באיחור של עשור אישרה שלשום ועדת הכלכלה של הכנסת את הרפורמה להסדרת ענף מוניות השירות. בעקבות הרפורמה יהיה אפשר לשלם על נסיעות באמצעות כרטיס רב־קו, והקווים ייפתחו למכרזים תחרותיים. גופים ריכוזיים כמו אגד או דן לא יורשו להתמודד במכרזים.

עוד קובעת הרפורמה כי ייפתחו קווים חדשים כאמצעי תחבורה משלימה לקווי האוטובוס, ויינתנו סובסידיה ממשלתית למפעילים ופיצוי לנהגים על נטילת הקווים. הוועדה אישרה כי שר התחבורה יקבע בתקנות — בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה — תנאים להפחתת אגרה על הפעלת רישיונות מונית (מספר ירוק) וכמה רישיונות יקבל כל תאגיד פועל (תאגיד שהיה לו רישיון תקף ב–11 באוגוסט 2016). הרפורמה צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית בכנסת בשבוע הבא.

איפה ייפתחו קווי שירות חדשים?

מבחינת הנוסעים, עיקר הרפורמה היא הוספת 117 קווים חדשים, יותר ממחציתם במרכז — כולל קווים מערים מרכזיות לנמל התעופה בן־גוריון. הקווים יתוכננו כתחבורה משלימה לקווי האוטובוסים הסדירים, ולא יהיו מקבילים להם. זאת, בניגוד לקווי מוניות השירות כיום, שמסלולם זהה כמעט לחלוטין לקווי האוטובוסים המתחרים.

המסלולים טרם נקבעו, אך על פי טיוטת הקווים של משרד התחבורה, תושבי המרכז ייהנו מקווים נוספים בתל אביב, ראשון לציון, חולון, פתח תקוה, ראש העין ועוד.

תריסר קווי מוניות שירות יופעלו לראשונה בירושלים ובסביבתה. בשרון יוכרזו קווים, בין השאר, בכפר סבא, הרצליה, נתניה, רעננה וחדרה. 14 קווים חדשים יוכרזו במחוז דרום, בין השאר באשדוד, אשקלון, באר שבע ואילת. עוד מתייחסת הרפורמה המוצעת ל–23 קווים חדשים במחוז צפון, שיפעלו בחיפה והקריות, עכו־נהריה, עפולה, טבריה ויישובים אחרים.

האם הקווים יעבדו בשבת?

בעיקרון כן, מוניות השירות יוסיפו לעבוד בימי המנוחה. הרחבת המערך צפויה להגדיל משמעותית את היצע התחבורה הציבורית בשבת ברחבי הארץ, ולאפשר לישראלים שלא מחזיקים ברכב פרטי לצאת מהבית ולטייל או לפגוש קרובי משפחה וחברים. יוחרגו מכך קווים שיעברו באזורים דתיים מובהקים, כמו בני ברק או יהודה ושומרון, שאינם צפויים לפעול בשבתות.

איך משלמים וכיצד מקבלים הנחה?

לראשונה יהיה אפשר לשלם על נסיעות במוניות שירות באמצעות כרטיס הרב־קו האלקטרוני, שתקף בתחבורה הציבורית באוטובוסים וברכבות. כך, נוסע שהטעין את הרב־קו בערך צבור המזכה בהנחה או במנוי תקופתי כמו חופשי־חודשי, יחסוך בעלות הנסיעה במוניות השירות. ההטבות יהיו תקפות גם לנוסעים הזכאים להנחות אישיות, כמו אזרחים ותיקים או ילדים. יתאפשר גם מעבר חינמי למשך 90 דקות בין קווים שונים באותו אשכול.

המחירים בקווים העתידיים טרם נקבעו, אך צפויים להיות דומים לתעריפי הנסיעה באוטובוסים. כיום, הנסיעה במוניות השירות יקרה ברוב המקרים, בשיעור הנע סביב 10%, מנסיעה מקבילה באוטובוס.

ומה אם אין לי רב־קו?

אפשר לבקש מהנוסע שיושב לפניך להעביר מטבעות לנהג, אבל בלי ההטבות של מחזיקי רב־קו.

מתי הרפורמה תצא לדרך?

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, התחייב לרפורמה עד סוף 2018. ואולם, גם אם הכנסת תאשר את ההצעה בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא, תהליך תכנון אשכולות הקווים, הוצאתם למכרזים וההיערכות להפעלה צפוי להיות סבוך וממושך. על פי הערכות, הרפורמה לא תושלם בעשור הנוכחי, ורק קווים חדשים ספורים יתחילו לפעול השנה.

הטמעת טכנולוגיית הרב־קו במוניות צפויה לארוך כשנה, ותופעל רק בקווים שייצאו למכרזים. כך, הרב־קו וההטבות לנוסעים לא יוכנסו בקווים הקיימים למשך כמה שנים, שבהן תוענק למפעילים הוותיקים חסינות מפני מכרזים.

מה בעלי המוניות יקבלו בתמורה לרפורמה?

התאגידים המחזיקים ברישיונות להפעלת קווי מוניות השירות לחצו להכניס את אמצעי התחבורה תחת מערך הרב־קו, שיזרים להם סובסידיה ממשלתית מכספי ציבור. היקף הסובסידיה עדיין לא ברור, אך עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים בשנה. עם זאת, המכרזים ייבנו בשאיפה להיות רווחיים דיים עבור המפעילים, כדי שיוכלו לקבל תמיכה ממשלתית מינימלית. בממשלה מקווים שהתחרות במכרזים הפתוחים תפחית את העלויות. למורת רוחם של בעלי הקווים, נקבע שהסובסידיה תינתן רק למי שיזכה במכרזים החדשים. בענף מוניות השירות המצטמק פועלות כיום רק כ–700 מוניות מתוך כ–2,300 רישיונות שחילקה המדינה. אף שהרישיונות חולקו ללא תמורה והיו אמורים לחזור לידי המדינה עוד בעשור הקודם, משרדי התחבורה, האוצר וחברי הכנסת בוועדת הכלכלה הסכימו לפצות בעלי רישיונות שיחליטו לפרוש מן הענף. משרד המשפטים אישר את ההצעה תחת מחאה.

הצעת החוק מסמיכה את שר התחבורה לקבע בתקנות מה יהיה גובה הפיצויים. מתווה הפיצויים המדויק טרם סוכם, אך הוא יבוסס על הענקת רישיונות מוזלים להפעלת מוניות ספיישל שנסחרים בשוק ב–220–240 אלף שקל וניתן גם להשכיר אותם.

האם יהיה פיקוח על השירות לנוסעים?

משרד התחבורה יפקח על המפעילים, אך לא נכון יהיה לצפות לפיקוח אפקטיבי יותר מזה המופעל כיום על חברות האוטובוסים. בשנים הקרובות מתעתדת הממשלה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות בירושלים ובבאר שבע, שייתכן שיוכלו לנהל את הקווים מקרוב יותר ובאופן הדוק.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
הולמס פלייס עלתה אבל היא בדרך למטה
בנק ישראל יצר בועות - ועכשיו הוא מזהיר מפניהן