במיקום אסטרטגי - ובתהליכים של בנייה: שכונת גיורא שבצפון-מזרח העיר אור יהודה הוקמה בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת. השכונה ממוקמת מדרום לצומת סביון הראשית שמחברת את העיר עם קריית אונו מצפון, וממזרח יהוד ומחלף מסובים – ודרך לוד ממערב.

בלבה של השכונה נמצא רחוב העצמאות, שמוביל למרכז אור יהודה ומהווה חלק מציר הקשת שחולף ברוב שכונות העיר. לקראת סוף העשור צפוי לפעול מצפון לשכונה הקו הסגול של הרכבת הקלה, שיחבר אותה עם יהוד ממזרח ועם אזור התעשייה העירוני ממערב. לצד זאת, השכונה תחובר לשכונות החדשות המוקמות לאורך כביש 461, לצד בית החולים תל השומר, דרום רמת גן וגבעתיים, ודרום ומרכז תל אביב.

בניה

הבנייה בשכונה, כמו מרבית הבנייה בארץ באותה העת, היא בצורת מבני שיכון בעלי 3-4 קומות מסוג רכבת, בצורת H. בצפון השכונה ישנם שני פארקים גדולים, שנקראים פארק קנדה ופארק אשכול, ובמרכז השכונה ישנה גינה ציבורית גדולה בשם "גינת יסמין". בשכונה יש מספר בתי ספר, כולל בתי ספר יסודיים ובית ספר מקיף. בנוסף ישנם מספר גני ילדים בשכונה, בתי כנסת, מועדון נוער, מרכז פיס קהילתי וקונסרבטוריון.

בשל גיל המבנים בשכונה ומצבם הרעוע, העירייה מקדמת מזה שנים התחדשות עירונית, ואף פרסמה מסמך מדיניות בנושא. המסמך מגדיר מבנים לפינוי-בינוי, ואזורים להתחדשות במסגרת תמ"א 38 או התחדשות בניינית. כיום מקודמים בשכונה שני פרויקטים של תמ"א 38, אך מספר פרויקטים משמעותיים של פינוי-בינוי עדיין בתכנון – אחד מהם בשלבי הבנייה. ככל שעבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה יתקדמו, יש צפי שתושבים ויזמים יבינו את הפוטנציאל של השכונה, ויקדמו עוד פרויקטים.

שכונת גיורא באור יהודה (צילום: google maps)
צילום: google maps

מחירים

בעשור האחרון עלו המחירים הממוצעים למ"ר בשכונה בכ-82%, וזאת בהשוואה לעלייה דומה ברמה העירונית, עלייה של כ-64% במחוז דרום וכ-58% בישראל. יש לציין כי חלה עלייה של כ-7% בשנתיים האחרונות במחיר הממוצע לדירות יד שניה.

דמוגרפיה

בין 2008 ל-2018 השכונה חוותה צמצום אוכלוסייה של כ-8% מבחינה דמוגרפית, וגם הזדקנות כללית, כשקבוצת הגיל היחידה שגדלה הייתה של בני 60 ומעלה – והיא בין הגדולות בעיר. עם זאת, מגמה זאת צפויה להתהפך ככל שתקודם התחדשות השכונה, ומשפחות צעירות ייכנסו אליה במספרים גדולים.

בין השנים 2008-2018 אוכלוסיית השכונה הצטמצמה בכ-8.2%. אחוז הילדים (0-19) בשכונה עומד על 29.9% ואחוז המבוגרים (60+) עומד על 22%. מספר הילדים עד גיל 19 ירד בכ-2.5%, של הצעירים עד גיל ירד בכ-17%, של המבוגרים עד גיל 60 בכ-23% - וקבוצת הגיל היחידה שצמחה הייתה בני גיל הזהב (60 ומעלה), שקפצה בכ-19.7%. כל אלה מעידים על הזדקנות האוכלוסייה ונטישה של צעירים את השכונה. עם זאת, מספר הפעוטות צמח בכ-15%, כך שייתכן ויש תנועה מסוימת של משפחות צעירות לשכונה.

פינוי בינוי באור יהודה (צילום: דוברות עיריית אור יהודה)
פינוי בינוי באור יהודה | צילום: דוברות עיריית אור יהודה

תחבורה

רכבת קלה

הקו הסגול של הרכבת הקלה יעבור בכביש 461 מצפון לשכונה, עם שתי תחנות במרחק הליכה מרוב בתי השכונה. הקו יתחיל במרכז תל אביב ויעבור בדרום ומזרח העיר, ובדרום גבעתיים ורמת גן, בית החולים תל השומר, ולאורך כביש 461 עד ליהוד.

אוטובוסים

קיים שירות של תחבורה ציבורית בשכונה עם מספר רב של אוטובוסים העוצרים ברחוב העצמאות, ומגיעים למגוון יעדים. ביניהם, מספר יעדים מרכזיים בתל אביב, פתח תקווה, יהוד וראשון לציון. עם זאת, התדירות לכל אחד מהיעדים נמוכה. קווים נוספים עוצרים בכביש 461.