שבעה חודשים אחרי שנכנסה לתוקף הרפורמה של משרדי האוצר והתחבורה לפתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות, המודל החדש שיאפשר הסעות מוזלות מתקרב ליישום. מיזם חדש של איגוד המוניות, שהשקתו מתוכננת לחודשים הקרובים, יפעיל עשרות מוניות במספר מצומצם של מסלולים גמישים בצירי ביקוש מרכזיים בתל אביב וסביבתה, שיאספו עד ארבעה נוסעים בנקודות שונות לאורך הדרך. המחיר לנוסעים צפוי להיות נמוך ביותר מ-50% מנסיעה מקבילה במונית ספיישל — כך נודע ל-TheMarker.

בהתאם לנוסח שנקבע באסדרת המוניות השיתופיות, הנוסעים יזמינו את הנסיעה למיקום שבו הם נמצאים בקרבת המסלול באמצעות אפליקציה ייעודית, שבאמצעותה יוכלו לעקוב אחר התקדמות המונית ולשלם על הנסיעה. המחיר יחושב באפליקציה ויוצג למשתמשים מראש במועד ההזמנה, ולא ייעשה שימוש בהנחה על בסיס המונה — חרף מחאת ארגוני המוניות.

השירות החדש הוא מעין הכלאה מתקדמת בין מוניות סטנדרטיות למוניות שירות. מאחורי הסטארט־אפ התחבורתי עומדים המנכ"ל הוותיק של ארגון הגג של בעלי המוניות ויו"ר ארגון מוניות השירות, אברהם פריד, ומנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, שפעיל אף הוא בענף מוניות השירות. המסלולים המתוכננים יימנעו מתחרות מול קווי מוניות השירות בתל אביב. ובכל מקרה, התעריפים במונית השיתופית יהיו יקרים בהרבה מנסיעה במונית שירות.

בכך משיק ארגון המוניות את הגרסה שלו לוויה (Via) — חברת טכנולוגיה ישראלית הפעילה בחו"ל, בעיקר בארה"ב, ומפעילה הסעות במיניבוסים בקווים גמישים הנקבעים לפי דרישת הביקושים של מזמיני הנסיעות באפליקציה.

פריד ואנשיו אף קיימו בעבר מגעים מול ויה לבירור אפשרות לפעול כזכיינים של חברת הטכנולוגיה בישראל. ואולם, המגעים לא צלחו, מכיוון שוויה מבקשת להפעיל את השירות בכלי רכב פרטיים, בעוד החוק מתיר הפעלת מוניות מורשות בלבד, שרישיון להפעלת כל אחת מהן נסחר ביותר מ–200 אלף שקל. הגבלה זו בחוק הישראלי היתה אחת הסיבות שהביאו להכנת חוק המוניות השיתופיות. זאת, בניסיון ליצור היצע של מוניות מוזלות ברוח הטכנולוגיה העכשווית, שיפצה על חסימת שירותי תחבורה שיתופית כמו של Uber (אובר) על ידי הרגולטור הישראלי.

בינתיים, נראה שדווקא איגוד המוניות, המייצג את תחנות המוניות המסורתיות, הוא הראשון לקפוץ על עגלת הקדמה. זאת, בעוד דווקא שחקנים טכנולוגיים בעלי תשתיות דיגיטליות מתאימות לשירות כמו Gett (גט טקסי לשעבר) אינם ממהרים ובוחנים את צעדיהם בנישת המוניות החדשה. גט עורכת כיום התאמות פיתוח למוצר מוניות שאין עדיין צפי להשלמתו, ועשוי לתאום את פורמט ההסעות החדש.

באשר לאובר, ככל הידוע אין לחברה כוונות להשתתף במוניות השיתופיות.

מחלוקת פנימית באיגוד המוניות

יוזמי שירות המוניות השיתופיות מקווים שמשרד התחבורה יסיר את ההגבלה שלפיה כל מונית צריכה להיות צבועה בלבן, ויאשר להפעיל מוניות שיתופיות בצבע אחר, במטרה להבליט אותן ברחובות העיר. השירות יופעל באמצעות מוניות מדגם אחיד של רכב שעדיין לא נקבע, אך יהיה מרווח דיו לארבעה נוסעים.

במקביל, פריד וכוכבא מקדמים מהלך של הכשרת נשים כנהגות מוניות. הם נפגשו בנושא עם השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, ומתעתדים לפנות גם לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, בבקשה לפתוח מסלול מהיר להוצאת רישיון נהיגה ציבורי לנשים בלבד. לשני השרים בליכוד היכרות מוקדמת עם כוכבא ופריד, שהוא פעיל מוכר במרכז הליכוד.

לדברי היזמים בענף המוניות, יש שוק נרחב למדי לנהגות וביקוש לנהגות מצד נוסעות. הכוונה לגייס נשים כנהגות נועדה בין היתר לשילובן במערך המוניות השיתופיות החדש.

למרות היוזמה של יו"ר ארגון המוניות, תחנות המוניות אינן ששות בינתיים לחלוקת הנסיעות, משום שזו תתבצע רק במחיר קבוע מראש, ללא הפעלת מונה. שותפו של פריד להנהגת הארגון, יהודה בר־אור, אמר בעבר כי ללא הפעלת מונה, הנהג יפסיד כסף על עמידה בפקקים. ואולם, מקורות בממשלה אמרו כי רק מחיר שיחושב מראש, בהתאם למשך הנסיעה המשוער, ימנע מנהגים לעשות מניפולציות על הנוסעים ולהאריך את הנסיעות ללא צורך.

בר־אור מתנגד עדיין להפעלת השירות במחיר קבוע ללא גזירת ההנחה מהמונה, תוך מחלוקת פומבית נדירה מול פריד.

המפעילים יתחרו על גודל ההנחה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה בנובמבר את הפרק העוסק בשירות נסיעות שיתופיות במוניות מתוך חוק ההסדרים. באותו דיון אמרו נציגי משרד התחבורה כי מ–1 במארס 2017 יהיה אפשר לצאת לדרך עם הרפורמה. כבר אז הביעה ח"כ איילת נחמיאס־ורבין (המחנה הציוני) חשש שאישור קביעת המחיר ייארך זמן רב מדי והרפורמה לא תצא לדרך. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), הבהיר אז: "צריך לפעול במהירות, לפני שהחוק יתיישן מול ההתפתחויות הטכנולוגיות".

קודם לכן החוק לא איפשר לנהגי מוניות לחלק חשבוניות לכמה נוסעים בעבור אותה נסיעה. לפי ההחלטה החדשה, בעת הזמנת מונית באפליקציה יוכל המשתמש לבחור לחלוק את הנסיעה ואת התשלום עם נוסעים נוספים, והאלגוריתם יחפש לשדך למונית נוסעים על תוואי המסלול, שיוכלו לעלות בדרך. לנהג יהיה מותר לעשות סטייה של עד 200 מטר מהמסלול כדי לאסוף או להוריד נוסעים.

לפי הרפורמה, במועד הזמנת המונית יוצג לנוסע המחיר, משך הנסיעה המשוער ומספר הנוסעים שיצטרפו בדרך. החוק החדש יאפשר לעשות שימוש בשירות השיתופי גם באמצעות הזמנת מונית במוקדי שירות טלפוניים ממוחשבים. החוק קובע הנחה של מינימום 20% לכל נוסע, אבל הרגולטור מאפשר למפעילי המוניות העתידיים להתחרות זה בזה באמצעות הנהגת הוזלות גבוהות יותר.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
למה לעזוב "משרד עורכי דין עם כל הפינוקים"?
הצעת החוק שתעזור לשוכרי הדירות בעשירונים 9-5