חוק המרכולים התקבלה הבוקר לאחר דיון לילי ארוך ברוב דחוק של קול אחד - 58 בעד ו-57 נגד. על החוק שהתקבל, חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירתם של עסקים בימי מנוחה (שבתות וחגים יהודיים) יידרשו להסכמת שר הפנים לצורך פרסום ברשומות. הסכמת שר הפנים תינתן רק אם פתיחת העסקים בימי המנוחה כמוצע בחוק העזר נדרשת כדי לספק צרכים שהם, לדעת שר הפנים, צרכים חיוניים. יש להדגיש, כי החוק מדבר על רשות שנחקק בה בעבר איסור פתיחת עסקים בשבת  ומבקשת לחוקק מחדש היתר לפתיחה.

על מי לא חל החוק? מסעדות, בתי קפה, בתי תה, בתי משקה, מזנונים, קנטינות ומוסדות אחרים כיוצא באלה, ושל בתי קולנוע, תיאטרונים ומקומות אחרים של עינוג ציבורי. אלה יוכלו להישאר פתוחים בימי המנוחה, בהתאם להחלטת הרשות המקומית. החוק מחריג מתחולתו רק את חנויות הנוחות בתחנות הדלק (ילו, מנטה, אלונית וכד'). לגבי פיצוציות, מרכולים (כמו AM-PM), קיוסקים וסופרים שכונתיים – שר הפנים יוכל לכפות את סגירתם בימי המנוחה.

ומה קורה עם רשויות שהעבירו חוקי עזר עירוניים לטובת פתיחת עסקים בשבת?

תל אביב היא העיר היחידה עליה החוק לא חל, בעקבות פסיקת בג"צ מאוקטובר האחרון, לפיה העיריה תקבע בסוגיה זו ולא משרד הפנים – החלטה שבעקבותיה החלה הריצה של המפלגות החרדיות לחוקק את חוק המרכולים.

בשבועות ובימים שלפני אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, העבירו מספר ערים אישורים לתיקונים וחוקי עזר חדשים המאפשרים פתיחת חנויות בתוכן. מדובר בערים - גבעתיים, ראשון לציון, חולון, רמת גן, רמת השרון ואילת, שבה מרכזי המסחר מהווים בסופי השבוע מקום בילוי מרכזי לתיירים ונופשים.

מה יקרה לחוקי עזר עירוניים אלה? כנראה שהחקיקה החפוזה לא תעזור להן בלי ששר הפנים יעזור גם הוא. למה? בכל מקרה מי שצריך לאשר את התיקונים הוא משרד הפנים בראשות אריה דרעי (ש"ס), שאמר לאחרונה בראיון בגלי צה"ל: "המצב החוקי כבר 70 שנה במדינת ישראל, שכל חוקי העזר שמחוקקות הרשויות המקומיות בכל הנושאים לשר הפנים יש סמכות תוך 60 יום מקבלת החוק על ידי מועצה להודיע שהוא מעכב את החוק ואז להחליט אם הוא מאשר את החוק או לא מאשר את החוק".

כלומר, שר הפנים דרעי יכול לבטל את חוקי העזר שהתקבלו לאחרונה בערים האלה. עם זאת, הוא צפוי להיתקל ייתקל במאבק ציבורי מול הרשויות ותושביהן, שיסוקר לבטח בהרחבה בתקשורת. ועוד לא הזכרנו את שנת הבחירות המתקרבת.

החוק חל גם על מועצות אזוריות אך לא רלוונטי לרובן

משום שלא ברור לגמרי מעמדן של המועצות האזוריות בתוך חוק המרכולים, פנינו לשר הפנים אריה דרעי וזאת התשובה שקיבלנו: "החוק חל על כל הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות במדינת ישראל. באשר לשאלת המסחר בשבת: מכיוון שרוב המועצות האזוריות לא חוקקו מעולם חוק עזר האוסר על פתיחת מסחר בימי מנוחה, הרי שלמרות תיקון החוק מצב חוקי זה לא אמור להשתנות. שכן החוק מדבר על רשות שנחקק בה איסור ומבקשת לחוקק מחדש היתר לפתיחה".

כך, למשל, מיהרה להודיע היום המועצה המקומית חוף הכרמל שחנויות הנוחות והמרכולים בחוף הכרמל שפתוחים כיום בשבת יישארו פתוחים, כיוון שכלל לא ניתן לאכוף את חוק המרכולים בחוף הכרמל. כך עולה מבדיקה משפטית שערכה מועצת חוף הכרמל ביוזמת סגן ראש המועצה, אורן עוזרד.

המועצה ערכה את הבדיקה כיוון שעוזרד ביקש ליזום חוק עזר עירוני, בדומה לחוקי העזר שנחקקו בימים האחרונים בראשון לציון ובגבעתיים, שימנע מחוק המרכולים לחול בשטח המועצה וימנע את סגירתם הכפויה של עסקים במועצה בשבת. בתיאום עם ראש המועצה, כרמל סלע, ואולם, הסתבר שבחוף הכרמל כלל אין חוק עזר עירוני שמגדיר אכיפה של שעות פתיחה של עסקים. המשמעות היא שלמועצה ממילא כלל אין סמכות לאכוף את חוק המרכולים בחוף הכרמל ולכן אין צורך בביצוע מהלך מקביל לחוקי העזר העירוניים.

בשורה התחתונה – מה שהיה סגור יישאר סגור, ומה שהיה פתוח יישאר פתוח, בהתאם למדיניות הקיימת ברשות המקומית או במועצה האזורית. החוק יחול רק על היתרי פתיחה בשבת מבוקשים לעתיד.