כמעט חודש עבר מאז שהרשת הצרפתית קרפור הושקה בישראל. לאחר המכה הפרסומית הראשונית, עדיין לא ברור אם היא תצליח להביא את המהפכה שהצרכן הישראלי קיווה לה. 

בעזרת המכון לחקר הקמעונאות סקרנו סל קניות בשמונת רשתות השיווק המובילות בישראל. הסל הורכב מ-136 המוצרים השכיחים ביותר בקניות החודשיות ברוב משקי הבית הממוצעים בישראל. הבדיקה כוללת בין השאר, ירקות ופירות טריים וקפואים, מוצרי חלב ומעדנים, חטיפים, מאפים, ממתקים, תחליפי חלב ובשר, שתייה קלה וחריפה, קפה ותה, מוצרי אפייה ובישול, מוצרי מכולת ומוצרים לטיפוח הבית והגוף. הפעם השארנו את המותגים הפרטיים מחוץ לסקר על מנת להציג זהות אחידה בין רשתות השיווק, וכמו כן גם את המוצרים מן החי  כדי למנוע השפעה של נושא הכשרות והאיכות על ערך הסל.

אם בחודש מאי קרפור כיכבה במקום השני במדרג הסלים הזולים ביותר, חודש אחרי היא כבר יורדת למקום השלישי ברשימה. הפער בין הסל הזול ברשת רמי לוי לסל היקר ברשת טיב טעם עומד על יותר מ-22 אחוזים, והפער בין רמי לוי לרשת שופרסל דיל עומד על יותר מ-16 אחוזים.

נזכיר כי מדובר בהשוואת מחיר בסניפים של קרפור היפר- סניפי הדיסקאונט של החברה. רק שלושה סניפים כאלה פתוחים ברחבי הארץ. שאר הסניפים שנפתחו, קרפור סיטי וקרפור מרקט – יקרים בהרבה.

"על פי הנתונים ניתן לראות שרשתות השיווק אינן מתרגשות מכניסת קרפור לשוק, ולמעשה כרגע אנו מדברים על הסבת סניפי מגה ויינות ביתן למותג חדש", אומר ד"ר חזי גור מזרחי, מנהל המכון לחקר הקמעונאות. "קחו את שופרסל למשל. אנו רואים בסקרי המחיר שהרשת לא שינתה אסטרטגיה ולא נגררה למלחמות מחירים, אלא להיפך: גם כשהיא ממוקמת בסקר במקום אחד לפני הרשת היקרה ביותר -הסל זינק ביותר מארבעה אחוזים. זה כפול מההתייקרות הממוצעות בשוק".

בדיקת מחירים קרפור
Infogram

"אמנם מדובר בפעם הראשונה שמותג בינלאומי בסדר גודל כזה מושק בישראל, אבל אנחנו כבר חווינו מספיק פעמים הסבות סניפים, החל סופר סנטר למגה בול, קוסמוס ונטו של שופרסל ועוד שרשרת של הסבות מותגים, ומהר מאוד הסתבר לנו שאין בשורה לאורך זמן", מדגיש ד"ר גור מזרחי. "הכוח נמצא ברשתות השיווק. אם הקמעונאים לא ישתפו פעולה עם הצרכנים,  ולא יחפשו לנו אלטרנטיבות זולות שלא תמיד מצדיקות את מחירן במותגים הפרטיים נמשיך לשלם ביוקר".

סקר מחירים קרפור
Infogram

קרפור לא מצליחה "לשבור את השוק"

בתחילת מאי הושקה ענקית הקניות הצרפתית ופתחה במקביל 50 סניפים. הרשת, שהתמקמה בסניפי יינות ביתן, מתהדרת במותג "בסט פרייז" פרטי, לצד מותגים ישראלים מוכרים.הסניפים נפתחו תחת שלושה פורמטים, כנהוג ברשת: Carrefour City (החנויות השכונתיות), Carrefour Market (סניפים בינוניים) ו־Carrefour Hyper (חנויות הדיסקאונט). בשלב הראשון נפתחו שלושה סניפי היפרמרקט ברעננה, בנתניה ובבית שמש, שגודלם יתפרס על פני 2,500־4,000 מ"ר, לעומת 1,200 מ"ר של סניפי המרקט. סניפי סיטי ומרקט ייפתחו במיקומים שונים ברחבי הארץ.

כל העיניים נישאו אל הרשת, שהבטיחה אז "לשבור את השוק". בהשוואה שערכנו בתחילת החודש, מצאנו כי המחירים של קרפור זולים בהרבה מהמותג המוביל ומהמותג הפרטי של רשת שופרסל. מנגד, התחרות בין המותג הפרטי של קרפור לבין רמי לוי עזה. בקרפור ביקשו אז להדגיש כי מדובר במוצרי איכות המיוצרים באירופה ונמכרים במחירים זולים בהרבה ממותגים מובילים. נראה שחודש אחרי- המצב לא ממש השתנה לטובת קרפור, שממשיכה לסבול מחוסר בתחרות.

מי שמסרב להתרגש מהתוצאות הוא שי בן אבי, סמנכ"ל הסחר של קרפור. בשיחה עם mako הוא מדגיש שאומנם היו עליות ספקים וביטול מבצעים לכלל הרשתות, אבל מתעקש שקרפור הצליחה, בעזרת המותג הפרטי לגבור על סלי קניות של רשתות שנחשבות זולות כמו רמי לוי - גם בסניפי הדיסקאונט שלה וגם בסניפים שבתוך הערים.

"יש לנו מעל 500 מוצרים של המותג הפרטי בקטגוריות המזון ובקטגוריות הנון פוד, ושם נרשמת הצלחה אדירה", הוא אומר. "מוצרים כמו קפסלות קפה, שוקולד דאודורנטים, מרככי כביסה, תה ואחרים נחטפים מהמדפים, ואנחנו רואים מה זה עושה לשוק של המותגים הפרטיים. אפשר לראות לדוגמה שיצאנו הכי זולים בסל של הרשות להגנת הצרכן שנעשה עכשיו - וזו מהות הקמפיין: ברגע שהישראלים יתחילו לקנות מותגים פרטיים, רק אז חברות כמו שטראוס ותנובה יתחילו להתעורר".

השאלה היא האם תהיו זולים רק במותג הפרטי, או שאתה מאמין שתצליחו גם להביא בשורה במותגים של הספקים המוכרים?
"מצד אחד, אי אפשר למדוד בחודש את המחירים, אבל אני כן מרוצה מזה שאני בשלישייה הפותחת של הסופרים הזולים. מצד שני אני רואה בבירור מה קורה בכל עיר שאנחנו נכנסים אליה - המחירים יורדים והתחרות עולה. כרגע היבואנים והיצרניות לא מתרגשות, ולא ממהרות להוריד מחירים. אנחנו מתכננים בהמשך השנה כניסה של עוד הרבה סניפים ובונים על זה שהצרכן ייחשף למותגים חדשים, וינסה אותם. ברגע שהישראלים יבינו שיש להם אלטרנטיבות איכותיות בזול - ליצרניות וליבואניות לא ממש תהיה ברירה".