הקו האדום של הרכבת הקלה מעולם לא היה קרוב יותר: נת"ע קיבלה מכתב עקרונות לאישור ההפעלה מטעם החברות הגרמניות שנשכרו כדי לאשר את ההפעלה הבטוחה של הקו. מכתב העקרונות, שמשמעותו היא שאין מניעה להפעיל את הקו, יאפשר לחברה לגייס דיילים ולהעלות את הנושא לוועדת ההיגוי שמורכבת ממשרדי האוצר והתחבורה, ואלו יוכלו לקבוע מועד להפעלתו המסחרית של הקו, לאחר שנדחה במשך שנים. ההערכה היא שעד סוף החודש הקו יהיה מוכן.

משרד התחבורה אישר ל-mako  את הפרסום ומסר כי כרגע הם עדיין לא הוציאו הודעה רשמית בנושא, ולכן מבחינת המשרד עוד אין תאריך יעד סגור להשקת הקו האדום. גורמים במשרד התחבורה מסרו שבמסמך נכתב כי "הפרויקט מתקדם טוב ומוכן לפיתוח - ויאפשר הפעלה של הקו האדום בתל אביב עד סוף חודש יולי".

עבודות הבנייה בקו החלו ב-2009. הפתיחה תוכננה תחילה ל-2013, אולם בשל ביטול המכרז להקמת הקו לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון, הולאם הפרויקט על ידי המדינה ומועד הפתיחה נדחה ל-2021. בפברואר 2021 נדחתה פתיחת הקו פעם נוספת, לנובמבר 2022

אך לאחר דוח של חברת הבקרה שבוחנת את עבודות הפתיחה נדחה שוב מועד פתיחתו, בין היתר בשל עיכובים בביצוע עבודות הגמר בתחנות. המועד החדש הוכרז באוקטובר 2023, אך ככל הנראה יוקדם.

הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בתל אביב (צילום: עומר פיכמן, פלאש 90)
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בתל אביב | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

כמה תעלה נסיעה בקו האדום?

נסיעה בקו האדום תעלה 5.50 שקלים (אזור תעריף צהוב לנסיעה בטווח של עד 15 ק"מ) ו- 12 שקלים באזור תעריף ירוק לנסיעה בטווח של מעל 15 ק"מ. כלומר מי שיעלה בתחנה הראשונה בפתח תקווה ויגיע עד לתחנות תל אביב ישלם לפי התעריף הצהוב, ולתחנות בת ים ישלמו כבר על פי התעריף הירוק.

ניתן לשלם ברב קו או דרך היישומון, לאחר התיקוף הראשון תוכלו לנסוע ברכבת הקלה או באוטובוס ללא תוספת תשלום במשך 90 דקות ובטווח של 15 ק"מ מהתחנה בה בוצע התיקוף. בכל מקרה, יש לתקף מחדש בכל נסיעה לפני העלייה לרכבת או מיד עם העלייה לאוטובוס.

הרכבת הקלה - תחנת אלנבי (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

איפה ימוקמו תחנות הרכבת הקלה?

בעיר פתח תקווה צפויות לעבור 8 תחנות: בתחנה המרכזית פתח תקווה, רחוב פינסקר, רחוב קרול, רחוב דנקנר, בית החולים בלינסון, רחוב שחם, רחוב שנקר וקריית אריה. בבני ברק צפויה הרכבת לעבור בשלושה מוקדים: גשר אם המושבות, תחנת אהרונוביץ ורחוב בן גוריון.

העיר רמת גן קיבלה 2 תחנות בלבד: ברחובות ביאליק ואבא הילל. בתל אביב הרכבת צפויה כבר לעצור ב- 12 תחנות שונות- ברחובות: ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית, קרליבך, אלנבי, אליפלט, שלמה, איצטדיון בלומפילד, ארליך, איסקוב, הבעש"ט, ומחרוזת.

בבת ים צפוי הקו לעבור ברחובות: העצמאות, רוטשילד, ז'בוטינסקי, בלפור, בינימין, יוספטל, העמל, ובקוממיות - שזו גם התחנה האחרונה לקו.