תלונות של נוסעי הרכבת על שירות אינן תופעה חדשה, אבל נדמה שבשבועות האחרונים חלה עלייה דרמטית בתקלות האלה – ולכולן הסבר אחד: "בעיות חשמול". נוסעים בכל רחבי ארץ מדווחים כל כמה שעות על עיכובים ואיחורים של רכבות, אי-עמידה בזמנים, ביטולים מפתיעים, עצירות פתע לא מתוכננות בשום מקום, עצירה בתחנות באמצע הדרך ללא מתן פתרון ראוי לנוסעים וכמובן - תקלות מיזוג בקרונות.

"זה נהיה נורא, אין יום בלי בעיות", מספרת שני (29) מבינימינה, נוסעת קבועה ברכבת . "ביום חמישי האחרון עליתי לרכבת מתחנת תל אביב לנהריה. הרכבת עצרה באזור נתניה והתעכבה שם לעשר דקות. פתאום אנחנו מבינים שהיא משנה כיוון, וממשיכה בנסיעה לכיוון ההפוך (דרומה), עד שבסוף מצאנו את עצמנו בהרצליה. הורידו אותנו בתחנה ואפילו לא דאגו לנו לשאטלים כדי שנגיע ליעד. הכרוז פשוט אמר: פנו לתחבורה ציבורית חלופית".

שני ושאר הנוסעים ניסו לקבל תשובות ממנהל התחנה, מעובדים במקום ואפילו מהמאבטחים. זה לא הועיל להם. מאות נוסעים יצאו מהתחנה ללא פתרון. "היה כאוס מוחלט. הורים עם תינוקות שהיו חסרי אונים, בלי דרך לחזור הביתה. המצב היה עד כדי כך חמור שאנשים לקחו מוניות הביתה צפונה, לא דאגו לנו אפילו להסעה לצומת המרכזי של הרצליה. אני אישית הזעקתי את בן הזוג שלי וחיכיתי שעה בתחנה בהרצליה עד שהוא הגיע מבנימינה, לרוב האנשים לא הייתה את האפשרות הזאת".

המקרה של שני לא חריג. בקבוצת הפייסבוק שמפעילה רכבת ישראל: "רכבת ישראל - עדכונים בזמן אמת", העלייה בתלונות מורגשת. מהצד שני יושבת נציגה וירטואלית, ניקול שמה, והיא מסבירה פעם אחר פעם שיש בעיות בתקלת החשמל והפתרון הכי טוב הוא להגיש בקשה להחזר כספי על איחור של הרכבת מעל חצי שעה.

רצף של תקלות

לפני קצת פחות משבועיים אירעה תקלה מסתורית שהשביתה את כל מערך הרכבות בארץ במשך חצי שעה, בשעות השיא. "התקלה הייתה במערכת שמנפיקה בתחילת כל נסיעה תוכנית נסיעה מעודכנת, עם מהירויות נסיעה מוגדרות שמשתנות, שינויי מסלול ועדכונים על רציפים", הוסבר בהודעה רשמית מטעם הרכבת. "זו מערכת חיונית לנסיעת רכבת ובלעדיה לא ניתן להוציא רכבות מתחנת המוצא. התקלה נגרמה כתוצאה מנפילת חשמל שסיבותיה נבדקות".

אומנם אין זו תקלת החשמל הראשונה ברכבת, אך מעולם לא נרשמה תקלה בסדר גודל שכזה. יום לפני כן הושבת למשך שבע שעות מקטע בקו העמוס ביותר של רכבת ישראל – קו החוף, ותנועת הרכבות בין חדרה לנתניה הופסקה. ביום חמישי לפני שלושה שבועות התרחשה תקלה והיא גרמה להפסקת תנועת הרכבות בין בני ברק לתל אביב - גם היא בגלל בעיות חשמל.

כאשר פנינו לרכבת ישראל וביקשנו הסבר לעלייה בכמויות התקלות, הודו בפנינו כי אכן יש כרגע רצף של תקלות חשמל בגלל רכיב חשמלי בעייתי, והוסבר לנו שברכבת עובדים להחליפו בימים אלה. הפגם, אם להיות ספציפיים, נוגע לפגם בייצור רכיבים שמתנתקים ונשברים, וגורמים להתנתקות של הכבלים החשמליים מעמודי החשמול, ואף לקריעתם. מי שאמון לבצע את התיקון בפועל הם צוותים של חברת SEMI הספרדית, שזכתה בשנת 2015 במכרז לחשמול מסילות רכבת ישראל, לאחר שהציעה מחיר נמוך משמעותית מזה של המתחרות שלה, אף שיש לה ניסיון מועט יותר במערכות חשמל לרכבות.

בינתיים, הנוסעים אמורים להתעדכן באפליקציה של הרכבות לגבי ביטולים או איחורים של קווים, או לנסות לפנות לנציגה הווירטואלית בפייסבוק, כדי שזו תתריע בפני פקח ספציפי כזה או אחר על תקלת מיזוג בקרונות תוך כדי תנועה.

הבעיה העיקרית היא חוסר מענה או מתן פתרונות חלופיים בעת תקלות בקווים או ביטול רכבות. "זה רק מחמיר מיום ליום", מספרת שני. "בשבוע שעבר היו יומיים שבהם עברו שלוש שעות עד שהגעתי למשרד. בימים האחרים נסיעה של חצי שעה הופכת להיות שעתיים במקרה הטוב".

כל הבעיות האלו מביאות לידי חוסר אונים גדול מצד ציבור הנוסעים, שמבין שהרכבת היא לא אופציה ששווה לשקול. למי שיש פתרון בצורת רכב פרטי - יעדיף אותו, אבל מה יעשו אלו שתלויים לגמרי ברכבות כדי להגיע לעבודה?

מרכבת ישראל נמסר: "פרויקט החשמול הינו אחד מפרויקטי התשתית המורכבים הנדסית וטכנולוגית אשר נעשו בישראל, ומטרתו שיפור השירות הרכבתי ומעבר לרכבות חדישות, ירוקות לסביבה, שקטות ומהירות.

"במסגרת הפרויקט מחושמלים מאות קילומטרים של מסילות ברחבי הארץ, נבנים מתחמים תפעוליים חשמליים, ונקלטות רכבות חשמליות חדשות.

"רכבת ישראל ביצעה תחקורים מעמיקים לתקלות האחרונות ברשת החשמול, כולל בדיקות מעבדה מקיפות לרכיבים החשודים כתקולים. לאור זאת, הרכבת הנחתה את החברה המקימה את תשתיות החשמול בישראל (SEMI) לבצע בדיקות מקיפות לרשת ולאתר ולתקן ליקויים בהליך הקמת רשת החשמל הרכבתית. הבדיקות והתיקונים החלו כבר לפני מספר שבועות, ויתקדמו בעצימות גבוהה בשבועות הקרובים".

 

מזגן נייד שהוצב בתחנת רכבת האוניברסיטה (צילום: פרטי)
המזגן הנייד שהוצב בתחנת רכבת האוניברסיטה | צילום: פרטי

ככה מקררים את אחת התחנות המרכזיות בישראל

בעוד רכבת ישראל ממשיכה להתמודד עם בעיות החשמול של הרכבות עצמם, גם בעיות של חשמל רגיל ממשיכות להקשות על הנוסעים באחד החודשים החמים מאז ומעולם.

כבר כמה שבועות שברכבת לא מצליחים לתקן את המיזוג בתחנת רכבת האוניברסיטה בתל אביב. אחרי שהנוסעים התלוננו והעובדים סבלו, ברכבת מצאו פתרון: מתקן אוורור נייד עצום בגודלו שמוצב בלב התחנה.

"למה התקינו מאוורר? כי מה שיש פה זה לא מזגן. זה מגרש זבובים. אתם יודעים מה היה פה בתשעה באב? היה פה אש! סבלתי מכל רגע", אומר אחד העובדים בתחנה.

"התקינו את המאוורר כי המזגן עובד פעם כן ופעם לא. אני עכשיו לא מרגיש בחום אבל יש פה רגעים קשים", מוסיף עובד אחר.