הסטיגמה שלפיה המגזר החרדי משלם פחות על סל הקניות שלו, מתייחסת לא רק למחירים, אלא גם לאופן הצריכה, להעדפות ולהתאמות של המוצרים והשירותים לצרכים הייחודיים של קהל זה. הדבר דורש התחשבות בנתונים כמו כמות מזון המותאמת למשפחות גדולות, חשיבות רבה למזון כשר, ותדירות גבוהה של אירועים משפחתיים או מועדים דתיים – המשפיעים גם הם על הדרישות הצרכניות.

עלות סל הקניות משתנה בהתאם לנתונים ולדרישות של הצרכן, אך גם בהתאם לגורמים משתנים אחרים כמו היכן ואיך קונים, מה הם המוצרים הנרכשים, מהו גודל האריזות, מה המותג וכן הלאה.

כתבות נוספות בכסף >>

לאורך השנים, קמעונאים רבים חשקו במגזר החרדי והתפתו לפתח אפיק מכירות לאותו הציבור. לכן, יצאנו לבחון את רשתות השיווק הפונות למגזר החרדי, ולבדוק האם קיימת תחרות פנימית ומה הם הפערים הקיימים בין הרשתות.

לטובת הבדיקה, סקרנו 10 רשתות שיווק שונות במגזר החרדי – ומצאנו ביניהן פערים לא מבוטלים, שחלקם מגיעים ליותר מ-19%. במהלך הבדיקה הרכבנו סל עם 123 פריטים זהים בין רשתות השיווק, שהינם מקטגוריות שונות כמו מוצרי חלב, ירקות ופירות, מוצרי אפיה, משקאות קלים, חריפים וחמים, חומרי ניקוי וכביסה, מוצרי טיפוח לבית ולגוף, מזון וטיפוח לתינוק, חטיפים, דגים, תחליפי לחם ממתקים, אורז, מוצרי יסוד ומוצרים ייעודים לחג הפסח מהמותגים הידועים והמוכרים.

בין רשתות השיווק שסקרנו במגזר, מצאנו רשתות שיווק כמו "אושר עד" שמציגה חנויות ענק מוזלות, מול רשתות כמו "נתיב החסד" – שמציגה בעיקר חנויות אורבניות קטנות הקרובות לבית.

*הסקר בוצע על ידי המכון לחקר הקמעונאות באמצעות אתר פרייסז ואתר משרד הכלכלה, על פי דיווחי רשתות השיווק נכון לתאריך 07/04/2024 ט.ל.ח