19 בעלי נכסים בבניין ברחוב ארלוזורוב בפתח תקווה מנהלים מו"מ מול נת"ע להסדר פיצויים, בטרם יופקעו נכסיהם לצורך הקמת תחנת ארלוזורוב בקו M2 של המטרו. במסגרת כך, מוצע הסדר שבו שהמדינה תרכוש את הזכויות בדירות באמצעות פיצויי הפקעה, תיכנס בנעליהם של הבעלים ותקבל דירות בהתאם בתוכנית פינוי בינוי שתבוצע בדרך של איחוד וחלוקה, שמקודמת מסביב לתחנה.

נוסף על כך, השיח מתקיים בין המדינה ובעלי הנכסים בזמן שהתוכנית לקו M2 של המטרו טרם אושרה סופית, ולכן לא ניתן להוציא צווי הפקעה לבעלי הנכסים בשלב זה.

2.5 מיליון שקל ל־80 מ"ר

ההסכם על הפיצוי עוד לא סופי, אך הצפי על פי טיוטת הערכה שמאית חיצונית, שהוזמנה על ידי נת"ע ונערכה על ידי משרד שמאי המקרקעין דנוס להט, כי הפיצוי לבעלי הנכסים יעמוד על כ-40-50 מיליון שקל לכל
הבניין: 17 בעלי דירות ושני בעלי חנויות. גובה הפיצוי המדויק תלוי בקבלת התמריץ שמאפשר הגדלת הפיצוי ב-25% (עד לתקרת הגדלה של מיליון שקל) עבור בעלי נכסים שמגיעים להסכמות במסגרת הפקעה, למסירת הנכסים וויתור על תביעות.

במצב שבו יאושר הפיצוי עם התמריץ, בעלי דירות של 80 מ"ר למשל בבניין יקבלו פיצוי של כ-2.5 מיליון שקל. המדינה תקבל כאמור את הזכויות לדירות שיתקבלו בעתיד הרחוק בסביבת התחנה, ותוכל למכור אותן, ובכך להשיב את כספי ההפקעה.

השיח על הפקעת המבנה בארלוזורוב מתנהל כבר למעלה משנה בין נת"ע ובין בעלי הנכסים במקום. בעל דירה בבניין סיפר לגלובס, כי "לפני כשנתיים וחצי הגיעו אלינו עורכי דין ואנשי מקצוע שידעו שתהיה הפקעה לבניין. מכל המייצגים בחרנו את השמאית נחמה בוגין שהלכה איתנו בכל מיני כיוונים. בהתחלה ניסינו לקדם פינוי בינוי, אבל הבניינים לידנו עשו הכול כדי שזה לא יתקדם, והבנו שאין לנו אפשרות להיכנס להתחדשות העירונית. כרגע מחכים להבין אם יתקבל פיצוי בהתאם לתוכנית שתאושר, שיאפשר קניית דירה חדשה באזור".

לפני כשבועיים הודיעה נת"ע כי החלה בהליך הפקעת הקרקעות לצורך הקמת קווי המטרו שאושרו, M1 ו-M3. בהודעת נת"ע צוין כי בשלב זה לא יבוצעו הפקעות בתי מגורים, בגלל הזמנים הקשים שבהם נמצאת המדינה, וההפקעה תתמקד בשלב זה בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון.

מרבית בתי המגורים הם בקו M2, שטרם אושר, ונמצא בהליכי אישור סופיים, וצפויות בו הפקעות של מרבית יחידות הדיור. בבדיקה מול מנהל התכנון השיבו כי ביום א' נת"ע הגישה את המסמכים המתוקנים, ולאחר אישור מנהל התכנון תעבור תוכנית M2 לאישור הסופי בממשלה.

"מנהלים מו"מ עם כולם"

אם ההסדר יאושר לבסוף, ייתכן שיש בכך מהלך שיקל על פינוי בעלי נכסים, וכי מאות נכסי מגורים צפויים להיות מופקעים בתוואי המטרו בגוש דן. הקושי העיקרי הוא במקרים שבהם יש מחלוקות או קושי בקידום הסדרים להפקעת דירות, כפי שקרה בכפר שלם או בחולון בקידום הרכבת הקלה.

עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבה בנת"ע, סיפרה לגלובס כי "אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות בכל הקשור לנכסים הנמצאים על תוואי המטרו, ומנהלים מו"מ עם כל אחד וגם במקרה הזה בוצעה פנייה, ואנו מדברים איתם ובוחנים את המשמעויות התכנוניות והשמאויות".

מנת"ע נמסר כי "החברה מבצעת את הליכי ההפקעות מתוך ניסיון מקצועי רב, וכחברה ממשלתית המהווה זרועה הארוכה של מדינת ישראל ואמונה על כספי ציבור, פועלת ברגישות מיוחדת במקרים בהם קידום הפרוייקט מחייב פינוי משפחות מבתי מגוריהם על כן נת"ע, בוחנת בכובד ראש כל פניה שמגיעה מצד נפקעים ונפקעים פוטנציאליים.

"נת"ע לא תבצע פינוי מבנים לפני שיש וודאות לגבי השטחים הדרושים להפקעה, קל וחומר במקרה שבו התכנית טרם אושרה סופית באופן רשמי.

"נת"ע מכבדת את פרטיותם של כל בעלי הזכויות שהנכס שלהם מסומן להפקעה לטובת הפרויקט הלאומי, לכן לא תגיב לגופם של דברים.

"עם זאת יצוין כי בהתאם להחלטת הממשלה, מחצית מעלות פרוייקט המטרו אמורה להיות ממומנת מיוזמות ללכידת ערך בסמיכות לרשת המסילות ובתוואי עצמו, ועל כן נת"ע ממגבשת פתרונות יצירתיים שיאפשרו את הפקעת המקרקעין הנדרשים לפרויקט מחד וייזום מהלכים למקורות תקציביים מהנדל"ן שבתוואי ובסמוך לו מאידך.

"בכל מקרה, נת"ע פעלה ופועלת בהתאם להוראות הדין והנחיות משרדי הממשלה בנושא זה ובכלל".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס