מתחילת יולי עם ישראל (או לפחות החלק ממנו שמתגורר באזור המרכז) שרוי במתח. לא, לא מדובר הפעם במצב הפוליטי, גם לא בסוף עונת הקייטנות. אזרחי ישראל עוקבים בדאגה אחר מלחמת הגרסאות העקובה מדיו בין נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לבין משרד התחבורה סביב השאלה הגורלית: מתי יפתח לתנועה הקו האדום ברכבת הקלה.

הכל התחיל בסוף חודש יוני. ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, הכריז ברשתות החברתיות כי הרכבת הקלה תתחיל בהעלאת נוסעים כבר במהלך חודש יולי הקרוב. "הבוקר ישיבה עם מנכ"ל נת"ע ומנכ"ל תבל החברה שתפעיל בפועל את הרכבת הקלה. המטרה: תיאומים אחרונים לקראת הפעלה מלאה והעלאת נוסעים כבר בחודש הבא – יולי 2023".

התקשורת (כולל mako) התרגשה. אבל היה מי שקצת פחות התרגש: שרת התחבורה מירי רגב. מההודעה שיצאה ממשרדה נאמר כי בלשכת השרה כלל לא דנו בתאריך פתיחה, וזו הפעם הראשונה בה נוקבים בתאריך תחילת ההפעלה של הרכבת מאז הפעם האחרונה שנדחתה.

גם נת"ע, שנציגיה נכחו בישיבה עם גרינברג, מיהרה להכחיש: "טרם נקבע תאריך פתיחה רשמי לקו האדום, וסוגיית אישור בטיחות ההפעלה עדיין נמצאת על הפרק. תאריך הפתיחה יקבע בתאום עם משרד התחבורה ולאחר קבלת כל האישורים הנדרשים. נת"ע עושה כל מאמץ אפשרי על מנת לזרז את הפתיחה", נכתב בתגובה.

אבל עם ישראל לא נשאר אבל וחפוי ראש לזמן רב מדי, שכן בתחילת חודש יולי, כשבוע לאחר הכרזתו של גרינברג, כבר חגגו הכותרות על קבלת מכתב עקרונות לאישור ההפעלה מטעם החברות הגרמניות שנשכרו כדי לאשר את ההפעלה הבטוחה של הקו. גורמים במשרד התחבורה אף אישרו ל-mako את הפרסום. מדובר היה במסמך שמאשר למעשה כי התקלות שעיכבו את הקו, בנסיעות ההרצה של הרכבת הקלה, כאשר המרכזית שבהן היא תקלה במערכות האיתות ובמערכת בלימת החירום - תוקנו.

עם זאת, באותה נשימה משרד התחבורה שוב מיהרו להבהיר כי  הם עדיין לא הוציאו הודעה רשמית בנושא, ולכן מבחינת המשרד עוד אין תאריך יעד סגור להשקת הקו האדום. ובכל זאת, אותם גורמים במשרד התחבורה אישרו שבמסמך נכתב כי "הפרויקט מתקדם טוב ומוכן לפיתוח - ויאפשר הפעלה של הקו האדום בתל אביב עד סוף חודש יולי".

מחכים לעוד אישור

עם המידע הזה חיכינו בסבלנות עד סוף חודש יולי. אומנם היינו אמורים לנסוע ברכבת כבר בנובמבר 2021, אבל אנחנו שבעי אכזבות מהביורוקרטיה הישראלית, ואם שנתיים איחור לא שברו אותנו - מה זה עוד חודש.

אלא שבסוף יולי כבר התחילו להישמע שוב החריקות. "בנת"ע ובמשרד התחבורה מחכים לעוד אישור אחרון מצד חברת הבקרה הגרמנית, שצפוי להגיע בימים הקרובים. בין התאריכים שנבחנים לפתיחה: 4 ו-14 באוגוסט", בישרו הכותרות, והפעם גם התחילו לחשב כמה תעלה לנו נסיעה בקו האדום, למרות שמאחורי הקלעים, מירי רגב ומשרד האוצר היו שקועים עמוק בוויכוחים: רגב רצתה שבשלושת החודשים הראשונים הנסיעה תהיה חינמית. במשרד האוצר סירבו.

אבל רגע לפני הריב על העלויות, חשוב להבהיר שלמרות הפרסומים בכמעט כל האתרים - משרד התחבורה שוב מיהר להכחיש כי נקבע תאריך.

אתמול (ב') הגיע שוב העדכון, הפעם מחברת נת"ע: "אחרי אינסוף דחיות ודיונים, שכללו גם מחשבה להעביר את הפרויקט מידיה של חברת נת"ע, התקבל היום (שני) אישור הבטיחות הרשמי שיאפשר את תחילת הפעלת הרכבת. המשמעות: הקו האדום צפוי להיפתח ב-18 באוגוסט".

"הפעם זה סופי" זעקו הכותרות, אף ששוב משרד התחבורה הכחיש את ההערכות וטוענים כי טרם נקבע תאריך לפתיחת הקו. "כל הזמן מפרסמים תאריכים, בסוף משהו יפגע. אנחנו רוצים יותר מכולם כבר לפתוח כבר, אבל אין לנו את כל האישורים", אמר ל-mako גורם במשרד.

הרכבת הקלה - תחנת אלנבי (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה. מחכים כדי לשכור דיילים | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

אולי המפעיל הגרמני הדליף

אז מה באמת עוצר את תחילת ההפעלה של הקו האדום?

פנינו לנת"ע ולמשרד התחבורה ושאלנו אותם את השאלה הפשוטה: אצל מי תקוע האישור המיוחל?

בנת"ע טוענים כי לא הם הדליפו את הפרסומים אודות תאריכי פתיחת הרכבת למעט זה האחרון. לטענתם, מי שהעריך שהרכבת צפויה לפעול בסוף יולי היה המפעיל הגרמני שנתן את אישור הבטיחות.

עוד מסרו מנת"ע כי במידה ומשרד התחבורה יורה לפתוח מחר - הרכבת מוכנה להפעלה. נציין כי מי שזכתה במכרז להפעלת הקו היא חברת תבל, אשר נמצאת בבעלות אגד ושנזן מטרו ו-CCECC הסיניות. החברה השלימה את גיוס הנהגים, הפקחים ואנשי התפעול. כך גם הצוות של יצרנית הרכבות עצמן, חברת הרכבות הסינית הממשלתית CRRC, שתתחזק את הרכבות בדיפו בפתח תקווה באמצעות צוות סיני-ישראלי.

בנת"ע ממתינים לאישור משרד התחבורה שנקרא PTO לתאריך הפתיחה, ואז תחל בגיוס מאות דיילים שיסתובבו בתחנות התת קרקעיות והעיליות ויכוונו את הנוסעים בתקופת ההפעלה הראשונה.

"אישור הפעלה נקרא pto. הוא ניתן על ידי משרד התחבורה וכולל את כלל הבטי ההפעלה - בטיחות, קרונות, תחנות וכו'. כדי לקבל אותו, נדרשת נת"ע להציג אישורים מהמעריך הגרמני"' הוסבר לנו.

"הראשון, פיזה, המורכב מסדרת אישורים הנוגעים לפרטים השונים. לאחר שאלה מתקבלים זה עובר לאנטגרטור - מעריך אחר שמעניק אישור סופי  - סיזה. אנחנו קבלנו כעת את הפיזה האחרונה שנוגעת לבלימות ועברה לאנטגרטור לקבלת אישור סיזה".

כשניסינו להבין מנת"ע, מדוע הם עוד לא שלחו את האישור האחרון למשרד התחבורה, ועל סמך מה הם יוצאים בהצהרה על תאריך פתיחה - לא נענינו. גם במשרד התחבורה מסרבים לפרט מה מתרחש מאחורי הקלעים.

על סמך זה לא נותר אלא לקבוע כי כל פרסום תאריך שלא מגיע ישירות מהודעה רשמית של משרד התחבורה אינו נכון.

הרכבת הקלה (צילום: נתע)
נסיעת מבחן של הקו האדום ביפו | צילום: נתע

היסטוריה של דחיות

עבודות הבנייה בקו החלו ב-2009. הפתיחה תוכננה תחילה ל-2013, אולם בשל ביטול המכרז להקמת הקו לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון, הולאם הפרויקט על ידי המדינה ומועד הפתיחה נדחה ל-2021. בפברואר 2021 נדחתה פתיחת הקו פעם נוספת, לנובמבר 2022.

אך לאחר דוח של חברת הבקרה שבוחנת את עבודות הפתיחה נדחה שוב מועד פתיחתו, בין היתר בשל עיכובים בביצוע עבודות הגמר בתחנות. המועד החדש נדחה לאוקטובר 2023, אך ככל הנראה יוקדם. הפרויקט, שתוקצב בתחילה ב־7 מיליארד שקל, כבר הגיע על פי ההערכות לתקציב של 19 מיליארד שקלים.

בעיר פתח תקווה צפויות לעבור 8 תחנות: בתחנה המרכזית פתח תקווה, רחוב פינסקר, רחוב קרול, רחוב דנקנר, בית החולים בלינסון, רחוב שחם, רחוב שנקר וקריית אריה. בבני ברק צפויה הרכבת לעבור בשלושה מוקדים: גשר אם המושבות, תחנת אהרונוביץ ורחוב בן גוריון.

העיר רמת גן קיבלה 2 תחנות בלבד: ברחובות ביאליק ואבא הילל. בתל אביב הרכבת צפויה כבר לעצור ב-12 תחנות שונות- ברחובות: ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית, קרליבך, אלנבי, אליפלט, שלמה, איצטדיון בלומפילד, ארליך, איסקוב, הבעש"ט, ומחרוזת.

בבת ים צפוי הקו לעבור ברחובות: העצמאות, רוטשילד, ז'בוטינסקי, בלפור, בינימין, יוספטל, העמל, ובקוממיות - שזו גם התחנה האחרונה לקו.

נסיעה בקו האדום תעלה 5.50 שקלים (אזור תעריף צהוב לנסיעה בטווח של עד 15 ק"מ) ו- 12 שקלים באזור תעריף ירוק לנסיעה בטווח של מעל 15 ק"מ. כלומר מי שיעלה בתחנה הראשונה בפתח תקווה ויגיע עד לתחנות תל אביב ישלם לפי התעריף הצהוב, ולתחנות בת ים ישלמו כבר על פי התעריף הירוק. עם זאת, ככל הנראה התעריף יעלה כדי לממן את רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית אותה מקדמים השרים רגב וסמוטריץ'.