ניתוח של ההוצאות המשפחתיות של אלפי משפחות שנעשה על ידי ארגון פעמונים, עלה כי תשלום חשבון החשמל מהווה נתח משמעותי מהוצאות משק הבית. העובדה שהחשבון מגיע אחת לחודשיים מקשה על ההתנהלות הכספית ועל המעקב אחר ההוצאות. לאחר פניית הארגון לרשות החשמל ולחברת החשמל, החליטה החברה להנגיש את המידע לצרכנים שכל אחד יכול לשלם את תשלום חשבון החשמל מדי חודש.

"הזכות לקבל חשבון חשמל חודשי הייתה קיימת מאז ומעולם אבל היא הוצפנה באתר של רשות החשמל", אומרת רקפת וינטרוב מארגון פעמונים, ארגון חברתי שמסייע להתנהלות כלכלית נכונה של משפחות בישראל. "אנו מלמדים משפחות לאזן את החשבון על בסיס חודשי, ולשקול הכנסות מול הוצאות. בינואר כולם נזעקו כי היה חודש קר במיוחד ותעריפי החשמל עלו ב-4 אחוזים. משפחות שמתגוררות בירושלים או באר שבע קיבלו חשבונות חשמל של אלפי שקלים. כשחשבון החשמל פתאום גבוה, אבל המשכורת לא גדלה המשפחה לא יכולה להיות ערוכה לזה, והדבר מקשה על התנהלות כלכלית נכונה. בדקנו באמות המידה של רשות החשמל ונחשפנו לעובדה שלצרכן יש זכות לבקש לשלם את החשבון באופן חד חודשי".


מהי הסיבה שאנחנו משלמים חשבון חשמל אחת לחודשיים?
"בעבר פנינו לחברת החשמל וביקשנו לדעת את הסיבה. חברת החשמל טענה שתהליך הגבייה החד חודשי יקר יותר, ולכן במקרה של גבייה תכופה יותר, המחירים יעלו והם יצטרכו להשית אותם על הצרכנים".

לדברי וינטרוב, כדי לגלות את הזכות של הצרכן לשלם אחת לחודש, היה עליהם לצלוח הרבה עמודים וסעיפים במידע שקיבלו מחברת החשמל. בסקר שנערך על ידי ארגון פעמונים לפני כשנה עלה כי 57 אחוז מהצרכנים היו מעדיפים לשלם את החשבון אחת לחודש, כ-20 אחוזים היו מעדיפים לשלם אחת לחודשיים ולמספר אחוזים בודדים אין זה משנה. "ביקשנו מרשות החשמל - הגוף הממשלתי המפקח על חברת החשמל, קובע את התעריפים, התחרותיות אך מחויב גם לצרכנים - שהזכות הזו לשלם את החשבון באופן חד חודשי, שהיא זכות מהותית תהיה גלויה לציבור, והדבר לא יוסתר. אשות החשמל נענתה לבקשה והיום הדבר מפורסם באתר במקום גלוי".

צרכן שירצה לשנות את מועד התשלום ולשלם את חשבון החשמל אחת לחודש יצטרך לפנות לחברת החשמל ולבקש מעבר קבוע. וינטרוב מדגישה כי כאשר חשבון החשמל מוגש אחת לחודש, פעם אחת החשבון הוא על פי צריכה ופעם אחת על פי הערכה. "כדאי לבדוק ולהשוות את קריאת המונה בארון החשמל הביתי עם המספרים שמופיעים על חשבון החשמל, ולראות שלא חייבו על פי ההערכה הגבוהה יותר. האחריות לבדוק את החשבונות מוטלת בסופו של דבר על הצרכן".  

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל מיידעת את לקוחותיה על האפשרות לתשלום חודש בחודשו באמצעות, אתר האינטרנט של החברה, עמוד הפייסבוק ודף המידע המצורף לחשבונות החשמל. בעבר, אף נעשתה פעילות שיווקית אינטנסיבית יותר אולם, בפועל רק מעטים הצטרפו לשירות. כל טענה שהשירות לא ידוע או לא מפורסם לציבור אינה נכונה. אנחנו מפנים אותך לאתר האינטרנט של החברה אליו נכנסים מידי יום מאות אלפי לקוחות המבצעים את התשלום באמצעותו ונחשפים לשירות".