לאחר שנתיים של הכנות השיק השבוע בנק לאומי את אחד מפרויקטי הדגל העיקריים בקדנציה של המנכ"לית רקפת רוסק עמינח - הבנק הדיגיטלי פפר.

על פי הנתונים שנמסרו במהלך ההשקה, ההרפתקה שלאומי יצאו אליה עם פפר לא היתה זולה, ולוותה בין היתר בבניית מערכות ליבה ובהעסקה של יותר מ-100 עובדים, רובם מתחום הטכנולוגיה. לפי הערכות שנמסרו, השקיע עד היום לאומי בפפר כ-300 מיליון שקל, וכמובן שיצטרך לבצע השקעות נוספות בהמשך.

גאוותם של אנשי פפר, כך מסתבר, היא בעיקר בשורה של שירותים שיינתנו ללקוחות הבנק, שאינם זמינים ללקוחות הבנקים בכלל, וללקוחות לאומי בפרט.

כך, לדוגמה, בפפר לא ייגבו עמלות רגילות בגין חשבון עובר ושב כפי שמקובל במרבית הסניפים של הבנקים. לא ייגבו גם עמלות משיכה מכספומטים, אלא רק תשלומים רק בעבור פעולות ושירותים.  לקוחות פפר, כך נמסר, יוכלו לקיים צ'אט או ליצור קשר עם הבנק במשך שישה ימים בשבוע ובזמינות של 24 שעות.

גם בממד הדיגיטלי, נראה שלקוחות פפר צפויים ליהנות מיכולות שבנק לאומי אינו מספק ללקוחותיו ה"רגילים". בפפר טרחו לציין כי בניגוד לאפליקציות בנקאיות אחרות, המערכת שלהם היא מערכת ריל טיים - כלומר כאשר הלקוח מבצע פעולה, הוא מיד רואה אותה בחשבון שלו. עוד צוין כי היכולות הטכנולוגיות של הבנק מאפשרות לבנקאי פפר לנטר את הפעילות של הלקוח, ללמוד אותו ולהציע לו הצעות מתאימות.

והדובדבן על הקצפת, על פי מנכ"לית פפר לילך בר דוד, הוא האפשרות לריביות נמוכות יותר מאלו הניתנות על ידי החטיבה הקמעונאית של בנק לאומי.

משרדי פפר (יח``צ: כפיר סיוון,  יחסי ציבור )
משרדי פפר. השקעה של 300 מיליון שקל | יח``צ: כפיר סיוון, יחסי ציבור

השאלה המתבקשת, היא מדוע לא בחר בנק לאומי להשקיע את הכספים, היכולות והשירותים שהושקעו בפפר בלקוחותיו הקיימים? אם בנק לאומי מסוגל לייעל ולשפר את השירות ללקוחות, מדוע שלקוחותיו הקיימים לא ייהנו מכך?

כמו כן, האפליה בין לקוחות לאומי השונים צועקת לשמיים: שהרי רק חלק מלקוחות בנק לאומי, אלה שיצטרפו לפפר,  יוכלו לקבל את שירותי פפר המשופרים והזולים יותר, בעוד הלקוחות שלא יצטרפו, יישארו עם השירותים המוגבלים והיקרים הקיימים.

התשובה היא שהלקוחות הקיימים אינם מעניינים את הבנק. הלקוחות שבהם מושקעים הכספים והאנרגיות הם לקוחותיהם של הבנקים האחרים, ולקוחות צעירים, אשר טרם בחרו בסופית בבנק שבו ינוהל כספם.

ראוי היה כי רשות ההגבלים תתייחס לנושא: שהרי בנק לאומי מגביל את עצמו כלפי לקוחותיו הקיימים, מלתת להם שירות שהוא זול יותר ואיכותי יותר. בכך הוא מפחית את יכולתו להתמודד מול בנקים אחרים, וזאת בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים.

לסיכום: במהלך שביצע, הוכיח בנק לאומי כי אין לו כל עניין בשיפור השירות והתנאים הניתנים ללקוחותיו הקיימים של הבנק. לקוחות בנק לאומי – בפעם הבאה שאתם משלמים את העמלות שלקוחות פפר יהיו פטורים מהן, מתקשים לדבר עם בנקאי לאחר השעה שש בערב או נאבקים בממשק של אפליקציית הבנק – שימו לב למי דואג הבנק שלכם. זה לא אתם.

הכותב עומד בראש משרד עורכי הדין יריב קדם, המתמחה בפטנטים, בזכויות יוצרים ובקניין רוחני