מחזה מוזר נראה הבוקר בתל אביב: בכירי תעשיית האינטרנט הישראליים, שביום יום נאבקים זה בזה בכל האמצעים, התאספו לצילומים משותפים מחויכים תוך פרגון הדדי ונכונות לשיתוף פעולה. היו שם בין השאר מנכ״ל ynet אבי בן טל, מנכ״ל וואלה אילן ישועה, מנכ״ל מאקו אורי רוזן, מנכ״ל נענע יואב הלדמן ואחרים.

המפגש התקיים במסגרת האירוע להשקת רשת הפרסום בווידיאו ארטימדיה - רשת פרסום פרוגרמטית לתכני וידיאו שאמורה להעניק יכולות טכנולוגית חדשות ופרסום המבוסס על מידע ופילוח גולשים. מטרת ארטימדיה היא ליישר קו עם טכנולוגיות הפרסום המתקדמות של גוגל ופייסבוק גם לאתרי התוכן המקומיים.

האינטרס המשותף של אתרי התוכן המקומיים להיאבק בענקיות הבינלאומיות גרם להם להתאחד תחת הפלטפורמה של ארטימדיה. הפעם האחרונה שהאתרים התאחדו היתה בוועדת המדרוג לאינטרנט, אך זו התפרקה ב-2013 לאחר מאבק בין האתרים.

עוד ב-mako כסף:

״כנגד כל הסיכויים כל אתרי התוכן הצטרפו למהפכה, למרות התחרות ביניהם. כולם התאחדו תחת פלטפורמה אחת״, אמר ד״ר עופר מילר, מייסד ובעלי ארטימדיה. ״יש לנו חזון וחשיבה אחרת. אנחנו שמים את התוכן לפני הכל. מרכזה של ארטימדיה ישראל, ולא באירלנד״. 

כיום ארטימדיה מוכרת בלעדית את הפרסום בווידיאו של כמעט כל האתרים בישראל (למעט רשת וקבוצת הארץ), ולפי החברה יש לה 85% כיסוי מהצפיות און ליין ו-3.5 מיליון משתמשים בחודש. באחרונה פנתה ארטימדיה לרשות ההגבלים בבקשה לקבל אישור להסדר כובל בפעילותה, והיא נעזרת בד״ר שלמה פריזט, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים. 

גל תורג׳מן, המשנה למנכ״ל ארטימדיה - ומי שעמד בראש ועדת המדרוג לאינטרנט בעבר - אמר כי ״יש לחברה יתרון שאין לפלטפורמות אחרות - ניתוח הווידיאו. פייסבוק מגיעה עם דאטה מדהימה. יש לנו דאטה לא פחות טובה, ותוכן יותר טוב. המטרה שלנו היא להחזיר את הכסף לאתרים הישראליים״.

תורג׳מן הציג גרף מניתוח קמפיין פרסום לנשים, שבו עלה ש-75% מהפרסומות ששולבו ביוטיוב היו בפלייליסט מוזיקלי, שבו הצפייה נמוכה והפרסומת אולי לא נראית. לעומת זאת, בפרסום ברשת ארטימדיה הפרסום משתלב בתוכן אמיתי. 

אמיר וייס, מנכ״ל חברת הדיגיטל של יוניברסל מקאן, העריך כי שוק הפרסום בווידיאו מגלגל 200-150 מיליון שקל בשנה. "יוטיוב ופייסבוק מחזיקים שני שלישים מהכסף, והשאר האתרים הישראליים״. רוזן טען בתגובה כי המצב  "לא יכול להימשך ככה״.

לדברי רוזן, ״בעבר היו מלחמות אגו טיפשיות בין האתרים. לא הזיק שבא שחקן זר עם פנקס צ'קים פתוח מסינגפור (ארטימדיה היא חברה בת של ארטיוז׳ן שנסחרת בסינגפור, נ״ט). עזר לקבלת החלטות״.

למרות האווירה המלוכדת, המנהלים לא פיספסו הזדמנות לעקוץ זה את זה. רוזן עקץ את פעילות הווידיאו של ynet ו-וואלה ואמר: ״למאקו יש את התכנים של קשת ואנשים יושבים וצופים בהם באריכות. האתרים האחרים מתחרים זה בזה בהקמת אולפני טלוויזיה שבהם יושבים אנשים ומשדרים באולפן. מבחינתי זה נראה כמו ׳ערב חדש׳״. ישועה השיב: ״טוב שאתה מספר לי מה האסטרטגיה שלי. אני עוד לא החלטתי״. 

בן טל התייחס להחזר על השקעה ואמר כי ״עלות ייצור הווידיאו היא עשרת מונים על טקסט. ניסינו בעבר לייצר סדרות. כולנו וראינו שזה לא הכיוון. אני לא רואה את אחד השחקים משקיע 5-4 מיליון בסדרה אינטרנטית. כן כל אחד מנסה בשוטף אייטמים עם חריגות. לנו יש ווידיאו המותאם לערוצים השונים״.

באירוע נטלו חלק בכירים בתעשיית הפרסום המקומית. עבור משרדי הפרסום העבודה עם ארטימדיה היא מורכבת, שכן החברה לא מחלקת עמלה ללקוחות. ארטימדיה נאלצה להתמודד מול התנגדויות כמו של משרד הפרסום אדלר חומסקי ושל לפ״מ. הקושי העיקרי הוא לשכנע לקוחות להצטרף לרשת ולממן את עלויות יצירת קמפיין הפרסום בנפרד, ולא באמצעות העמלה ה״שקופה״ שהיתה עד כה. 

לדברי, וייס, ״ברגע שהשוק זז לכיון הפרסום האוטומטי התוצאות משתפרות. סוכנויות הפרסום עושות את ההתאמה לעולמות הפרוגרמטי. אנחנו משיקיעים בזה הרבה כסף. זה לא דנא רגיל של משרד פרסום. מתוך זה יגיע השינוי הלקוחות - וזה יהיה השינוי הדרמטי ביותר״.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
אושרה חובת דיווח על קיומם של תכנוני מס
הסינים משקיעים 400 מיליון דולר במנצ'סטר סיטי