שמענו לא מעט על יחסיו המעורערים של דור ה-Y, המילניאלים, עם כסף, קריירה ומשמעת עצמית, כעת הגיע תורם של האחים הקטנים, הם דור ה-Z (ילידי אמצע שנות התשעים עד אמצע שנות האלפיים), לשבת על ספסל הנאשמים. שלא כצפוי, אלו שלא מכירים מציאות שלא מחוברת לאינטרנט וידועים לשמצה לא פחות מהדור שלפניו ("דור המסכים"), מגלים אחריות פיננסית ותכנון לטווח הארוך – כך מתגלה בסדרת מחקרים שנערכו לאחרונה על ידי המרכז לקינטיקה דורית בארה"ב ומצביעים על הבדלים של שמיים וארץ בין הגישה של דור ה-Y לדור ה-Z בכל הנוגע לעבודה ולכסף.

בעוד שבני דור ה-Y לא עובדים רק עבור המשכורת ומחפשים גם מטרה, דור ה-Z לא מבינים על מה הם מקשקשים ומה שחשוב עבורם הוא ביטחון פיננסי. קצת כמו בן הזקונים שמצליח באופן מרגיז לרצות את ההורים, כך דור ה-Z מציג ערכים וערכיות שרחוקים מאותו פינוק או עצלנות מפוקפקת מהם "סובלים" האחים הגדולים מדור ה-Y.

דור ה-Z נולד בין אמצע שנות התשעים לתחילת שנות האלפיים וגדל באמצע המשבר הגדול בארה"ב – מה שמגדיר את ההנחה הבסיסית: דור ה-Y מחפש משמעות בעוד לדור ה-Z הכי חשוב הביטחון. "המילניאלים חוו את המשבר בגדול על בשרם, בעוד בני דור ה-Z צפו מהצד ורשמו לעצמם להתייחס שונה לכסף ולחובות", אומר ג'ייסון דורסי, העומד בראש המרכז לקינטיקה דורית.

לא רוצים חובות

דור ה-Z בורחים מחובות כמו ממגיפה, וזה בא לכדי ביטוי בבחירת מוסד הלימודים - גם אם זה אומר ללכת על קולג' או אוניברסיטה שהיו אצלם בעדיפות נמוכה, רק כי היא עולה הרבה פחות.

"המשמעות היא שאחרי הלימודים הם נכנסים לשוק העבודה ויכולים לבחור בג'וב נחשק גם אם לא משלמים בו כל כך הרבה. כי הם לא צריכים להשתמש ברוב המשכורת כדי לכסות את החוב לקולג'", מגלה דורסי, "תמיד האמנו שאנחנו צריכים ללכת לקולג' הכי יוקרתי וטוב שאפשר להגיע אליו. עכשיו הדברים שונים לחלוטין".

38% מהצעירים שנשאלו השיבו כי הם מתכננים לעבוד תוך כדי הלימודים, בעוד 24% מהם כבר יודעים שהחיסכון שאוגרים בצד מיועד ללימודים.

ילד מחופש לאיש עסקים (אילוסטרציה: Shutterstock)
נמנעים מהמשבר הבא | אילוסטרציה: Shutterstock

חוסכים מגיל עשר – גם לפנסיה

ל-21% מהמשתתפים במחקר יש חסכון שיצרו לעצמם מתחת לגיל עשר. במחקר נוסף התגלה כי 89% מבני הדור אופטימיים מאד בכל הנוגע לעתידם הכלכלי – כנראה שזה קשור לכך שהם אוגרים ליום גשום: ל-64% מהנשאלים יש חשבון חסכון. ולמרות שזה בעוד שנות אור, דור ה-Z, שנמצא בסוף גיל ההתבגרות ותחילת שנות העשרים כבר חוסך לימי הפנסיה, חוג הקרמיקה והברידג'.  12% מהם חוסכים כבר עכשיו, ו-35% מצהירים שיתחילו בשנות העשרים שלהם.

לא צריכים מותגים

בכל הנוגע לבזבוזים, דור ה-Z מצפים לקבל תמורה גדולה יותר ממה ששילמו, ושהיא תגיע מהר – כפי שמצביעה כתבה בביזנס אינסיידר (שם בני הדור נקראים "מילינאלים על סטרואידים"). אפרופו בזבוזים, הם לא מתרגשים ממותגים ומעדיפים לשלם פחות על מוצר שהוא איכותי, גם אם הוא נטול לוגו.

איך משלמים? דיגיטלית, כמובן. כמחצית מהמשיבים למחקר משתמשים בקביעות בפלטפורמת תשלומים דיגיטלית, ו-46% מהנשאלים היו במוסד פיננסי כלשהו, כמו בנק, בחודש האחרון.

השאלה היא איך חברינו הצעירים והזהירים מצליחים להיות כל כך חסכוניים כשהם בלב ליבה של תרבות העוסקת בקניה מהירה, נטולת מזומנים, כשהאצבע כל כך קלה על הסמארטפון או העכבר? כנראה שכאשר נולדים לתוך העולם הטכנולוגי, שבו אשראי ופייפאל הם ברירות המחדל, ומזומנים הם פריטים לאספנים. מאותה סיבה הדור שמתנהג הכי גרוע עם אשראי הוא דור ה-X, וחשבון האשראי שלו תופח לממדי ענק.