הרשת גועשת מאתמול סביב סיפור חתונתם של סתיו בלוגולובסקי, בנם של בעלי יקב ויתקין, ועמית תומר, עיתונאית כלכלית ובתו של ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל והבעלים של חברת התרופות אוניפארם, ביום שישי האחרון. הסיבה: אורחי החתונה, הגיעו למקום האירוע ביקב בכפר ויתקין ברכבת פרטית בשישי בצהריים.

הרכבת, כפי שפרסם האתר "רוזה מדיה", יצאה בשעה 13:30 מתחנת הרכבת סבידור מרכז, תל אביב, הישר אל היקב שבו התקיים האירוע, דרך תחנת כפר ויתקין, שבשביל שאר הציבור סגורה כבר יותר משני עשורים.

הביקורת בעקבות המהלך של הרכבת התמקד במיוחד בעובדה שהשירות פתוח עבור מי שיכול לשלם על כך, ולא עבור כלל האוכלוסייה, שסובלת ממצוקת תדירות הרכבות בכל הארץ, וממחסור בתחנות באזורים שונים כמו תחנת כפר ויתקין. "ביקוש, מסתבר, הוא עניין יחסי. רכבת ישראל, זו שלא רואה בשירות של 40 אלף תושבים ביקוש מספק, מציעה באתר שלה שירות השכרת רכבות כבקשתכם. האתר לא מתחייב להפעיל לנוחותכם תחנות שנסגרו זה מכבר. אבל אל דאגה, תמורת כמה עשרות אלפי שקלים, הכול יסתדר. איך אמרו האורחים? "כסף פותר הכול." נכתב באתר.

עמית תומר, הכלה, החליטה להגיב לביקורת וכתבה בעמוד הטוויטר שלה את ההסבר הבא: "כשהתחלנו לתכנן את האירוע שמענו לראשונה ממפיק אירועים על השירות להשכרת רכבת של רכבת ישראל, ולא האמנו שיש דבר כזה. אבל כשהבנו שזה קיים, לציבור הרחב, החלטנו שאנחנו חייבים את זה באירוע שלנו. העדפנו לחסוך מאות מכוניות על הכביש, אקולוגית ומבחינת פקקים ליתר הנהגים. היה לזה מחיר, 15 אלף שקלים כולל מע״מ. מראש תכננו לקחת הסעות, החתונה  הייתה ביקב של ההורים של בן זוגי ושמנו למטרה לשכר את כולם. עבורנו ההפרש היה שווה את זה. תחנת ויתקין לא הושמשה, בניגוד לפייק ניוז שהופץ, אורחינו לא זכו להשתמש בה אלא ירדו באמצע שומקום במדרגות מאולתרות (שנבדקו בטיחותית מראש). זה נעשה במקרים נוספים. לא תכננתי לעשות פרסומת בתמורה אבל שירות אש של רכבת ישראל, שמחה להפיץ את הבשורה".

תדירות הרכבות בסופי שבוע הולכת ופוחתת. על פי נתונים של "תחבורה בדרך שלנו", בקיץ 2019 ניתן היה לעלות על רכבת מתל אביב לחיפה עד ל-16:50. היום הנוסעים יכולים לעלות לרכבת עד 14:29. עד לפני שלוש שנים ניתן היה לנסוע מקרית גת לבאר שבע עד לשעה 16:47. כיום הרכבת האחרונה יוצאת ב-14:16.

"הרכבת בוחנת דרכים שונות להרוויח עוד כסף"

בשיחה עם גורם ברכבת ישראל הוא אישר את הפרטים, וטען כי בקשות מסוג הזה מתקבלות מעת לעת, והכל נבחן קודם כל באספקט שדואג שהשירות לאזרחים לא יפגע. "כל אחד, החל מאדם פרטי ועד חברה גדולה יכולות לשכור רכבת. הבקשה מתקבלת במוקד המיועד ונבחנת לגופה. אם זה אפשרי, ולא פוגע בתדירות רכבות אחרות, בשירות או נעשה בשעות העומס - אין לנו שום בעיה לספק את השירות הזה. בסוף צריך לזכור שרכבת ישראל היא חברה ממשלתית, שמצופה ממנה להשיג רווחים, והיא בוחנת דרכים שונות להרוויח עוד כסף, שבסופו של דבר לא הולך לכיס של אף אחד אלא מוחזר כולו לציבור דרך שיפור השירות".

כמה בקשות כאלה מתקבלות בחודש?
"זה מאוד משתנה. זה יכול להיות למשל גוף פיננסי גדול ששוכר 4 רכבות כדי להביא את העובדים שלו מנקודה אחת לשנייה, גוף תקשורת שהחליט שהוא רוצה לעשות אירוע שלם על הרכבת, או עירייה שהחליטה שהיא רוצה להביא את האוהדים שלה בבטחה למשחק כדורגל שמתרחש בעיקר אחרת. אני יכול להגיד לך לדוגמא, ששתי הבקשות הראשונות לא התקבלו כי זה היה בא על חשבון השירות הרגיל שאנחנו מספקים. הבקשה השלישית עברה כי זה לא היה בשעות העומס, לא פגע באף אחד, ושמחנו לתת את השירות".

כמה כסף הרכבת מרוויחה ממהלך כזה?
"אני לא יודע להגיד. זה מאוד משתנה. במרחק, בימים, בכמות הקרונות. זה לא דבר שאפשר לתת לו טווח מחירים".

ואכן, רכבת ישראל ממשיכה לספוג הפסדים מדי שנה. על פי הנתונים שנמסרו לבורסה, ברבעון הראשון של השנה הפסידה רכבת ישראל 24.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 19.7 מיליון שקל בשנה שעברה. השכרת רכבות פרטיות היא מקור הכנסה מפתה לחברה שנדרשת להציג איזון.

האם אתם מתגברים רכבות גם ללא בקשה של גוף פרטי?
"בהחלט. לאירועים גדולים כמו מצעד הגאווה שנערך באותו סוף שבוע, תגברנו רכבות כי ידענו שיהיה צורך. אגב, הרכבת לחתונה לא הייתה בכלל במסלול המדובר ולכן לא הייתה בעיה לספק אותה. גם, להבדיל אלפי הבדלות, בהלוויה של הרב אדלשטיין רכבת ישראל תגברה קווים מירושלים לבני ברק כדי לעמוד ביקושים ולפתור חלקית את בעיית הפקקים שנוצרה על הכביש. במקרה הזה נאלצו להוריד את תדירות הקווים ממקומות אחרים, אחרת המסילות לא היו עומדות בזה".

אבל אתה מבין את הביקורת נגד הרכבת, שמסוגלת לספק רכבות פרטיות יש מאין לאנשים פרטיים, אבל בשעות העומס בתל אביב או ירושלים אנשים נדחסים בקרונות?
"הרכבת נמצאת ביום יום שלה בקצה גבול הקיבולת שלה. במקרים כמו רכבות מירושלים לתל אביב שיוצאות כל חצי שעה - אין לנו אפשרות להוסיף עוד רכבות כי אין מקום על המסילות כרגע. בדיוק בגלל זה בונים עכשיו מסילה רביעית - להגדיל את הקיבולת של הרכבות. אבל רכבת אחת ששוכרים אותה לא תעשה את ההבדל - מדובר כאן בהגדלה של עשרות רכבות בשנה, ובשעות עומס ובאזורי ביקוש. אני חוזר ואומר: אנחנו לא נשכיר רכבות לנסיעות פרטיות אם זה עלול אפילו לפגוע בשירות הרגיל".

במועצה האזורית עמק חפר יש 40 אלף תושבים ואין להם כבר שנים תחנה. לעומת זאת, במקומות אחרים עם הרבה פחות תושבים - יש תחנות. אתה מבין את הכעס של התושבים שגילו שבעוד הם מתחננים להשמיש את התחנה, הם מגלים שהיא פתאום הושמשה לטובת אנשים פרטים?
"קודם כל צריך להבין שההחלטה היכן להפעיל תחנה והיכן לסגור היא לא שלנו - היא של משרד התחבורה. יכול להיות שמשרד התחבורה בחן ואמר שבסביבת כפר ויתקין יש כמה תחנות: חדרה ונתניה, פרדס חנה וגם בנימינה, ולכן בחר לבטל את התחנה הספציפית הזו. בסופו של יום צריך לזכור שאם הרכבת תעצור כל 5 דקות, אנשים בחיים לא יגיעו ליעד שלהם. לכן את השאלה למה תחנת כפר ויתקין לא פועלת צריך להפנות רק למשרד התחבורה".

"ספציפית לגבי הטענה על החתונה. צריך להדגיש שהתחנה לא נפתחה לאף אחד, והאורחים ירדו באמצע הדרך, בצורה בטיחותית עם מדרגות ייעודיות לכך, ולא בתחנה עצמה".

אחת השאלות שהטרידו את הגולשים בקשר לרכבת לחתונה היא איך האורחים חזרו? אתם מפעילים רכבות פרטיות גם בתוך שבת?
"אני לא יודע איל האורחים חזרו. כנראה באוטובוסים אבל בטוח לא דרכינו. רכבת ישראל פועלת על פי חוק שאומר שכרגע אין תחבורה ציבורית בשבת. גם לא באופן פרטי".

אז מסתבר שיש שירות כזה, והוא פתוח לכולם, או לפחות למי שיכול להרשות לעצמו. לגבי התקווה שרכבת ישראל תתגבר קווים גם לאזרחים - זה בעיקר תלוי ברצונו הטוב של משרד התחבורה להוסיף מסילות, לחשמל את הקווים וכוח אדם שיתפעל הכל.