קניתם רכב חשמלי? תתחדשו. הצטרפתם למגמה שצוברת תאוצה בעולם ובישראל בפרט, ועל הדרך סייעתם לשמור על הסביבה. עכשיו, הגיע האתגר הבא – להבין איך מטעינים את הרכב. אל בהלה. ריכזנו לכם את כל מה שצריך לדעת על התקנת עמדת הטעינה הביתית.
ראשית, הקדמה: את עמדת הטעינה הביתית קונים לרוב מחברות פרטיות או ממתקינים פרטיים – כלומר, בנפרד ולא מהחברה המקורית שקניתם ממנה את הרכב. יש סוג עמדת טעינה עיקרי שעליו נרחיב בהמשך, והחברות הללו מציעות דגמים שונים שלו במחירים שונים, שנבדלים אחד מהשני בטכנולוגיה ובהספק החשמלי.
נתחיל מהבסיס: ישנם שלושה סוגים של עמדות טעינה
Mode 2 - טעינה איטית
מדובר בכבל שמתחבר מצד אחד למכונית, ומצד שני לשקע רגיל. מאחר שמדובר בכבל, הוא נייד ותוכלו לקחת אותו איתכם לכל מקום.
כמה זמן לוקח לסוללה להתמלא: כ-15 שעות.
Mode 3 – טעינה מהירה
מדובר בעמדת טעינה קבועה שמתקינים בבית עם שקע כוח. כדי להתקין אותה תצטרכו להיעזר במתקין שמומחה לכך, מפני שהיא מצריכה עבודת חשמל בלוח החשמל של הבית. ניתן להתקין אותה במערכת חשמלית חד-פאזית, או בתלת-פאזית לטעינה מהירה יותר.
כמה זמן לוקח לסוללה להתמלא: 6-7 שעות.
Mode 4 – טעינה מהירה במיוחד
אלו עמדות הטענה ציבוריות שפרוסות ברחבי הארץ. אמנם בעמדות הציבוריות זמן הטעינה מתקצר משמעותית, אולם ההמלצה היא שלא להשתמש באופן קבוע בטעינה מהסוג הזה, מפני שזרם החשמל הישיר עלול להזיק לסוללה לאורך זמן.
רוצים לדעת איפה יש עמדה ציבורית? היכנסו למפה הזו.
כמה זמן לוקח לסוללה להתמלא: כחצי שעה.
חשוב לציין, שחלק מעמדות הטעינה נמצאות בחניונים בתשלום, ולכן יש לקחת בחשבון תשלום כניסה לחניון במידה ויש. כמו כן, חלק מעמדות הטעינה המופיעות במפה הן מהסוג המהיר שאורך דקות – שאכן יתאימו לטעינה בזמן עצירה בדרך, אולם חלק מעמדות הטעינה הן רגילות, ובהן משך הטעינה הוא שעות. הן יתאימו לשימוש כשמשאירים את הרכב לשהייה ממושכת, למשל בעבודה או בבית מלון.
איזו עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי מתאימה לרכב שלי?
לכל רכב חשמלי יש צורת חיבור שונה לכבל הטעינה (כן, כמו בפלאפונים). יש שני סוגים של חיבורים: type 1 ו-type 2. עמדות הטעינה הציבוריות מתאימות לשני הסוגים, אבל עמדת טעינה ביתית תתאים בדרך כלל רק לאחד מהם. רוב כלי הרכב בארץ הם מסוג type 2, אולם ליתר ביטחון, ההמלצה היא לברר עם החברה שממנה קניתם את הרכב מהו סוג החיבור שמתאים לו.
בדרך כלל רוב האנשים מעדיפים להתקין עמדת טעינה קבועה, מסוגMode 3 , אולם כאמור – סוג העמדה ומהירות ההטענה תלויים בהספק החשמלי בביתכם. מומלץ לבדוק את הנתון הזה מראש, ולהתייעץ עם החברה או עם המתקין העצמאי שאתם מעוניינים לקנות מהם את עמדת הטעינה, מה המוצר המתאים ביותר בעבורכם. בבניינים החדשים, ההספק ככל הנראה יאפשר להפעיל עמדת טעינה, אולם אם יש לכם בית ישן, יש סיכוי שזה לא יספיק ותצטרכו להגדיל את חיבור החשמל בתשלום.
שיקולים בבחירת עמדת טעינה ביתית
הספק חשמלי
אם אתם עומדים בפני רכישה של רכב חשמלי וטרם קניתם אותו, מומלץ לבצע בשלב הראשון בדיקה של הספק החשמל בביתכם. חשוב לוודא שדרישות הטעינה של הרכב שאתם מעוניינים לקנות אכן תואמות את ההספק החשמלי בביתכם כדי למנוע מפח נפש מאוחר יותר. את הבדיקה תוכלו לבצע עצמאית, או באמצעות חשמלאי מומחה לעמדות טעינה.
בשלב הזה, חשוב לוודא שהרכב מתאים למטען מבחינת ההספק החשמלי. כך למשל, אם הרכב החשמלי שבחרתם מקבל 11 קילו וואט, עמדת הטעינה החשמלית שתבחרו צריכה להיות מותאמת לכך. במקרה זה, על פניו אין טעם לרכוש עמדת טעינה יקרה יותר של 22 קילו וואט למשל, גם אם היא מהירה יותר – מפני שהרכב לא יוכל לקבל יותר מ-11 קילו וואט. עם זאת, עמדת טעינה היא עסק יקר, ולכן יש מי שמעדיפים לבחור בעמדת טעינה שיכולה לספק מתח גבוה, גם אם הרכב הנוכחי לא דורש זאת – בשביל הרכבים העתידיים שיהיו.
אספנו לכם דוגמאות לרכבים חשמליים ודרישות הטעינה שלהם:
את עמדת הטעינה ניתן לרכוש כאמור מחברה פרטית, או מחשמלאי מומחה לעמדות טעינה שיוכל להציע לכם לרכוש ממנו, ולבחור מתוך הדגמים שהוא מייבא. בהקשר הזה, יש שיקולים לכאן או לכאן, וננסה לעמוד על חלקם. החברות הגדולות שמציעות כיום עמדות טעינה פרטיות הן:
- סונול EVI
- אפקון
- אי וולט
- NY CHARGER
יש כמובן חברות נוספות, וזו רשימה חלקית בלבד.
מחיר עמדת טעינה לרכב חשמלי
בבואכם לבחור עמדת הטענה ביתית, נזהיר מראש שכנראה תצטרכו להיפרד מכמה אלפי שקלים. המחיר של עמדת הטעינה עצמה הוא לרוב בטווח שבין 2,000 שקל ל-4,000 שקל, אולם להתקנה עלות נפרדת, והיא נעה בין 1,500 שקל ל-2,500 שקל להתקנה בסיסית. טווח זה לא כולל מקרים מיוחדים, כמו העברת כבל למקום מרוחק, בתים משותפים או חציבה, שיכולים לייקר משמעותית את העלויות.
לרוב, הדבר העיקרי שישפיע על המחיר של עמדת הטעינה, הוא הרכיבים של המטען. כיום, יש מספר יצרניות, ואיכות הרכיבים היא זו שבעיקר משפיעה על המחיר. ניתן למצוא מטענים שמיוצרים בסין, גרמניה, הולנד ועוד.
בנוסף, עמדות הטעינה נבדלות זו מזו בפיצ'רים שהן מציעות. מעבר לעמדות הבסיסיות, כיום יש בשוק עמדות חכמות שיכולות להתחבר לאפליקציה, לנטר את צריכת החשמל בזמן הטעינה (פיצ'ר משמעותי במיוחד אם אתם מתגוררים בבניין משותף), או להיות מופעלות מרחוק. גם העיצוב והניראות ישפיעו כמובן על המחיר.
כמו כן, אם בחרתם לקנות עמדת טעינה מחברה פרטית, מומלץ לוודא מראש אילו שירותי התקנה החברה מספקת והם כלולים במחיר, ואילו לא. כך למשל, יכול לקרות שהחברה מספקת שירותי התקנה בסיסיים, אך שבמקרים מורכבים יותר שבהם יש צורך לבצע פעולות נוספות, כמו בבתים משותפים למשל - היא תפנה אתכם בנוסף לחשמלאי פרטי. לרוב, אם תרכשו את עמדת טעינה ממתקין פרטי, הוא יבצע את ההתקנה ואת כל ההתאמות הנדרשות – ויוכל לספק מחיר שכולל הכל.
אחריות על עמדת טעינה
בקניית עמדת טעינה חשמלית תקבלו אחריות למספר שנים, וחשוב לוודא מראש מה היא כוללת. שימו לב שאם בחרתם לקנות עמדת טעינה מאחת מהחברות הגדולות, עליכם לבצע את ההתקנה בהתאם להוראות שתקבלו מהחברה כדי לוודא שאתם עומדים בתנאי האחריות. כך למשל, אם רכשתם עמדת טעינה מחברה, אבל הזמנתם מתקין פרטי להתקין אותה – יכול להיות שהחברה תימנע מלתת אחריות מלאה. יש לקחת בחשבון שנכון לעכשיו, אין עדיין הרבה מתקינים פרטיים שהם מומחים לעמדות טעינה חשמליות.
כמו כן, אם בחרתם לקנות עמדת טעינה ממתקין פרטי, חשוב לברר מי נותן את האחריות – המתקין, או החברה של עמדת הטעינה.
אילו בדיקות חשמל צריך לעשות לפני כן בבית?
כבר שמענו על בעלי בתים פרטיים שלא יכולים להטעין רכב ולהדליק מזגן ביחד, ולכן, הצעד הראשון הוא להזמין חשמלאי מוסמך לבדוק את לוח החשמל הדירתי, ולקבוע כמה חשמל יש בבית (אמפייר). לרוב, יש סטנדרט בישראל שחברת החשמל נותנת, ואחר כך אפשר להגדיל אותו. חלק מהמקרים פתירים, אולם במקרים מסויימים אין את החשמל הדרוש.
אחד הפתרונות האפשריים הוא למשל להטעין את הרכב בלילה, כשפחות מכשירי חשמל דולקים בבית. פתרון נוסף, הוא הגבלת עמדת הטעינה לאמפייר מסויים. עם זאת, כשמורידים את הזרם - זמן הטעינה יתארך.
מה ההבדלים בין עמדות הטעינה של החברות המובילות?
לפי יקיר משה, מומחה בהתקנת עמדות טעינה, ההבדלים המשמעותיים בין עמדות הטעינה השונות הם התוצרת והפיצ'רים. "יש כאלה שלא רוצים תוצרת סינית למשל", מסביר משה, "ובנוסף, כל עמדת טעינה מגיעה עם פיצ'רים דומים ושונים באפליקציה. כך למשל, בחלק מהאפליקציות יש מונה מובנה, אפשרות נעילה כך שלא כל אחד יוכל להשתמש בכבל, הגדלת זרם ואפילו שעון שבת".
המונה המובנה באפליקציה שבו היסטוריית הטעינות נשמרת, משמעותי במיוחד לדיירים בבניינים משותפים או למי שמקבלים החזרים מהעבודה על השימוש ברכב – ועשוי לחסוך עלות של התקנת מונה נפרדת. "בסוף, אני הייתי בוחר לפי המחיר", מסכם משה.
כמה עולה התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף אם מתחברים ללוח בבית?
לפי משה, אם מתחברים ללוח בבית, לרוב הסיבוך בבניינים משותפים הוא הקומות. לפעמים אין אפשרות להעביר את הכבלים בפירים של הבניין עד קומה גבוהה. בקדיחה, העלויות גבוהות יותר וזו לא התקנה סטנדרטית. בחלק מהבניינים המשותפים יש מעברים בפתחים של הקומות, ובמקרה זה מתקין העמדה יוכל להתחבר לחשמל מהדירה. המחיר הממוצע של עד 30 מטר, הוא בין 1,800 שקל ל-2,400 שקל.
מהן האפשרויות של התקנה משותפת לכל הבניין דרך ועד הבית, וכמה זה מוזיל עבור הדיירים?
לפי משה, זה תלוי בסוג הבניין:
בניין משותף עם חדר לריכוז מונים – בבניינים הישנים, לרוב לכל דירה יש מונה, אולם בבניינים החדשים מחמש השנים האחרונות לרוב יש חדר מונים. זה חוסך את העלאת הכבל בקומות. לרוב, הוא נמצא בקומה 0 או מינוס 1. החשמלאי יוציא מהמונה לוח פיצול, ומשם לעמדת הטעינה. במקרה זה, יש לפתוח הזמנה בחברת החשמל לפני ההתקנה ולנתק תחילה את המונה (מפני שמדובר במתח), ועלות האגרה שמשלמים לפני ההתקנה עצמה היא 616 שקל.
בבניינים שבהם המונה נמצא בכל קומה – במקרים אלו, צריך להעלות את הכבל בכל הקומות – מה שכאמור, מסבך את ההתקנה. אחד הפתרונות הוא להיעזר בחברה חיצונית. כיום, ישנן חברות שאפשר להתקשר איתן, והן מבצעות את כל עבודת התשתית וההתקנה הנדרשות. בתמורה, הדיירים מתחייבים לשלם לאותה חברה למשך מספר שנים בכל חודש סכום מסוים, בנוסף לתשלום בעבור כל קילו וואט של טעינה.
לרוב, מי שבוחרים להיעזר בחברות הללו הם בניינים שאין להם פתרונות אחרים, שמעבר הכבלים בעייתי, המונה נמצא ליד הדירה ולוח החשמל הציבורי לא מספיק לכל הרכבים. לרוב זה ישתלם רק אם יש לכמה מהדיירים רכבים חשמליים.
פתרון נוסף בבניינים עם מעט דירות יחסית, הוא לקחת את החשמל מהציבורי, ושהוועד יגדיל את הלוח. מדובר בפעולה שכל חשמלאי בעל הסמכה מתאימה יכול לעשות. במקרה זה, יש לבחור בעמדת טעינה שיודעת לנהל עומסים באופן אוטומטי. כך, הוועד הוא זה שמשלם בעבור כל העלויות, ואין שום התחייבות חיברה חיצונית. עם זאת, מדובר בעלויות גבוהות שיכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים.
האם מותר להעביר את הכבל בפיר של חברת החשמל, ולחסוך אלפי שקלים עבור קידוח בכל הבניין? האם פיר החשמל נחשב רכוש של חברת החשמל, או רכוש הבניין?
בפיר של חברת החשמל אסור להעביר כבלים אחרים. ישנו פיר מעבר כבלים ציבורי, ששם כן מותר להעביר, ויש פיר של תקשורת. כדי להעביר את הכבל בפיר מהדירה, יש לסמן אותו, לוודא שכל הכבל יהיה עם בידוד ולסמן אותו במתח זהב.
האם ועד הבית יכול למנוע התקנה של עמדת טעינה פרטית?
לפי עורכי הדין רונית אלפר וצבי שוב, ועד הבית הוא מורשה מטעם בעלי הדירות בבית המשותף ונושא בניהול ותחזוקת הבית המשותף. מתוקף תפקיד זה, עליו לאזן בין זכותו של בעל דירה לעשות שימוש סביר ברכוש המשותף לבין זכותם של יתר בעלי הדירות לעשות שימוש ברכוש המשותף. נקודת המוצא היא שכל דייר יכול לעשות שימוש סביר ברכוש המשותף כל עוד הוא לא פוגע בבניין או מונע מדיירים אחרים לעשות שימוש דומה ברכוש המשותף. השימוש ההולך וגובר ברכבים חשמליים הביא את ערכאות השיפוט לקבוע כי התקנת עמדת טעינה פרטית לרכב חשמלי, כלומר כזו שממוקמת בחניה הצמודה לדירה ומחוברת לחשמל הדירתי, מהווה שימוש סביר בבית המשותף שאינו מצריך את הסכמת יתר בעלי הדירות.
יחד עם זאת, כאשר ועד הבית סבור שמדובר בשימוש לא סביר ברכוש המשותף; למשל, אם החיבור ימנע התחברות של בעלי הדירות האחרים בבניין, אם ההתקנה מהווה מפגע בטיחותי, פוגעת בחזות הבניין או בחלקים אחרים ברכוש המשותף, הוא יכול למנוע את ההתקנה באמצעות הגשת תביעה מתאימה למפקח על המקרקעין.
התקנתי עמדה באופן פרטי ולאחר כמה שנים הוועד החליט לעשות קדיחה לאורך כל הבניין עבור התקנת עמדת טעינה לכל דייר שירצה. האם הוועד יכול לחייב אותי להעביר את הכבלים לפיר הכללי?
לפי עורכי הדין אלפר ושוב, בעל דירה בבית משותף רשאי לעשות כל שימוש ברכוש המשותף מבלי לקבל על כך את הסכמת השכנים, בכפוף לכך שמדובר בשימוש רגיל וסביר שאינו מונע שימוש דומה מדיירים אחרים בבית המשותף. ככל וההתקנה הפרטית עומדת בתנאי הבטיחות הנדרשים, אינה מונעת מיתר הדיירים לעשות שימוש דומה ואינה פוגעת בחזות הבית המשותף או במתקנים שהותקנו ברכוש המשותף, סביר להניח שהמפקח על המקרקעין לא ייענה לבקשת הועד ולא יכפה על הדייר את העתקת הכבלים, בפרט אם העתקה כזו תחייב אותו בהוצאה כספית נוספת.
אם ועד הבית החליט לקחת חברה חיצונית כדי לבנות את התשתית להקמת עמדות טעינה חשמליות בבניין, האם ועד הבית יכול לחייב אותי להשתתף בתשלום?
לפי עורכי הדין אלפר ושוב, על מנת להטיל על בעל דירה בבית משותף חבות כספית שלא נזכרה במפורש בחוק המקרקעין, יש לקבל את הסכמתו לכך. בעל דירה שלא נתן את הסכמתו לא ניתן יהיה לחייבו אלא באמצעות הגשת תביעה מתאימה למפקח על המקרקעין. לפיכך, ככל שההוצאה הכרוכה בהקמת התשתית חורגת מההוצאות הדרושות להחזקתו התקינה ולניהולו של הרכוש המשותף ולהבטחת השירותים המחוייבים על פי דין, לא ניתן לחייב דייר בתשלום ללא הסכמתו.
אין חניה צמודה? כבר עובדים על פתרונות אלטרנטיביים לעמדת טעינה ציבורית
לפי נתוני משרד האנרגיה והתשתיות, רק ל-47% ממשקי הבית יש חניה צמודה שמאפשרת הקמת עמדת טעינה פרטית. זו אחת הסיבות שהובילו את EV EDGE, ששיווקה בין היתר עמדות טעינה פרטיות, להתמקד בפיתוח ויצירת שיתופי פעולה יצירתיים להקמת עמדות טעינה ציבוריות – ליד הבית: בחניוני הסינמה סיטי, במרכזים מסחריים וגם בחלק ממקומות העבודה, בעיקר בהייטק.
"רצינו למקד את העסקים במקום שבו אנחנו מביאים ערך מוסף וייחודי לשוק", מסביר שרגא כץ, מנכ"ל EV EDGE. "אנחנו ספק הטעינה הגדול בישראל, ועיקר הפעילות שלנו היום היא להוסיף יותר עמדות טעינה במקומות ציבוריים: באיזורי מגורים, בדרך ובנקודת היעד".
לדבריו, עמדות הטעינה הציבוריות יכולות להוות אלטרנטיבה נוחה וזולה לעמדת הטעינה הפרטית. "כשאדם מתחבר ללוח הפרטי, הוא משלם באיזור ה-62 אגורות כולל מע"מ", מסביר כץ, "העמדות שלנו מציעות תעריף מוזל בלילה, וגם חוסכים לצרכן את הקמת העמדה הפרטית שיכולה להגיע לאלפי שקלים".
כדי לעודד את הטעינה בעמדות הציבוריות, בחברה משקיעים גם בפיתוח כלים שיהפכו את השימוש בעמדות האלו לנוחות יותר, כמו למשל – מתן פתרון למצב שבו מישהו חנה בעמדת הטעינה. "מתלוננים על זה במלונות ובמקומות אחרים, ואנחנו עובדים על כלי חסימת עמדה למקרה שמישהו לא פינה את העמדה. האדם יקבל התרעה, ואחרי כמה זמן יחוייב על הזמן שהוא מחובר לעמדה. אנחנו לא מפעילים עדין את השירות הזה, אבל נתחיל להפעיל אותו עד תחילת הקיץ במרכזים מסחריים וגם מול רשויות מקומיות שיבקשו את זה".
באשר לשאלה המתבקשת – מתי נראה עמדות טעינה אלחוטיות ללא צורך בכבלים על המדרכות, כץ מצנן את הציפיות: "זה ייקח זמן", הוא אומר. "כבר יש טעינות אלחוטיות, אבל הן צריכות להשתלם כלכלית כי היא יותר איטית. מי שיש לו את כל הזמן שבעולם - שיעשה את זה, אולם זה הרבה הרבה יותר יקר. בישראל הובלת החשמל היא בכבלים, ואני לא חושב שנראה טעינה אלחוטית בקרוב".
גם בחברת סונול EVI מבינים שהעתיד טמון בעמדות הציבוריות. "כבר היום יש 110 אלף רכבים חשמליים על כבישי הארץ, ואנו צופים את המשך הגידול", מסביר מנכ"ל החברה יובל אלעזר. "אי אפשר להתעלם מהצורך הקריטי מטעינה ציבורית וטעינה במקומות העבודה, גם עבור ציבור הנהגים שמתקינים עמדה בביתם ובמיוחד עבור ציבור נהגים שאין באפשרותם להתקין עמדה ביתית", הוא ממשיך.
"בירושלים למשל, כ-70% מהתושבים בה הם ללא חנייה פרטית, והעירייה פועלת באופן מרשים עבור תשתית לטעינה ציבורית. פרסנו רק בעיר ירושלים כ-200 שקעים של טעינה ציבורית. מדינת ישראל צרכה לאמץ את המהפכה החשמלית".
המטרה הממשלתית: עד 2030 – 90% רכבים חשמליים
שימוש ברכבים חשמליים נחשב ליעיל באנרגיה הרבה יותר מרכב בנזין. מעבר לאנרגיה חשמלית מפחיתה פליטות ומזהמים, וגם בשיקול כלכלי – הרכב החשמלי נחשב לזול יותר.
במשרד האנרגיה והתשתיות, מקדמים בימים אלה תוכניות ממשלתיות כדי להגיע ליעד השאפתני – עד שנת 2030, 90% רכבים חשמליים על כבישי ישראל. במשרד מקדמים ומתקצבים הקמה מאסיבית של עמדות טעינה עירוניות בשיתוף עם הרשויות המקומיות, וכן מקדמים תמריצים כדי לעודד צרכנים לעבור מכלי הרכב המזהמים למכוניות החשמליות: הנחות במס הקנייה, מס הבלו על הדלק ונסיעה זולה יותר בשווי שימוש ברכב חשמלי בליסינג. עם זאת, יש לציין שחלק מההטבות הולכות ופוחתות לאור העלאות המיסים של האוצר.
כיום, הדרך הזולה ביותר להטענת רכב חשמלי היא באמצעות עמדת הטעינה הביתית (לעומת עמדות ההטענה הציבוריות שפרוסות היום ברחבי הארץ), אולם האתגר המשמעותי הוא בבתים משותפים. ישנה טיוטת חוק שמונחת על שולחן הכנסת בנושא, ובמשרד האנרגיה והתשתיות פועלים לקידום בהירות בנוגע לזכויות ולחובות בבתים משותפים.