יו"ר ועד המהנדסים במרחב צפון של חברת החשמל, יעקב חי, התעורר שלשום לפנות בוקר למשמע קולות "נקישה" מהרחוב השקט שבקרית טבעון. תחילה לא ייחס לכך חשיבות. ואולם משיצא את ביתו הבחין כי מכוניתו מנוקבת קליעים, וסביבה פזורים שברי זכוכית ותרמילי אקדח שהושארו במקום.

חי, לצערו, למוד אירועים דומים. לפני כעשור שרד ניסיון דריסה ובעבר התלונן על הצתת דלת החניון שבביתו ואף על גניבת רכבו מחניון בניין חברת החשמל בחיפה.

בדצמבר 2014 הוצתה מכוניתו בעת שחנתה מתחת לביתו, על רקע סכסוך פנימי בצמרת הוועד הצפוני של החברה הממשלתית.

חי נטל תיקי יומן שבהם תועד ניהול החשבונות בקופת הוועד הצפוני. לאחר שסקר את המסמכים, הצביע חי על אי סדרים כספיים לכאורה ועל כיסוי הוצאות אש"ל מופלגות לראשי הוועד. חי דאג ליידע בממצאים את כלל חברי הוועד - מה שהקים עליו את ראשי הארגון. יו"ר הוועד הצפוני, יעקב דבידה, דחה אז בתוקף את הטענות וכינה את הצתת רכבו של חי "פרובוקציה".


מכוניתו של חי נפגעה אז באופן חלקי, לאחר שבתו הבחינה בה עולה באש, והזעיקה את אביה כדי לכבותה. ההצתה צולמה במצלמת אבטחה שהותקנה סמוך לחניה ובמשטרה פתחו בחקירה - שהעלתה כמובן חרס. גם אתמול לפנות בוקר קלטה מצלמת האבטחה רכב חשוד שחלף על פני מכוניתו של חי ושממנו נורו כנראה היריות - אך לא מעבר.

כך או אחרת, למודים ניסיון העבר, ההסלמה בניסיונות לפגוע בחי או להזהיר אותו הביאה אתמול את עובדי הצפון בחברת החשמל לברר איזו חזית פתח הפעם חי מול יריביו בחברה.

מבלי לייחס למושאי הביקורת שלו כל קשר לאירוע הירי החמור, הצביעו עובדים על שני מהלכים רגישים שבהם מעורב חי באחרונה: ניסיון לברר קשרים אסורים לכאורה בין מפעילי הקפיטריה במשרדי החברה - ופרשת משלוחי השי לט"ו בשבט.

"נזק תדמיתי"

עמותת עובדי חברת החשמל צפון, שנשענת בעיקר על דמי חבר שגובה הוועד המרחבי מהעובדים, חתמה בתחילת ינואר עם רשת "הקולה" על חוזה לאספקת חבילות שי לט"ו בשבט עבור עובדי החברה וגמלאיה במרחב צפון.

מדובר באספקה של לא פחות מ-6,985 מארזי שי, שלפי מפרט ההזמנה המדוקדק אמורים היו לכלול שבעה סוגי פירות יבשים, במשקל של 1.35 ק"ג (נטו). כלומר, אספקה של כמעט 10 טונות של פירות יבשים בעלות כוללת של כ-260 אלף שקל.

בתנאי האספקה התחייבה הקולה כי המוצרים כולם יהיו בהכשר בד"ץ, וכי החבילות יופצו לבתי הגמלאים עד 8 ימים לפני ט"ו בשבט. אלא שאז, כך מסתבר, החלו לצוף תלונות מהשטח.

יעקב חי (צילום: TheMarker)
יעקב חי | צילום: TheMarker

במכתב שהפנה חי ליו"ר ועד הכספים של ועד העובדים, עמית בן צור, הוא טען כי מאות מארזים הגיעו לנמעניהם רק לאחר החג, וכי 150 גמלאים לא קיבלו בכלל את חבילות השי. עוד טען כי לא כל חבילות השי היו תחת הכשרת בד"ץ, וכי תעודת הכשרות שצורפה למשלוח המארזים לא היתה תקפה.

טענות אלה היו רק קדימון ל"ממצא" הדרמטי שעליו הצביע חי – ולפיו ועד חברת החשמל "נעקץ" לכאורה בידי ספק המארזים היות שזה סיפק לו כמות פירות יבשים נמוכה מהמתחייב.

חי הפנה את תשומת לב הוועד לכך ששקילה חוזרת ונשנית של המארזים העלתה כי אלה לא עלו על 1,050 גרם (300 גרם פחות מהנדרש). לטענת חי, הממצא היה אחיד בכל החבילות שנבדקו ולכאורה מדובר כאן ברווח נקי שרשם הספק בסדר גודל של 70-50 אלף שקל.

חי דרש לעצור את התשלומים לרשת הקולה, וראשי העמותה התכנסו בשבוע שעבר לישיבה דחופה שבמהלכה התברר כי רוב הכסף כבר שולם לה. לטענת חי, העובדה כי הספק לא עמד לכאורה בתנאי החוזה היתה ידועה לכמה גורמים בוועד העובדים שהיו בקשר עמו. הוא לא נקב בשמות העובדים, אך יתכן כי רמז לכיוונו של יו"ר הוועד דבידה, יריבו הפוליטי, שביקש באותו מעמד לנקוט קו מתון יחסית כלפי רשת הקולה – ולהגיע עמם לסיכום שקט בהבנה.

בניגוד לעמדתו, החליטה עמותת העובדים לשגר אל הרשת מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. באמצעות עו"ד שולי וייס ממשרד בוגט-קידר, טענה העמותה כי "הרשת הפרה את ההסכם בכל אחד ואחד מסעיפי ההתחייבות, וזאת תוך עשיית עושר על חשבונה של העמותה".

במכתב נטען כי מבדיקת החבילות עלה כי שיעור הסטייה הממוצע הוא כ-25% מהמשקל שסוכם. "יודגש כי לא מדובר בטעות קלה או בשגגה אלא בטעות גורפת בכל אחת מהחבילות שנבדקו בכל אחד ממרכיבי החבילות בפני עצמו. לא נמצא ולו מקרה אחד שבו משקל החבילה עלה על המסוכם אלא באופן עקבי בכל אחת מהחבילות היה המשקל נמוך יותר לרעתה של מרשתי", נכתב עוד.

בעמותה ציינו כי הם מבקשים להימנע מפנייה לערכאות משפטיות. לכן, דרשו מהספק לאסוף את כל החבילות העודפות ממשרדי העמותה – ולזכותה בגינן, וכן לזכות את העמותה בגין הפרשי המשקל בשיעור של 25% מהחיוב ולפרסם מכתב התנצלות.

"בנוסף לנזק הכספי שנגרם למרשתי, נגרם לה נזק תדמיתי שאין שני לו ונפגע האמון העדין שבין מרשתי לבין ציבור הנהנה משירותיה", נומקה הדרישה.

"שלחנו לאריזה אצל ילדים מוגבלים"

פניית TheMarker אל רשת הקולה הביאה היום (ד') בתוך דקות ספורות לשיחת טלפון מצדו של דבידה, שהתרעם על הניסיון לנפח את הפרשה. "הוציאו לו מהר מדי מכתב. אתה יודע כמה טעויות אנחנו מגלים? לא היה צריך לרוץ לעורך דין", אמר.

"שוחחתי עם בעלי הרשת, שסיפר לי כי את משלוח החבילות האחרון, מבין שלושה משלוחים, הוא שלח לאריזה אצל עובדים מוגבלים נפשית בעמותת אנוש, ולא אצל עובדים מיומנים. הוא התחייב שאם אמנם נעשתה טעות – הוא לוקח עליה אחריות מלאה.

"אני הייתי הראשון שהוציא לו מכתב בירור, ונתתי ליעקב חי את כל פרטי החוזה לבקשתו. אבל מה שעשה נועד ליצור רעש – וזאת לא הדרך, בטח לא כשמדובר בילדים מוגבלים. גילית חריגה של 20%? מעולה. תקרא לספק ושב אתו למשא ומתן. אם צריך לתקן – הוא יתקן, ובזה נגמר הסיפור. ברגע שמישהו לוקח אחריות – זה כבר עניין פנימי אצלנו".

באשר לסמיכות המקרה לאירוע הירי על מכוניתו של חי אמש אמר דבידה: "הוא בנאדם שמסוכסך עם כל כך הרבה אנשים, שזה כבר לא מעניין אף אחד בחברה. הואשמתי על ידו בכל האשמה אפשרית, אבל תמיד כשחוזרים למערכת בחירות – שוב מתחילים הסיפורים. כל תקופה שבה נערכים לבחירות בוועד – כך זה ייראה".

באשר לרשת הקולה, שם חזרו על התיאור שבפי דבידה. לדברי מנהל התפעול של הרשת, אבי נוריאלוב, "מתוך עשרות משטחים ששלחנו – התגלתה תקלה במשטח האחרון, היות שהוצאנו את האריזה שלו לילדים מוגבלים. כנראה שנפלה טעות, ואני לוקח על עצמי את האחריות לכך. זיכינו את העמותה בגין החיוב העודף, והבהרנו שמדובר במשלוח אחד מתוך עשרות". ברשת סירבו להתייחס לסוגיית הכשרות והעיכובים במשלוחים – והפנו את השאלות לדבידה.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
הירידה בתחרות וההתייעלות הקפיצו ב-40% את הרווח התפעולי של שופרסל
אמנון בן עמי צפוי להתמנות כמנכ"ל קק"ל