גם השנה עובדי הפיננסים וההייטק יקבלו את המתנות לראש השנה בשווי היקר ביותר. על פי סקר שערכה חברת "עוקץ מערכות", המתמחה בפיתוח מערכות טכנולוגיות לניהול וחישוב שכר ומערכות נוכחות חכמות, עובדי ענף הפיננסים (בנקים, בתי השקעות) יקבלו השנה מתנות בשווי ממוצע של 360 שקלים. מנגד, אילו בענפי הסיעוד והשמירה יצטרכו להסתפק ב-60 ו-70 שקלים בהתאמה.

עוד עולה מהסקר כי עובדי מגזר ההייטק יקבלו השנה מתנה בשווי ממוצע של 300 שקלים. מדובר כאמור במתנות מעסיקים פרטיים לעובדים בחברות לא מאוגדות (לא מתנות וועדי עובדים). מעוקץ נמסר, כי הסקר נערך בקרב 269 מעסיקים מהמגזר הפרטי המעסיקים כ-9,532 עובדים.

מתברר שלא כול העובדים נהנים ממתנות החג השנה. על פי נתוני עוקץ מערכות – 45 אחוזים מעובדי החברות הקטנות לא יקבלו מתנה לחג. 22 אחוזים מעובדי החברות הבינוניות וגם בין החברות הגדולות – 6 אחוזים לא מחלקות מתנות לעובדים.

 

היי טק: רק 22 אחוזים יעברו את ה-400 שקלים

בניגוד לתפיסה לפיה עובדי הייטק מקבלים מתנות ותווי קניה בשווי רב, בפועל כרבע מהם יקבלו שי בסכום שנע בין 200-300 שקל בלבד. רק כחמישית יקבלו מתנה בשווי שגובה מ- 400 שקלים. על פי  נתוני שווי המתנות בענף ההייטק שערך הייטקזון - מועדון הצרכנות של עובדי ההייטק.

הנתונים מתבססים על ניתוח כ-100 אלף מתנות לחג הפסח שמספק המועדון לכמאה חברות הייטק וכן מסקר שערכו בהייטקזון בקרב 75 מנהלות רווחה שאמונות על טיפול במתן המתנות לעובדים.

IRobot ומכונת אספרסו נטענת

עוד עולה מהסקר של הייטק זון כי 70 אחוזים מעובדי ההייטק יקבלו השנה מתנה מוחשית ורק 14.5 אחוזים מהעובדים יקבלו שובר גיפט קארד ו- 19 אחוזים וחצי יקבלו תווים לרכישת מזון, כאשר הדומיננטיות כרגיל היא של שופרסל (14.5 אחוזים) מבין התווים. אף אחת מרשתות המזון האחרות לא הצליחה לייצר אלטרנטיבה שתנגוס בנתח של שופרסל ומבין הארגונים שנסקרו, שיעורם של אלו שהציעו תווי קנייה של רשתות אחרות זניח (5 אחוזים).

לדברי דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון המתנות הפופולריות ביותר שיספקו השנה חברות ההייטק לעובדיהן הן: IRobot, מכונת אספרסו ניידת נטענת, תיק בובי נגד גניבות, מחבת גריל כפולה (מתהפכת).

בשנים האחרונות התפתח בהייטק נוהג שבו מאפשרות החברות לעובדים לבחור בין מתנה לתווי קניה, אלא שהשנה אומר דגן רונן, מסתמן שלמעלה מ- 70 אחוזים מהחברות לא מציעות תווי קניה אלא מציעות לעובדיהן אפשרות לבחור רק מבין מבחר מתנות. לדבריו, החברות מעדיפות להעניק לעובד מתנה מוחשית, שכן למתנה כזאת יש ערך רגשי גבוה יותר, בעוד שתווי קניה לרשתות המזון "הולכים לארנק" ומשמשים לצריכה השוטפת.

"רבים משתמשים בתווים שקיבלו ממקום העבודה ומעבירים אותם כמתנה לחג למטפלת, לגננת, למנקה וכו'" הוא מוסיף, אך למרות כל זאת, מציין דגן רונן כי מוקדם להספיד את תווי הקניה כאחת האלטרנטיבות למתנה. "הצעת מתנות מוחשיות כאופציה נוספת לצד התווים נועדה לתת מענה לעובדים המשתכרים מתחת לממוצע. החברות חשות מחויבות להעניק גם מתנה שוות-כסף לרשתות הקניה, שתאפשר לאותם עובדים לעמוד בהוצאות הגבוהות של הקניות לחג".