חברת RGE המפעילה את ערוצי ספורט 5 תשלם סכום שיא של כ-15 מיליון יורו לכל עונה של ליגת האלופות – כך נודע ל-TheMarker. המשמעות היא קפיצה של כמעט פי חמישה במחיר, לאחר שעד כה שולמו עבור הזכויות כ-4 מיליון יורו לעונה. קפיצת המחירים תוביל לזינוק במחירי הטלוויזיה הרב ערוצית לצרכנים.

מי שגרם בעקיפין לקפיצת מחירי הספורט הם ח"כים מסיעת הליכוד - בעיקר דוד ביטן, דוד אמסלם ומיקי זוהר - שמנעו את יישום הרפורמה שהיתה אמורה לייצר חובת מכירה בתחום הספורט. אילו הרפורמה היתה יוצאת לדרך, המחיר לא היה מזנק בשיעור כזה.


הרפורמה שהומלצה על ידי הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, ושולבה בחוק ההסדרים, נתקעה בדיונים בכנסת בגלל התנגדותם של הח"כים. בסופו של דבר החליט מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, לפצל את הרפורמה מחוק ההסדרים, ומאז היא לא קודמה.

RGE התמודדה במכרז מול ערוץ One, ובעיקר מול חברת פרטנר. זו הפעם השלישית שפרטנר מנסה לרכוש זכויות של ליגת כדורגל בולטת לקראת תחילת השידורים – בעבר ניסתה לרכוש את הליגה האנגלית וכן את ליגת העל בישראל.

ההתמודדות של one כבר בליגה הספרדית, ובעיקר של פרטנר כעת, הביאה לזינוק במחירי זכויות הספורט. החברות HOT ו-yes כבר נאלצו להעלות מחירים לצרכנים בעקבות התייקרות מחירי הספורט. מאבק מתוקשר בין Yes ל-RGE הביא אף להחשכה של משחקי מכבי תל אביב בספורט 5 ב-Yes.

מסר את הקלטות, ח"כ דוד ביטן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, חדשות)
דוד ביטן | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, חדשות

מחירי הליגה הספרדית, הליגה האנגלית וליגת העל זינוק פי 4-5 בעקבות התחרות. כעת מגיע שיא חדש, כאשר מחירי הזכויות יזנקו פי שמונה. ערוץ ספורט 5 ימשיך לשדר את ליגת האלופות עוד ארבע שנים.

החוק מונע מ-HOT ומ-yes בלעדיות בתחום הספורט, כלומר שתוכן אחד ישודר בפלטפורמה אחת בלבד. אלא שפרטנר, שמתכוונת להיות פעילה על גבי האינטרנט, אינה מפוקחת, וביקשה להיכנס לתחום באמצעות תוכן אטרקטיבי בלעדי.

החוק להטלת חובת מכירה היה אמור למנוע מצב כזה. לפי החוק, גם אם פרטנר היתה זוכה היא היתה מחויבת למכור את התוכן לפלטפורמות המתחרות. במצב כזה, לשחקנים בשוק לא היתה מוטיבציה לשלם מחיר גבוה על הזכויות. אלא שלחצים שהופעלו על אמסלם, זוהר, ביטן ובאב"ד, גרמו לגניזת הרפורמה.

הזכייה של RGE מאפשרת מהלך חסימה נוסף בפני הכניסה של פרטנר, שלא תצליח להיכנס לשוק עם תוכן בלעדי. מנגד, הפלטפורמות HOT  ו-yes יאלצו לשלם יותר על תוכן ספורט. מנכ"לית HOT, טל גרנות-גולדשטיין, כבר הזהירה במכתב למ"מ שר התקשורת צחי הנגבי כי הדבר יביא לזינוק במחירים לצרכן.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
קתאי פסיפיק נחתה בישראל - ותתחרה באל על בקו להונג קונג
שיחות ביבי־נוני קיבלו גוון פלילי כהה