"רכישת מגה על ידי יינות ביתן, מייצרת מציאות המזכירה את זו שראינו בעבר בשוק הקמעונאי - שתי רשתות ענק שבהן למעלה מ-200 סניפים, ועוד כ-15 רשתות קטנות שכל אחת מהן מחזיקה במספר סניפים בודדים". כך אמר היום עורך הדין ניב סבר, ראש מחלקת הגבלים עסקיים, תחרות ואנרגיה במשרד מ.פירון, שהתמודד על תפקיד הממונה על ההגבלים.

סבר התייחס בדבריו לשנים בהן מגה ושופרסל  שלטו בענף הקמעונאות. כמו בכל שוק עם מעט מתחרים, הן יכלו לייצר שיווי משקל ביניהן שגרם לתחרות ברמה נמוכה ביותר, והצרכן נאלץ לשלם בקופות מחיר גבוה בגין חוסר התחרות.

עוד ב-mako כסף:

סבר הוסיף, כי "מבחינה תחרותית, ייתכן והצרכנים יזכו להורדת מחירים עקב תחרות 'ראש בראש' בין הרשת הממוזגת לשופרסל. מצד שני, עלול להיווצר מצב של שיווי משקל ו'שקט תעשייתי' בין השתיים. ועדיין, אני סבור שלפחות בטווח הנראה לעין, התרחיש הראשון הוא אפשרי יותר. לאור רצונה של הרשת החדשה לבסס את מעמדה כאלטרנטיבה אמיתית לשופרסל, אנו נראה תחרות של ממש על כיסו וליבו של הצרכן. יש לקוות רק שה-DNA של יינות ביתן, כ'רשת דיסקאונט', תימשך", הוסיף.

סבר העריך, כי הרכישה תיצור ריכוזיות גאוגרפית בין סניפי מגה ויינות ביתן במרכזי ערים בעיקר, ולכן רשות ההגבלים תדרוש מיינות ביתן למכור כמה סניפים רכוזיים כתנאי לאישור המיזוג.

"במישור ההגבלי, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיינות ביתן מחזיקה במספר סניפים בערים מרכזיות כמו ראשון לציון, אשדוד, חולון ופתח תקוה, וכי על מי שייבחן את בקשת המיזוג לבחון האם הריכוזיות במספר הסניפים בערים אלו, לא תעלה באופן שעלול לפגוע בצרכן", אמר סבר. "לא מן הנמנע, כי לאחר מכירת הרשת תבקש הרשות, להחריג חלק מהסניפים שנרכשו לטובת שאר המתחרים בענף, על מנת להימנע מיצירת מונופול אזורי", הוסיף.

כיוון שמיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים מנועה מלטפל באישור המיזוג, כיוון שיינות ביתן היתה לקוחה שלה עד לא מכבר, העריך סבר, כי מי שיטפל בו יהיה היועץ המשפטי של הרשות, אורי שורץ. "אני מניח, שמי שיופקדו על הבחינה הוא ראש המחלקה המשפטית, ומי ששימש עד לאחרונה ולאורך זמן לא קצר, כממלא מקום הממונה, עו"ד אורי שורץ וכן סגנית מנהל המחלקה הכלכלית, טל פניני".

עו"ד שי בקל, שותף ומנהל מחלקת הגבלים עסקיים במשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי אמר, כי "יש שלושה תחומים עיקריים שבהם הממונה יתמקד להערכתי: השפעת הרכישה על התחרות בין רשתות השיווק ברמה הארצית, השפעת הרכישה על התחרות ברמה הגיאוגרפית והשפעת הרכישה על כוח הקנייה מול ספקים. מוקד מרכזי של הבחינה יהיה לגבי תחרות במישור הגיאוגרפי".

גם בקל ציין, כי ליינות ביתן מספר לא מבוטל של סניפים והממונה ירצה לוודא שאין באף אזור גיאוגרפי ריכוזיות בעייתית כתוצאה מהרכישה. בעניין זה חוק המזון הקטין את היכולת של הממונה להתעלם מחפיפות גיאוגרפיות משמעותיות וצמצם מאוד את שיקול דעתו של הממונה לאשר עסקה שמגדילה ריכוזיות בשוק גיאוגרפי מעבר לרף של 30% נתח שוק או 50% נתח שוק.

לגבי הסוגיה השנייה, חיזוק כוח הקנייה של יינות ביתן מול ספקים אמר בקל, כי המיזוג יוצר רשת שיווק גדולה יחסית, אם כי פחות גדולה מאשר בחלופת המיזוג בין רמי לוי לבין מגה. לדבריו, הממונה ירצה לוודא שלא נוצר כוח משמעותי מול ספקים, שעלול להיות מנוצל לדחיקת רשתות מתחרות".

יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
מגל קיבלה הזמנה של 10 מיליון דולר
מעונות היום ישבתו החל מהשבוע הבא