מי שעוסק בשיווק ובפרסום מאמין שהוא מחזיק במפתח לנפש של ציבור הלקוחות שלו. הוא יודע איך לפנות אליהם ואיך לגרום להם לעשות בדיוק את מה שתכנן מראש. לעתים מדובר במשהו פשוט: תראו את הפרסומת, ובואו לקנות בחנות או להשתתף במבצע. לעתים מדובר במשהו מעט אחר: יצירת אווירה, שיפור תדמית או חלק ממהלך מיתוג שנמשך שנים.

האם כלל הציבור באמת קונה את הדברים האלה? האם הוא באמת משתכנע? ואולי מה שעובד לאנשי המקצוע עובר מעל לראשם של האנשים בבית? כדי לבדוק את השאלה הזו בדקנו את מידת השכנוע של 10 מהקמפיינים המובילים בחודש האחרון על מדגם מייצג של כלל הציבור בעזרת מכון "פאנלס מחקר". במקביל בדקנו בעזרת קבוצת "מנהלי שיווק מצייצים", שהוקמה לפני כחצי שנה על-ידי אמיר שניידר, מנהל שיווק בקבוצת אלדר, טל ספיבק, סמנכ"ל מרכז הבניה ולירן פורמן מנהל שיווק קמחי תאורה וכוללת יותר משלושת אלפים מקצוענים מעולם הפרסום והשיווק מה דעתם - איזו פרסומת באמת עושה את העבודה.

בפסגת הדירוגים יש אחדות דעים, עם שינויים קלים. הציבור חושב שהפרסומת של יס (של מקאן ת"א), שמנסה לשווק את יתרונות של הקלטה אוטומטית של ערוצים שלמים באמצעות שחזור של מלחמת האזרחים האמריקנית, היא המשכנעת מכולם. מומחי הפרסום אמנם מסכימים, אצלם מדורגת יס במקום השני, אולם מעדיפים על פניה את הפרסומת לגבינת נעם של טרה (יהושע / TBWA), שבה מנשה נוי לוקח אותו לסיור מטורלל במחלבות טרה וממתג את הגבינה כעשויה מ-100 אחוז רכיבים טבעיים. כלל הציבור העניק לפרסומת הזו את המקום השני.

 

חוסר ההסכמה הגדול ביותר בין הציבור לפרסומאים נגע באחת הפרסומות הפופולריות של הזמן האחרון: שני כהן מנסה לשכנע חבורת היפים לא לעזוב את הסוכן שוקה ולעבור לחברת הביטוח 9 מיליון (גליקמן-שמיר-סמסונוב). בעוד שמומחי הפרסום דירגו את הפרסומת במקום השלישי, שמעיד על ציפיות גבוהות, כלל הציבור השתכנע פחות מהמסר, ודירג אותה רק במקום השישי.

נתון מעניין נוסף שעלה מכלל הציבור, הוא כמה פרסומות שהתגלו כנשיות במיוחד. כלומר, יותר נשים מצאו אותן משכנעות מאשר גברים. בין הפרסומות ששכנעו את הקהל הנשי ניתן למצוא את את טרה, סופרפארם, מגדל וביטוח ישיר.

ממצאי סקר שנערך עבור MAKO על ידי מכון המחקר פאנלס. בסקר השתתפו 499 חברים בפאנל המשיבים האינטרנטי שלPanel4All  לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל - מגיל 18 ומעלה. הסקר נערך בתאריך 19 עד 22 בנובמבר 2015. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.4 אחוזים.