עכשיו זה רשמי: ביום שישי עוד שבועיים בדיוק (18.8) יחל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה, כך הנחתה היום שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב את מנכ"ל נת"ע חיים גליק.

מנכ"ל נת"ע עדכן לפני שעה קלה את שרת התחבורה מירי רגב, מנכ"ל המשרד משה בן זקן ואליאס מטר מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה, כי במהלך הבוקר הגיעו לידי החברה כל האישורים הנדרשים לפתיחת הרכבת הקלה. מדובר באישורים הנוגעים לבטיחות ותפעול הרכבת אשר נתנו על ידי חברות גרמניות עצמאיות. בסוף הדוח המסכם שהתקבל נכתב: הקו האדום מוכן לpto ( אישור הפעלה). כאמור בתום העדכון הנחתה השרה רגב על פתיחת הקו ביום שישי ה18/8.

אין ספק שזו בשורה אדירה לתושבי גוש דן, אשר קיבלו סוף סוף מענה לשמועות שרצו מתחילת חודש יולי, בדבר תאריך פתיחת הקו. הראשון לתת תאריך היה רמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקווה שהכריז כי הרכבת תחל לפעול כבר בסוף חודש יולי. אחריו הגיעו השמועות גם מכיוונה של חברת התפעול הגרמנית, שבדקה את הקו וקבעה כי הוא תקין, וגם נת"ע - מי שאמורה להפעיל את הרכבת -  הצטרפה לבסוף לחגיגה ופרסמה תאריך פתיחה משלה.

>> כמה עיכובים היו ואיפה עוברת הרכבת? כל מה שצריך לדעת על הקו האדום

הבעיה הייתה שלאורך כל הדרך במשרד התחבורה שללו את ההכרזות וטענו כי עדיין לא נקבע תאריך. הסיבה הייתה מכיוון שהם חיכו להעברת האישורים מנת"ע, ואילו משום מה בוששו להגיע. "אישור הפעלה נקרא pto. הוא ניתן על ידי משרד התחבורה וכולל את כלל הבטי ההפעלה - בטיחות, קרונות, תחנות וכו'. כדי לקבל אותו, נדרשת נת"ע להציג אישורים מהמעריך הגרמני"' הוסבר לנו מטעם נת"ע כששאלנו אותם השבוע למה אין עדיין הודעה רישמית ממשרד התבורה. "הראשון, פיזה, המורכב מסדרת אישורים הנוגעים לפרטים השונים. לאחר שאלה מתקבלים זה עובר לאנטגרטור - מעריך אחר שמעניק אישור סופי  - סיזה. אנחנו קבלנו כעת את הפיזה האחרונה שנוגעת לבלימות ועברה לאנטגרטור לקבלת אישור סיזה".

חבלי לידה של פרויקט ענק

גם הפתיחה החגיגית, שתלווה בוודאי בניסיונות לגזור כמה קופונים פוליטיים לקראת הבחירות המקומיות באוקטובר, לא תסמן סוף פסוק. לרכבת הקלה יש עוד דרך לעבור. על פי התכנית המקורית במקטע העמוס ביותר של הקו האדום אמורות היו לחלוף רכבות בכל 3 דקות. אולם כעת המספר שונה ל-6 דקות. הקו צפוי להגיע ליעד של 3 דקות רק בעוד שנה, וגם זה תלוי בתקלות שוודאי יתגלו בדרך. כתוצאה מכך, יש חשש מעומס כבד ברכב, שתסיע 600-700 נוסעים במקום 440 לפי התחזיות המקוריות. בתחנות התת-קרקעיות הותקנו שירותים ציבוריים באיחור ואלו ככל הנראה לא יופעלו בפתיחה.

גם נושא המחיר עדיין לא הובהר סופית. במשרד האוצר ובמשרד התחבורה דנים באפשרות לאפשר נסיעות חינם בחודשים הראשונים. אולם לא ברור אם העניין הכרחי לאור הדרישה הגבוהה לרכבת. דיון יצרי יותר מתנהל בנושא המחיר. בשבוע שעבר פורסם שאחד המקורות התקציביים  לרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית (שכוללת הנחות גדולות ליישובי הפריפריה והקפאת עליית המחירים באוטובוס) יהיה העלאת תעריף הרכבת הקלה ל-8 שקלים בעוד שנה. 

 שרת התחבורה פרסמה הודעה הסותרת את הכוונה הזאת. "אין כל העלאה של מחיר הנסיעה ברכבת, לא עכשיו, ולא בשנה הקרובה. כל פרסום אחר איננו נכון. אנו שמחים שעליית מחירי התח״צ בשיעור 12% בוטלה", כתבה בציוץ בטוויטר. 

במשרד האוצר חשבו אחרת. "סוכם כי בלימת העלייה במחירי התח"צ לכלל הציבור תעשה ממספר מקורות, בהם גם העלאת תעריף הרק"ל, בעוד שנה. כלל הנושאים יבואו לאישור יחדיו בוועדת המחירים שכן הם תלויים זה בזה מבחינה תקציבית", נמסר מהאוצר בתגובה לפנייה ישירה של גלובס. במידה והמחיר אכן יעלה, היחידים שימשיכו לשלם 5.5 שקלים הם תושבי בני ברק.

שרת התחבורה מירי רגב בזמן נסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: עוז שכטר, משרד התחבורה)
מירי רגב עם מנכ"ל נת"ע חיים גליק, מנכ"ל המשרד משה בן זקן ואליאס מטר מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה | צילום: עוז שכטר, משרד התחבורה

דחייה אחרי דחייה

עבודות הבנייה בקו החלו ב-2009. הפתיחה תוכננה תחילה ל-2013, אולם בשל ביטול המכרז להקמת הקו לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון, הולאם הפרויקט על ידי המדינה ומועד הפתיחה נדחה ל-2021. בפברואר 2021 נדחתה פתיחת הקו פעם נוספת, לנובמבר 2022

אך לאחר דוח של חברת הבקרה שבוחנת את עבודות הפתיחה נדחה שוב מועד פתיחתו, בין היתר בשל עיכובים בביצוע עבודות הגמר בתחנות. המועד החדש הוכרז באוקטובר 2023, אך כאמור, הוקדם ויחל לפעול בחודש אוגוסט לאחר אין ספור דחיות.

מי שזכתה במכרז להפעלת הקו היא חברת תבל, אשר נמצאת בבעלות אגד ושנזן מטרו ו-CCECC הסיניות. החברה השלימה את גיוס הנהגים, הפקחים ואנשי התפעול. כך גם הצוות של יצרנית הרכבות עצמן, חברת הרכבות הסינית הממשלתית CRRC, שתתחזק את הרכבות בדיפו בפתח תקווה באמצעות צוות סיני-ישראלי.

כעת, לאחר אישור משרד התחבורה, יחלו בנת"ע בגיוס, מאות דיילים שיסתובבו בתחנות התת קרקעיות והעיליות ויכוונו את הנוסעים בתקופת ההפעלה הראשונה.

כמה תעלה נסיעה בקו האדום ואיפה הוא יעבור?

בעיר פתח תקווה צפויות לעבור 8 תחנות: בתחנה המרכזית פתח תקווה, רחוב פינסקר, רחוב קרול, רחוב דנקנר, בית החולים בלינסון, רחוב שחם, רחוב שנקר וקריית אריה. בבני ברק צפויה הרכבת לעבור בשלושה מוקדים: גשר אם המושבות, תחנת אהרונוביץ ורחוב בן גוריון.

העיר רמת גן קיבלה 2 תחנות בלבד: ברחובות ביאליק ואבא הילל. בתל אביב הרכבת צפויה כבר לעצור ב- 12 תחנות שונות- ברחובות: ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית, קרליבך, אלנבי, אליפלט, שלמה, איצטדיון בלומפילד, ארליך, איסקוב, הבעש"ט, ומחרוזת.

בבת ים צפוי הקו לעבור ברחובות: העצמאות, רוטשילד, ז'בוטינסקי, בלפור, בינימין, יוספטל, העמל, ובקוממיות - שזו גם התחנה האחרונה לקו.

נסיעה בקו האדום תעלה 5.50 שקלים (אזור תעריף צהוב לנסיעה בטווח של עד 15 ק"מ) ו- 12 שקלים באזור תעריף ירוק לנסיעה בטווח של מעל 15 ק"מ. כלומר מי שיעלה בתחנה הראשונה בפתח תקווה ויגיע עד לתחנות תל אביב ישלם לפי התעריף הצהוב, ולתחנות בת ים ישלמו כבר על פי התעריף הירוק.

ניתן לשלם ברב קו או דרך היישומון, לאחר התיקוף הראשון תוכלו לנסוע ברכבת הקלה או באוטובוס ללא תוספת תשלום במשך 90 דקות ובטווח של 15 ק"מ מהתחנה בה בוצע התיקוף. בכל מקרה, יש לתקף מחדש בכל נסיעה לפני העלייה לרכבת או מיד עם העלייה לאוטובוס.