העת הכלכלית שאנו חווים מאז 7.10 מחייבת את כולנו להכיר את עולם הכלכלה והכספים טוב יותר, על מנת לדעת כיצד להתנהל נכון מבחינה פיננסית – קל וחומר אם נרצה לבצע עסקאות או יזמויות כאלה ואחרות. ואכן, מסתבר שהישראלים מחפשים דרכים להרוויח עוד כסף.

לפי נתוני רשות המסים שפורסמו לפני מספר ימים, מספר העוסקים הפטורים בישראל זינק ב-45% מאז 2019, והגיע ל-422 אלף בסוף 2023. מספר העוסקים המורשים עלה אף הוא, אך בשיעור של 13% בלבד. מול הרצון להיות עצמאים, מספר משרות השכירים טיפסו ב-6% באותן השנים. איך מסבירים את הפער? בקלות – יותר ויותר ישראלים רוצים לעסוק במשהו בנוסף להיותם שכירים.

כתבות נוספות בכסף >>

אז רגע לפני שאתם רצים לפתוח עסק, כדאי שתכירו טוב יותר את נושא המיסוי בישראל – כדי שלא תופתעו.

הוצאות עסקיות

בדרך כלל, בכל פעילות כלכלית קיימות שתי חזיתות – חזית ההוצאות וחזית ההכנסות. מטבע הדברים, כל בעל עסק מקדיש זמן לא מבוטל להבנת החזית של הוצאותיו העסקיות, וזאת על מנת למקסם, באופן חוקי ויעיל יותר, את החיסכון במס על רווחי העסק. על שאלת השאלות – "מה הן הוצאות המוכרות בעסק?", בשפה מופשטת ניתן להשיב כך: "הוצאה מותרת בעסק - כל הוצאה שנדרשת לשם ייצור הכנסה".

לדוגמה: אם עורך דין משתתף ביום עיון או בהשתלמות מקצועית, על מנת לשמור על רמתו המקצועית, הרי שמדובר בהוצאה שוטפת בעסק הנדרשת לשם ייצור הכנסה. אם רופא שיניים רוכש ציוד מתקדם לביצוע פעולות רפואיות הנדרשות במרפאה הפרטית שלו, הרי שמדובר בהוצאה הונית הנדרשת בעסק לשם ייצור הכנסה.

במקרה כזה, כשברור לחלוטין שההוצאה היא לעסק – ההוצאה היא מוכרת. כלומר, רשויות המסים מכירות בהוצאה הזו לטובת העסק. אך מה קורה במצב שבו ההוצאה היא חלקה פרטית וחלקה עסקית? למשל, רכב שמשמש גם לנסיעות פרטיות וגם לצרכי משרד? או חשבון טלפון שמשמש גם לעסקים, אך גם באופן פרטי? כשההוצאה היא בחלקה פרטית ובחלק עסקית – זוהי הוצאה מעורבת. כלומר, זו הוצאה שיכולה גם לשמש את העוסק בייצור הכנסה בעסק, וגם בחיים הפרטיים. החוק בישראל קובע שאם ניתן להפריד בין החלקים (הפרטי והעסקי), החלק העסקי של ההוצאה יוכר כהוצאה מוכרת לפי חלקו היחסי. אם אי אפשר להפריד בין החלק העסקי לבין החלק הפרטי, ההוצאה כולה תחשב להוצאה לא מוכרת. כלומר, אי אפשר יהיה לנכות אותה מההכנסה של בעל העסק.

קניתי בסופר קולה ועוגיות. האם אני יכול להשית את הקנייה על העסק?

כאמור, רשות המיסים עושה שימוש במונח "הוצאה מעורבת". המשמעות היא ש"הוצאה מעורבת" אינה הוצאה עסקית באופן מלא, אלא רק בחלקה, ובחלקה הוצאה פרטית. במילים אחרות, היא גם נדרשת לשם ייצור הכנסה בעסק, אך יש בה גם אלמנט של שימוש פרטי עבור בעל העסק. הוצאה בגין כיבוד קל בעסק משתייכת לסוג של "הוצאה מעורבת", ולכן מקובל להכיר בה רק ב-80% מסך ההוצאה. לדוגמה, מתוך 100 שקלים שבעל עסק שילם עבור שתיה קלה, תה, קפה, עוגיות וכדומה – הוא יוכל לקזז מהכנסות העסק רק 80 שקלים.

אני עוסק פטור שעובד מהבית, בנוסף להיותי שכיר. האם מגיע לי קיזוז על שכר הדירה?

בעולם הכלכלי בדרך כלל משתתפים שני צדדים/שחקנים – זה שמוכר דבר מה, מול זה שקונה. מישהו משלם כסף, ומישהו מקבל אותו. אם אנחנו שוכרים דירה למגורים, ומחליטים להשתמש בה לצורך פעילות עסקית (אין הבדל אם אנחנו עוסק פטור או עוסק מורשה), הוצאה זו תוכר לנו כעסקית אך ורק אם בעל הנכס/הדירה ידווח וישלם מס בגין הכנסה שתהיה לו מאותם דמי השכירות המשולמים לו על ידנו. אם השימוש העסקי בדירה יהיה חלקי (למשל רק חדר אחד מתוך חמישה), הרי שגם הוצאה עסקית שתוכר בניכוי תהיה חלקית, רק 25% . חשוב לציין כי הכנסה מדמי שכירות דירה למגורים בסכום שלא עולה על 5,654 שקלים (נכון לשנת 2024) פטורה ממס. אם יעוד הדירה משתנה ממגורים לשימוש עסקי – מיד תהיה חבות במס בידי בעל הנכס. 

המלצה: לפני קבלת החלטה להשתמש בדירה שכורה לפעילות עסקית, יש לבדוק ולקבל הסכמה של בעל הנכס/הדירה.

אני מזמין את לקוחותיי לקפה או לארוחת צהריים. האם זו הוצאה מוכרת?

הוצאת אירוח לקוחות בבית קפה או במסעדה אינה מותרת בניכוי כהוצאה עסקית, אלא אם מדובר באירוח לקוח או ספק מחו"ל. במקרה כזה יש להסביר את הקשר העסקי, לספק שם הלקוח/ספק, מטרת ביקורו וכדומה.

נרשמתי לאיגוד מקצועי. האם זו הוצאה מוכרת?

תשלום דמי חבר לאיגוד מקצועי מהווה הוצאה עסקית מותרת בניכוי. כלומר, מקטינה את סך הכנסות העסק החייבות במס.

רואה החשבון מציע לי להפקיד בסוף שנה כספים לפנסיה. האם זה כדאי?

החל משנת 2017 חלה חובה על כל בעל עסק עצמאי לבצע הפקדות לקופת פנסיה. בנוסף לכך, ובמטרה לעודד בעלי עסקים עצמאים להפריש כספים לפנסיה, רשות המיסים מקנה הטבות מס בגין אותן ההפרשות בקופות וקרנות למיניהן. הפקדות לקרן השתלמות או קופות/קרנות אחרות אינן חובה, אך לאור העובדה שבגין הפקדות אלו ניתנות הטבות מס, יש כדאיות כלכלית עבור בעל עסק לעשות זאת – גם הכסף נשאר אצלו (בקופות על שמו) וגם משלמים פחות מיסים.

בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע על נושאי המיסוי העומדים בפניכם.

הכותב הוא יועץ מס ומחבר הספר "מסים בגובה העיניים"