שקל (הזול)ל-30 שקל וגם מחירו אינו מפוקח. לפי הערכות במשק האנרגיה, העלאת המחיר היא לא סוף פסוק, ובשבועות הקרובים מחיר בנזין 96 אוקטן עשוי להמשיך לעלות.

גורמים בחברות הדלק ציינו כי "אין ספק שאנחנו רוצים שבנזין 96 אוקטן יצא מהתחנות בשביל להכניס דלקים איכותיים יותר. העלויות הלוגיסטיות הכרוכות באחסונו ושינועו הם לא פשוטות. מבחינה כלכלית, המחיר שלו צריך להיות גבוה יותר מאשר בנזין 95 אוקטן, ורק הפיקוח החזיק את המחיר צמוד".

יצוין כי גם מחירו של בנזין 98 אוקטן שאינו מפקוח גבוה בהרבה מאשר מחיר בנזין 95 אוקטן. במקרה של בנזין 98 אוקטן, מדובר במוצר שהוא איכותי יותר לתדלוק מבחינת ציבור הנהגים. יחד עם זאת, ספק אם הדבר מצדיק את פערי המחיר הגבוהים ביחס לבנזין 95 בשיעור של עד 30%.