כלי התקשורת האירופיים דיווחו בשבוע האחרון כי שמן זית החליף את קדלי החזיר בספרד בתור הפריט הנגנב ביותר בסופרמרקט. הסיבה, לפי הדיווחים, היא שמחירו של שמן הזית כמעט הוכפל בשנה החולפת, אחרי עליות ניכרות גם בשנה שלפניה, ותושבים רבים אינם מוכנים לשלם כ־14 אירו על המוצר הנחשב לבסיסי, בעוד שלפני שנים אחדות הם שילמו עליו כ־5 אירו בלבד.

גם בפורטוגל השכנה מחירי שמן הזית עלו בקרוב ל־70% בטווח זמן של שנה, והמצב בחצי האי האיברי כולו - שבו מיוצר רוב שמן הזית האירופי - מקפיץ את המחירים ביבשת כולה.

הסיבה העיקרית לעליות המחירים החדות היא ירידה חריפה באספקה. זו נובעת בין השאר מגורמים אקלימיים - בצורות מתמשכות שתקפו את חצי האי האיברי בשנים האחרונות, ירידת מפלס מי התהום, מצוקת מים שאינה מאפשרת לחקלאים להשקות מטעים וגם שנים חמות בהרבה מהממוצע הרב־שנתי שפוגעות באיכות השמן. אלו מיתרגמים לירידת תפוקה של עשרות אחוזים בספרד.

המסיק רחוק מהביקוש

בספרד ובאיטליה, מעצמות שמן זית עולמיות, תפסו הרשויות בחודשים האחרונים כנופיות שניסו להמיר באמצעים כימיים שמן זית המתקבל כתוצר־לוואי של שמן זית בדרגה גבוהה, כדי שייראה כמו שמן זית טהור.

הדיווחים על שמנים מהולים מאיטליה, ואפילו על מעורבות של המאפיה בעניין, מתפרסמים כבר שנים רבות. בספרד, לפי התקשורת המקומית, חלק מהגניבות בסופרמרקטים נעשות על ידי כנופיות שמוכרות את השמן בשוק השחור לאזרחים מן השורה.

בכיר בחברת הביטחון הספרדית STC שהתראיין ל"פייננשל טיימס" בנושא אמר כי שמן זית הוא הפריט הבסיסי היחיד ברשימת הפריטים הנגנבים ביותר, כשהוא עוקף כעת גבינות יקרות, בייקון מעושן, אלכוהול וסכיני גילוח. אך הוא הטיל את רוב האשמה על הכנופיות, ולא על הצרכנים עצמם.

ספרד היא יצרנית שמן הזית הגדולה ביותר בעולם, עם בערך מחצית מהייצור הגלובלי, אך תנאי האקלים של השנים האחרונות פגעו ביבולים עד כדי כך שמחיר שמן הזית במדינה זינק פי ארבעה בארבע השנים האחרונות. המחיר הסיטונאי לק"ג עמד על קרוב ל־9 אירו, לעומת 2.13 אירו בפברואר לפני ארבע שנים. גם השנה המסיק הגלובלי היה צפוי להיות נמוך מהביקוש, ולעבור זיקוק ל־2.4 מיליון טון של שמן זית טהור, לעומת ביקושים של 3 מיליון טון, לפי מועצת הזית הבינלאומית. לפי המועצה, גם בטורקיה, ביוון ובאיטליה תפוקת שמן הזית נפגעה קשות בשנים האחרונות.

הגורמים הסביבתיים אינם רק גלי חום יוצאי־דופן או בצורות ממושכות, אלא גם ההשפעות האקלימיות שגורמות לשגשוג של בקטריה (Xylella fastidiosa) הפוגעת בעצי זית בים התיכון בעשור האחרון. מדענים מעריכים כי החיידק הגיע לאירופה ממדינות אמריקה הלטינית, בהן חולל נזק במטעי קפה והדרים. יחד, סיבות אלו ממחישות את ההשפעות המרחיקות־לכת של שינויי האקלים על יוקר המחייה.

בנוסף, המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה הביאה לזינוק של עשרות אחוזים במחירי דשנים וחומרי הדברה. שתי המדינות היו בין יצרניות הדשנים הגדולות בעולם, ומחירי האנרגיה הגבוהים ייקרו את רמת המחירים בייצור במקומות אחרים. גם עלויות השכר במדינות מערב אירופה עלתה בשנתיים האחרונות - בניסיון להתאים אותו לאינפלציה - ובספרד מדובר בעלייה ממוצעת של כ־9% בשנה החולפת, שמייקרת את ייצור השמן.

מלחמת המחירים

מחירי שמן הזית העולים משפיעים בתורם על מדד המחירים האירופי, שעמד במרכז תשומת הלב בשנתיים האחרונות. סקירה מיוחדת שפירסמה סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופית (Eurostat) הראתה עלייה ממוצעת של 50% בשנה החולפת ברחבי האיחוד, כאשר ברומניה, אירלנד והולנד נרשמה העלייה הנמוכה ביותר (ככל הנראה בשל רמת מחירים גבוהה באופן התחלתי). המחיר משפיע על מגזר המזון במדד האירופי, שידע עליות דו־ספרתיות מאז פרוץ המלחמה באוקראינה.

למרות זאת, אחרי קרוב לשנתיים של עליות, נראה כי מדד מחירי המזון באיחוד האירופי הולך ומתמתן. לפי נתוני חודש פברואר, האינפלציה כולה באיחוד האירופי עמדה על 2.6%, רחוק משיא של 10.6% שנרשם באוקטובר 2022, וקרוב ליעד של הבנק המרכזי האירופי של 2%. מדד מחירי המזון ירד ל־4% (בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה), לעומת 5.6% בינואר.

גם בישראל נרשמה עליית מחירים חדה בשנה החולפת, בין היתר על רקע העובדה שיותר ממחצית מהשמן הזית שנמכר בישראל מיובא. בשבועות האחרונים דיווחו צרכנים על מבחר נמוך של שמני־זית על המדפים, ועל עליות של עשרות אחוזים במחיר.

בינתיים, בספרד מחיר שמן הזית הפך לקרקע פוריה למלחמת מחירים בין רשתות השיווק ובין היצרנים, שמנסים למשוך לקוחות באמצעות הבטחות למחירים זולים. המדינה התחמקה מעליות מחירים גבוהות כמו אלו שנרשמו במערב אירופה. אולם כעת, מחיר שמן הזית הופך לסוגיה חברתית וצרכנית. אחת מיצרניות שמן הזית המובילות מציעה כעת למכור אותו ישירות לצרכנים, ללא מעבר ברשתות השיווק, כאשר בקבוק של חמישה ליטר שמן זית טהור מוצע ב־50 אירו.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס