שווי הטבת הנסיעות בחינם, שרכבת ישראל מממנת עבור עובדיה ובני משפחותיהם, מסתכם ב–20 מיליון שקל בשנה - כך עולה מתשקיף שפירסמה שלשום החברה הממשלתית. התשקיף פורסם לקראת שני גיוסי חוב בהיקף כולל של 2 מיליארד שקל שאותם תבצע הרכבת בשוק ההון המקומי ב-2017 וב-2018.

לפי ההסכם הקיבוצי ברכבת ישראל, 3,100 עובדי החברה הממשלתית ומשפחותיהם זכאים לנסיעות בחינם, כשהכוונה היא לבני זוג ולילדים. עד 2012 נגעה ההגדרה "ילד" לכל צאצא עד גיל 18. ואולם, במסגרת הסכם הרפורמה השנוי במחלוקת שנחתם ב-2012 בחברה, דרש ועד עובדי החברה - וקיבל - הרחבה של הגדרת "ילד" בהטבה לכל צאצא שעדיין לא מלאו לו 26 שנים.

בשנה שעברה גילה חשב משרד התחבורה כי רכבת ישראל מכסה את שווי ההטבה לעובדים באמצעות הסכם הסובסידיה התפעולית של הרכבת מול הממשלה. כלומר, מימון הנסיעות של משפחות עובדי הרכבת מגיע מתקציב המדינה - ולא נגרע מהכנסותיה השוטפות של הרכבת.


 

כפי שנחשף בנובמבר 2016 ב-TheMarker, בעקבות הגילוי הודיע אגף החשבת הכללית במשרד האוצר להנהלת רכבת ישראל כי הוא עורך בחינה של משמעות ההטבה והשפעתה על גובה דמי ההפעלה שמקבלת הרכבת מדי שנה מהמדינה (כ-1.4 מיליארד שקל). כמו כן, ציינו באגף כי הרכבת תידרש להשיב לממשלה את הסכומים ששולמו ב-2013–2016 בגין הטבת הכרטיסים החינמיים.

רכבת ההגנה (צילום: אורן זיו, TheMarker)
רכבת ההגנה | צילום: אורן זיו, TheMarker

בבדיקה שערך אגף החשבת הכללית נמצא כי ההטבה אמנם אושרה בידי הממונה על השכר באוצר, ולכן ביטולה יהיה בגדר הפרת הסכם קיבוצי. ואולם בעקבות הגילוי כי מימון ההטבה מגיע מהסובסידיה הממשלתית הודיע משרד התחבורה לרכבת ישראל כי בכוונתו לקזז את הסכום מתשלום הסובסידיה הקרוב.

רכבת ישראל, כך מתברר, פנתה אל המשרד באמצעות משרד עורכי דין חיצוני - וביקשה להשהות את המהלך. משכך, הוקפא הקיזוז, והצדדים מנהלים בימים אלה משא ומתן באשר למקורות המימון של ההטבה ובאשר לסכום ההחזר הנדרש לקופת המדינה.

בדו"ח שפירסם מבקר המדינה ב-2015 נמצא כי הרכבת העניקה הטבה זו לא רק לעובדי החברה הקבועים, אלא גם לעובדים המועסקים בחוזה אישי, לעובדים ארעיים - ואף לגמלאי החברה ולמשפחות הגמלאים. זאת, אף שלטענת רשות החברות הממשלתיות, לא ניתן לרכבת ישראל אישור למימון נסיעות חינם לגמלאים או לילדי עובדים שמועסקים בחוזים אישיים.

בדו"ח המבקר צוין כי שווי ההטבה העודפת ב-2013 נאמד ב-4.5 מיליון שקל. זאת, מבלי שהחברה הממשלתית זקפה את שווי ההטבה לשכר עובדיה, תוך עקיפה לכאורה של דיני מסים.

כעת דורש האוצר מהרכבת לחשב את עלות ההטבה וכן את זקיפתה במס במהלך ארבע השנים האחרונות — ולגרוע את הסכום מהסובסידיה השוטפת שמובטחת לחברה. המשמעות היא שלא יינתן החזר תשלום עודף לנוסעים, אלא תתבצע גריעה מתקציבה השוטף של הרכבת.

מרכבת ישראל נמסר בעבר כי "מרבית הנסיעות נעשות לצורכי עבודה וזוהי הטבה שאין בה אובדן הכנסות ואין תוספת הוצאות לחברה".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
התרחיש הפסימי: רק מלחמת עולם גרעינית תקטין את האי-שוויון
ג'ורג' בוש במתקפה על טראמפ: "הכוח ממכר ויכול להוביל לריקבון"