אנה זק (יח``צ: אלעד אדמוני,  יחסי ציבור )
אנה זק. "אנשים מתחברים לכך שאני מנסה להעביר מסר של שמחה" | יח``צ: אלעד אדמוני, יחסי ציבור

אם גם אתם מנסים לשכנע את הילדה שלכם להפסיק לצלם סרטוני ליפסינק עם הסמארטפון ולהתחבר מחדש לעולם האמיתי - חכו רגע, כי יכול להיות שהיא יכולה להרוויח מזה לא מעט. אפליקציית מיוזיקלי שכבשה את בני הנוער, כובשת גם את המפרסמים.

רגע לפני שנמשיך, קצת סדר עבור אלה מכם שלא נולדו בשנות התשעים המאוחרות. מיוזיקלי היא אפליקציה שמאפשרת לצלם סרטוני ליפסינק, לערוך אותם ולשתף עם שאר המשתמשים. לאפליקציה כ-130 מיליון משתמשים רשומים ברחבי העולם, מביניהם כ-40 מיליון משתמשים פעילים (הנתונים מתייחסים ל-2016). בכל יום, מועלים באפליקציה כ-12 מיליון סרטוני וידאו חדשים, והיא מוערכת בשווי של 500 מיליון דולר.

על פי סקר שערכה סוכנות הפרסום לצעירים ונוער  teenkבחודש פברואר האחרון, בקרב 464 בני נוער בגילאי 18-12 מכל הארץ, כ-48 אחוזים מבני הנוער משתמשים באפליקציה, כשהרוב המכריע הוא בנות בגילאי 16-10. הנסיקה בפופולאריות של האפליקציה בארץ חלה בשנה האחרונה, ובנקודה הזו החלו המפרסמים להתעניין בה.

"מיוזיקלי היא פלטפורמה רלוונטית מאוד עבור מפרסמים שמבקשים להגיע לקהל היעד של ילדות ומתבגרות, בייחוד מאז שעלו בה משפיענים, כלומר בני נוער עם המון עוקבים", מסביר יניב ויצמן, מייסד ומנכ"ל teenk, "היינו שותפים, בין השאר, לקידום ההופעה של ג'סטין ביבר בארץ ולקמפיין של גוף אתנה, שמעודד בנות צעירות לעשות ספורט".

כדי לקדם תוכן, בני הנוער ("המיוזרים") לא מעלים תמונה, בדומה לאינסטגרם, כי אם קליפ מצולם. אבל, לדבריו של ויצמן, לא מדובר בהבדל הבולט היחיד בין שתי האפליקציות: "באינסטגרם אפשר לקנות קידום ממומן, דבר שלא קיים במיוזיקלי. כלומר, הדרך היחידה של המפרסמים להגיע לקהל שלהם היא באמצעות בני נוער".

הקידום הממומן יגיע גם למיוזיקלי, לדעתך?
"אין לי ספק שכן, זה חלק מהמודלים העסקיים של החברות האלה".

איך נראית העבודה שלכם מול המיוזרים?
"אנחנו מייצגים את המיוזרים הגדולים בישראל, בעיקר בנות בסביבות גילאי 16-17, עוזרים להם לבחור קמפיינים ראויים כדי שלא ימסחרו את עצמם יותר מדי ודואגים שלא פוגעים באינטרסים שלהם. לעיתים רבות, בני נוער מקבלים פניות לפרסום מוצרים בתמורה למוצר עצמו ולא בתמורה לתשלום, בעיניי זה ניצול".

לדבריו, לפרסום דרך בני נוער יש יתרון מובהק על קידום ממומן: "יש הבדל בין מהגרים דיגיטליים, כלומר אנשים שהסתגלו לטכנולוגיה, לבין ילידים דיגיטליים, בני נוער שנולדו לתחום הסושיאל. הם מכירים את הפלטפורמה, מזהים מקילומטר מתי מישהו מנסה למכור להם ומפתחים יכולות מרשימות כדי לסנן דברים, אני קורא לזה 'בולשיט דטקטור'. כשזה מגיע ממישהו מגניב בן גילם שמעלה סרטון כיפי - זה אחרת".

ליאון שניידרובסקי, שמנהל במשותף עם ויצמן את הסוכנות, פועל כבר כמה שנים בתחום כוכבי הרשת. "אני מחפש לא רק שחקנים או דוגמנים, אלא בני נוער שמייצרים תוכן אותנטי ברשת, עם דגש על יו-טיוב, אבל גם באינסטגרם וכמובן במיוזיקלי". לדבריו, אחד הדברים המשמעותיים שמבדילים את מיוזיקלי מהאחרות, הוא "העובדה שקל מאוד להגיע לעמוד הראשי של האפליקציה ולקבל המון עוקבים. באינסטגרם זה הרבה פחות נפוץ". כך, למעשה, בני נוער שהיו עד אתמול אנונימיים, מגיעות פתאום לאלפי עוקבים.

איך מחליטים אם להחתים מישהו? יש צ'ק ליסט או שסומכים על תחושת בטן?
"זה שילוב, אבל יש דברים חשובים שאנחנו בודקים - את כמות העוקבים, את התגובה של הקהל אליהם וכמובן כריזמה. לצלם סרטון אמנם נראה פשוט, אבל זה מצריך הרבה דברים".

על אילו סכומים אנחנו מדברים?
"עוד מוקדם לדבר על סכומים, כי הפוטנציאל של מיוזיקלי עדיין לא הגיע לשיאו. למעשה, רק לאחרונה התחילו לשים לב לאפליקציה, כך שהתחום עדיין בחיתוליו. בכל אופן, בגדול, כרגע קמפיינים נעים בין כמה מאות לכמה אלפי שקלים, כשקמפיין למעשה אומר להעלות סרטון - לא עבודה קשה מדי".

גם המפרסמים, לדבריו, עדיין מוצאים את דרכם במיוזיקלי: "החוכמה היא לא לאנוס את האפליקציה, אלא ללכת איתה. המרכז שלה הוא מוזיקה, שירים ותנועה, וקמפיין חייב להיות בשפה הזו כדי להצליח, לא בטוח שזה מתאים לכל המפרסמים".

בת 16, עם מעל למיליון וחצי עוקבים

אנה זק (16), דוגמנית מאשדוד, שמככבת בימים אלו בתכנית "להיות זמרת" בערוץ 24, היא המיוזרית המובילה בארץ, בעלת מעל למיליון וחצי עוקבים מרחבי העולם, ודורגה במקום ה-20 ברשימת המיוזרים הנצפים העולמית. "הייתי בין הראשונים שפתחו חשבון מיוזיקלי בארץ, בתקופה שבה כמעט ולא הכירו את האפליקציה", היא נזכרת. "גיליתי שאני ממש אוהבת לצלם סרטונים, והתחלתי לצלם מלא כל יום כדי להשתפר, ובסופו של דבר הגעתי לדף העולמי של האפליקציה". בשלב הזה, החלה זק לקבל פניות רבות מצד מפרסמים, והחליטה לפנות לסוכנות שתייצג אותה - דבר מקובל בקרב בני נוער מובילים ברשתות החברתיות.

בזכות מה עוקבים אחרייך כל כך הרבה בני נוער?
"אני תמיד שואלת את עצמי את השאלה הזו, למה עוקבים דווקא אחריי. אני חושבת שאנשים מתחברים לכך שאני מנסה להעביר מסר של שמחה, אני מחייכת המון בסרטונים וכיף לאנשים לצפות".

מתי התחלת להרוויח מזה?
"בנקודה שבה מספר העוקבים שלי נסק. בהתחלה לא חשבתי שזה יהפוך למשהו מקצועי, אבל כשזה קרה התחלתי להשקיע בזה יותר. אולי זה לא מקצוע לטווח הארוך, אבל בגיל שלי זה מאוד עוזר והופך אותי לעצמאית".

איך עובד הקשר מול המפרסמים?
"זה משתנה. לפעמים פונים אליי משרדי יח"צ, לפעמים לקוחות פונים אליי ישירות. בכל אופן, אני מפנה את כולם לסוכן שלי".

מה שונה בין הבקשות הפרסומיות באינסטגרם ובמיוזיקלי?
"בדרך כלל, ההבדל היחיד הוא לא בבקשה הפרסומית, אלא בדרך שבה אני מפרסמת את זה - תמונה או סרטון".

אמנם, האפליקציה נשלטת על ידי רוב של בנות, אולם תוכלו למצוא בה גם בנים, אפילו בין המובילים. עדן טורי (15 וחצי) מתחזק 250 אלף עוקבים, וגם הוא מתייחס לכך כעבודה לכל דבר: "עבודה על סרטון שאורך פחות מדקה נמשכת לא מעט זמן, לפעמים שעה וחצי, אבל אני לא יכול להרשות לעצמי להעלות משהו לא מקצועי".

איך זה להיות בן במיוזיקלי, שמזוהה בעיקר עם בנות?
"לא מעט בנים שעושים את הצעדים הראשונים שלהם באפליקציה פונים אליי, וכיף לי לייעץ להם, אבל לא פשוט להתמודד עם הסטיגמות. ספגתי קללות וירידות בבית הספר מצד ילדים ששמעו שאני במיוזיקלי, אבל לא נתתי לזה לעצור אותי, וזה השתלם".