הודעותן של חברות ספנות גדולות, בהן Hapag-Lloyd הגרמנית ו-Maersk הדנית, כי יפסיקו לשוט בים סוף הובילו לכך כי משלוחים רבים לישראל מהמזרח הרחוק יתעכבו, לפחות בטווח הזמן הקצר. במקביל להודעותן של עוד ועוד חברות, פיקוד המרכז של ארה"ב (סנטקום) ירט בסוף השבוע 14 כלים בלתי מאוישים ששוגרו מחופי תימן, מאזורים בשליטת החות'ים. 

בריאיון הבוקר (שני) עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", התייחס עמיל מכס המומחה בשילוח בינלאומי אלעד ברשאן, למשמעות הכלכלית של האירועים על הכיס של הצרכן הישראלי. "ברמה הישראלית, אנחנו מדברים על ייבוא בנמל אילת. רוב הרכבים שמגיעים לנמל אילת כבר לא יגיעו", אמר.

כל מי שהזמין רכב כרגע לא יכול לקבל אותו?
"אם הוא יקבל אותו, זה יהיה בעיכוב משמעותי. יש 10,000 רכבים שהיבואנים הישירים ביקשו מהמכס הישראלי לייצר להם את ההנחה שלא תגיעה בגלל שהם מייבאים לאחר אחד בינואר. זאת אומרת, שלפחות ברכבים, זה הולך להתייקר. בנוגע להזמנות שמגיעות מעלי אקספרס ודומיו, כרגע ההזמנות מגיעות דרך האוויר וזה עובר יחסית באופן סביר. מעבר לזה, כל מה שמגיע מהמזרח, סין והודו, יתעכב".

מה מגיע משם?
"אלקטרוניקה, מזון, צעצועים. זה אומר שיכול להיות שקרוב לוודאי שעד סוף הרבעון הראשון של 2024 נראה מחסור במדפים. מעבר לזה, תהיה עליית מחירים. אם העלות של חברות ספנות להוביל מכולה היא איקס, העיכוב יוביל לעליית מחירים שתגולגל לציבור. יש גם עניין של עלויות ביטוח גבוהות יותר. אנחנו מדברים על עיכוב בשרשראות האספקה ועליות מחירים".

מטיילים על סיפון האניה גלקסי לידר שנחטפה (צילום: רויטרס)
"סכנה לסחר הבינלאומי" | צילום: רויטרס

זה אירוע שלנו או בינלאומי?
"כמו שאילת נפגעת ככה עקבה שהיא המוצא היחידי של ממלכת ירדן לים, ומבחינתם הם במצור ימי. הדבר רלוונטי גם למצרים".

אלו המדינות שקולטות.
"כל הסחורות שמגיעות, עוברות בתעלת סואץ ופוקדות את ישראל, ממשיכות לשווקי אירופה, צפון אפריקה ומזרח ארצות הברית. לכן, ברור שזו לא רק בעיה ישראלית. החות'ים מחזירים אותנו 150 שנה אחורה, לפני חפירת תעלות סואץ, והדבר הזה הולך לעשות 'שוק וויב' בכלכלה העולמית. צריך לטפל בזה עכשיו, זו סכנה לסחר הבנילאומי".

כתבת הצרכנות והכלכלה של חדשות 12, מעיין פרתי, הוסיפה: "חברה נוספת הודיעה שלא תעבוד עם ישראל ולא תעבור בנתיבים. אמנם מדובר בחברה קטנה יחסית, אבל חברות אחרות שעדיין לא הודיעו הודעה דומה ממתינות לראות אם החות'ים אכן ייתנו 'הנחה' למי שכן הודיעה הודעה כזו. אם אכן היא לא תתוקף, יכול להיות שנשמע על עוד חברות שיודיעו דבר כזה. יש חברות שהודיעו שיעגנו רק בנמל חיפה ולא באשדוד".