פיילוט להפעלת מצלמות אכיפה ניידות המוצבות באוטובוסים, שמתעדות בווידיאו נהגים העוברים על איסור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), נערך באמצעות כלי רכב של חברת מטרופולין.

ניסוי זה, שאינו מבצעי עדיין, הוא פרי שיתוף פעולה בין מפעילת התחבורה הציבורית לבין מפתחת הטכנולוגיה, חברת רודמטריק (RoadMetric) הישראלית. במסגרת הפיילוט, המערכת הנפיקה כ–35 דו"חות דמה לנהגים בממוצע למשמרת של ארבע שעות. ואולם לצורך בדיקת הטכנולוגיה, הוגדרו במערכת גם דרכים שאינן מסומנות בנת"צים ככאלה שבהן הנתיב מיועד לתחבורה ציבורית בלבד. לצורך השוואה, פרויקט של רודמטריק בסנט פטרסבורג מנפיק בממוצע דו"ח בכל 10 דקות לכל אוטובוס.

היתרון של מצלמות האוטובוסים, בהשוואה למצלמות המוצבות בצדי הדרך על עמודים, הוא באפקט הרתעה חזק יותר. מדובר במצלמות נסתרות, שממוקמות מאחורי השמשה הקדמית באוטובוס, כך שהנהג אינו יכול לדעת מתי הוא מצולם. שלא כמו במפגש עם מצלמות נייחות, כאן אין אפשרות "לרמות" את השיטה ולזגזג בין הנתיבים בנקודה בה המצלמה מוצבת.

מנגד, חסרונה של המצלמה הניידת היא במפגש עם פחות כלי רכב. על פני מצלמת עמוד חולפות הרבה יותר מכוניות ביחס למצלמת אוטובוס, שמתעדת רק את הרכב שנוסע לפניה. כמו כן, היו מי שהעלו שאלות כלפי עמידת המערכת בתקנות להגנת הפרטיות, אך רודמטריק הצטיידה בחוות דעת משפטית לפיה אין בשיטת התיעוד כל הפרה של התקנות.

מצלמות מהירות על אוטובוסים (צילום: רודמטריק, TheMarker)
מצלמות מהירות על אוטובוסים | צילום: רודמטריק, TheMarker

לפי רודמטריק, על מנת שההרתעה תהיה אפקטיבית, יש להתקין מצלמות בכ–20% מהאוטובוסים באשכולות העירוניים. עלות המערכת היא כ–10,000 דולר לכל יחידה. תיעוד העבירות מתבצע באופן אוטומטי, ונעזר ב–GPS שבוחן את מיקום הנסיעה. התיעוד נשלח דרך חיבור WiFi לחדר בקרה, שם נערכת הצלבת מידע אוטומטית עם מאגר מספרי הרכב המורשים לנסוע בנת"צ.