הממשלה אישרה היום (א') את פרויקט הכפלת מסילות החוף. על פי התוכנית, עם השלמת הפרויקט יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב ל-30 דקות בלבד. על פי ההערכות הפרויקט יושלם לאחר 2030.

הודעת משרד התחבורה מציינת גם יעד שאפתני של רכבת שתצא בכל חמש דקות מהתחנה בשעות שיא, כלומר תדירות של 14 רכבות בשעה לכל כיוון. מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, ו-30 אלף נוסעים ייסעו בשעות השיא בשני הכיוונים.

אישור התוכנית התאפשר לאחר שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ורכבת ישראל השלימו את הליך התכנון הסטטוטורי להכפלת מסילות החוף בין חיפה חוף הכרמל ושפיים, בהתאם לתוכנית הלאומית תת"ל 65א'. התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כך שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

הדמיה של תחנת חוף הכרמל (הדמיה: רכבת ישראל)
הדמיה של תחנת חוף הכרמל | הדמיה: רכבת ישראל

כיום, התוואי כולל שתי מסילות בלבד ומגביל את מספר הרכבות שניתן להפעיל. הצפיפות בשעות השיא היא אחת הגדולות ברכבת. מספר הנסיעות השנתיות ברכבת ישראל צפוי לנסוק מ-70 מיליון כיום, ל-105 מיליון בשנת 2025, 200 מיליון בשנת 2030 וכ-300 מיליון בשנת 2040. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר ברשת המסילות הוא מסילת החוף, עורק תחבורה מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ.

חזון התחבורה הציבורית העתידי של משרד התחבורה מושתת על חיבור רציף בתדירות גבוהה בין המטרופולינים הגדולות לתל אביב. כך שכל נוסע מחיפה יוכל להגיע לתחנה ולעלות תוך דקות ספורות על רכבת מהירה למחוז חפצו. לשם כך נדרשת הכפלת מסילת החוף והוספת שתי מסילות מהירות בין חיפה וגוש דן. המסילות החדשות יאפשרו קיצור ניכר של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.

שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "עם כניסתי לתפקיד הצבתי חזון של חיבור כל מדינת ישראל ברשת של רכבות מהירות, ואת החזון הזה אנחנו מממשים כאן שלב אחר שלב, מסילה אחר מסילה. ההחלטה, שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות והיום גם בממשלה, מוסיפה נדבך חשוב לפיתוח רשת המסילות, ותאפשר לפתוח את 'צוואר הבקבוק' במקטע העמוס ביותר בישראל, קו חיפה – תל אביב".

מנכ"ל רכבת ישראל שיקו זנה מסר: "חיבור המטרופולינים הגדולות באמצעות שדרת מסילות מתקדמת שבה תיסענה רכבות מהירות המגיעות עד 250 קמ"ש הוא חוליה מרכזית בתוכנית הפיתוח האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל. מיד עם סיום כל ההליכים התכנוניים נצא לשלב הביצוע, אשר בסיומו תעמוד רכבת ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות ביותר בעולם מבחינת שירות רכבתי. אני מודה למשרד התחבורה ולוות"ל על קידום התוכנית לטובת שדרוג השירות ברכבת לרווחת הנוסעים והעתיד התחבורתי של כולנו".