חודשי הקיץ השנה היו לוהטים במיוחד, ואילצו את הציבור הישראלי לשלם כספים רבים עבור מזגנים ומכשירי חשמל נוספים. עשרות אם לא מאות משקי בית בישראל, קיבלו העונה חשבונות חשמל מנופחים במיוחד – ובהשוואה למחירי החשמל ששילמו בשנים הקודמות, המחירים היו גבוהים באופן חריג.

בתחילת החודש פורסם פוסט בקבוצת הפייסבוק הכלכלית "עוברות ושוות", ובו תהתה רוני (שם בדוי), אחת החברות בקבוצה, אם היא היחידה שחשה בעליית המחירים הדרמטית. "מי עוד 'נעקצה' החודש על ידי חברת החשמל, בחשבון גבוה משמעותית מהרגיל, מבלי שיהיה שינוי בצריכה?", היא כתבה. "גם אצל אמא שלי החשבון מנופח, ואצלה יש הנחה של מקבלי קצבאות. שתי נפשות עם חשבון של למעלה מ-1,000 שקלים בחודשיים. מה נהיה איתם?".

קרוב ל-300 תגובות נוספו לפוסט, ובהן נשים שהרגישו בכיסן את עליית המחירים הדרמטית, כשלטענת רבות מהן – אשר שוחחו עם mako – נרשם זינוק של 100 אחוזים ומעלה בחשבונות החשמל שהגיעו לביתן. טענות על "עוקץ" או על "שיטת המצליח" עלו לא פעם בשיחות עם אותן הנשים. אז מה באמת קרה לחשבונות של חברת החשמל בחודשי הקיץ?

שבירת השתיקה סביב הזינוק במחירים

"אנחנו זוג פלוס שניים, וקיבלנו חשבון על סך 3,000 שקלים – כשבחודשים רגילים הסכום הוא פחות מ-1,000 שקל. בשנה שעברה באותם החודשים, קיבלנו חשבון על סך 2,200 שקלים. זה מטורף, אין לי מילה אחרת", כתבה אחת המגיבות, ואחרת הוסיפה: "עזבנו את הבית ל-10 שבועות בגלל טיול ארוך בחו"ל. ניתקנו את החשמל, רוקנו את המקרר, ועדיין – קיבלנו חשבון של כמה מאות שקלים על כל אחד מהחודשים שבהם הבית היה ריק".

גם בשיחה עם רוני היא העלתה לא מעט תהיות בנושא, וציינה שהורגשה אצלה עלייה של כמעט 100 אחוזים בחשבון החשמל. "גם אצל בן הזוג שלי החשמל קפץ פי שניים", היא אומרת. "זו קפיצה מטורפת. ראיתי אנשים שהחשבון עלה להם ב-3,000-4,000 שקלים. זו לא פעם ראשונה שאני משאירה מזגן דולק כל השבת, ואני עושה 2 מכונות כביסה בשבוע וגם משאירה לתוכי שלי מנורת לד. אבל אני בן אדם אחד, והגיע אליי חשבון של 700 שקל".

טנכאי מזגנים מתקנים מזגן (אילוסטרציה: sutipong, shutterstock)
מזגנים - אילוסטרציה | אילוסטרציה: sutipong, shutterstock

לא פעם מקבלים לקוחות של חברת החשמל חשבונות המתבססים על הערכת מונה ולא על קריאת מונה. המשמעות היא, שחשבון החשמל מבוסס על כמות החשמל המוערכת שנצרכה באותם החודשים, ולא על כמות החשמל שנצרכה בפועל. כך ניתן להסביר מקרים של חשבונות חשמל מנופחים שהתקבלו בזמן נסיעות לחו"ל – או קפיצה משמעותית וחריגה בתשלומים.

עם זאת, במקרים של הערכת מונה, הכסף כמעט תמיד חוזר ללקוחות והדרך לקבל אותו היא די פשוטה. שיחת טלפון קצרה לחברת החשמל, לצד קריאת המונה, למעשה "תבטל" את ההערכה ותסדר את חשבון החשמל האמור בהתאם. אם פספסתם חשבון חשמל מנופח, ולא הספקתם לבצע את השיחה לחברת החשמל בזמן – החשבונות שעוקבים לחשבונות ההערכה יתקזזו עם חשבונות הקריאה. אם אכן נמצא שההערכה הייתה גבוהה באופן חריג, חברת החשמל תבצע את הקיזוז בעצמה, בחשבון הבא שתקבלו.

יש לציין כי רשות החשמל התכנסה בחודש יולי האחרון כדי לדון בשיעור ההוזלה של העלויות, בעקבות מכירת תחנת הכוח באתר אשכול. זאת, על אף התנגדות של חברת החשמל. ההוזלה הצפויה הייתה אמורה להיכנס לתוקף בחודש אוגוסט או בספטמבר הנוכחי, אך בינתיים נדמה כאמור שההוזלה לא נוכחת.

מחפשים אלטרנטיבה

אם נמאס לכם לשלם סכומי עתק עבור החשמל שאתם צורכים, השוק כיום מציע לא מעט חלופות. ביוני 2018 אושרה רפורמת החשמל, שתפקידה לפתוח את השוק לספקים שונים, ולהוזיל את העלויות, כפי שעשתה למשל הרפורמה בסלולר. על פי הרפורמה, חברת החשמל תמשיך להיות היצרנית והמוליכה המרכזית של החשמל בישראל, אך גורמים מורשים מחוצה לה יוכלו לספק חשמל ולהציע הצעות זולות יותר למנויים. כמה זולות? בערך 8 אחוזים בממוצע – עניין של כמה עשרות שקלים בחודש.

בשנת 2021 העניקה רשות החשמל רישיונות אספקה ל-24 ספקים, ונכון להיום יש כבר 43 ספקים פרטיים. בפועל, יש כיום רק 6 חברות הפעילות לטובת אספקת חשמל מחוץ לחברת החשמל: פזגז, אלקטרה פאוור (סופר גז), אמישראגז, סלקום, פרטנר, HOT ובזק. שלוש האחרונות הן בשלב הפיילוט, וכמה אחרות נערכות עדיין לאספקה בטווח הקרוב והבינוני. השאר מחכות לראות מה קורה בשוק, מבחינת כדאיות כלכלית לכניסה לתחום.

בינתיים, ארבע החברות שפעילות מתחילת הדרך, לא מספקות נתונים על מספר הלקוחות שהצטרפו אליהן. עם זאת, בשוק ההערכה היא שאלקטרה פאוור גייסה קצת יותר מהאחרות (פזגז, אמישראגז וסלקום). "בכל מקרה", נמסר מטעם החברות הללו, "מדובר במספרים נמוכים של אלפים בודדים, שעברו מחברת החשמל לספקים הפרטיים. אין מודעות אצל ישראלים בנושא הזה".

שעון חכם חברת חשמל (צילום: יוסי וייס מתוך אתר חברת החשמל)
שעון חכם חברת חשמל | צילום: יוסי וייס מתוך אתר חברת החשמל

המצב הנוכחי הביא בימים אלה את חברת פזגז, למשל, להציע מבצע יותר אטרקטיבי למצטרפים אליה עד לסוף השנה: חשמל בחינם בלילה, למשך חודשיים, כולל המזגן. המבצע יהיה תקף למצטרפים חדשים, כולל הניוד של המונה החכם מחברת החשמל לפזגז. לקוחות קיימים יוכלו גם הם להנות מהמבצע, בבחירת מסלול "לילה חינם".

כדי לאפשר ללקוחות לעבור לספקים מקבילים, חברת החשמל פורסת באופן יזום ומתוכנן מונים חכמים בהיקף של מאות אלפי מונים בשנה ומתחילת 2022 רושתה הארץ בכחצי מיליון מונים חכמים. לדברי החברה, היא תפרוס עד לסוף שנת 2028 כ-3.7 מיליון מונים חכמים בכל הארץ.

ניתן להזמין מונה חכם באמצעות נציגי מוקד השירות הטלפוני 103, הפעיל בכל יום עד השעה 19:00, וגם בכ-30 עמדות קבלת הקהל הפרוסות ברחבי הארץ.

באתר החברה קיים מידע בנוגע למונה חכם וכן מידע על אזורי פריסת המונים לתקופה הקרובה, אך לא ניתן להזמין מונה. בחברת החשמל מסבירים שהאפשרות להזמין מונה חכם דרך אתר האינטרנט נמצאת בפיתוח.

 

חברת החשמל מסרה בתגובה: "אין לנו שום רצון וכוונה לחייב אף לקוח על מה שהוא לא צרך. חשבונות החשמל מחושבים בהתאם לקריאת מונה המבוצעת על ידי קורא מונים בשטח, וללקוחות  להם מותקן מונה חכם, הקריאה מתבצעת מרחוק. במקרים ספציפיים שבהם לא מתאפשרת קריאת מונה בחודש מסוים, בשל סיבות הכוללות קשיי גישה, חוסר קליטה וכדומה – החשבון נעשה על פי הערכת צריכה המבוססת על הרגלי הצריכה של הלקוח בתקופה הקודמת. הדבר מצוין בחשבון החשמל, וללקוח ניתנת אפשרות למסור קריאת מונה מעודכנת באתר החברה או במוקדי 103. במקביל, החברה מקפידה לשלוח ללקוח מסרון המיידע אותו כי לא בוצעה קריאה בפועל, על מנת לאפשר ללקוח לקבל חשבון חשמל על פי הצריכה בפועל. גם אם החשבון בוצע על פי הערכה, בחשבון הבא שיבוסס על קריאה בפועל, יתבצע זיכוי או חיוב בהתאם. אנחנו מעודדים את הלקוחות לקרוא את המונה ולעדכן, בטח ובטח כאשר קיים ספק, באמצעות מגוון ערוצי התקשרות – כולל ווטסאפ שמספרו 055-7000103".