לוק קייג' מסתובב עם סווטשירט מחורר. ג'סיקה ג'ונס לובשת את אותם בגדים כל הזמן. הוא עובד כמנקה במספרת גברים בהארלם. היא בלשית פרטית שחיה על המבורגרים שמנוניים והרבה ויסקי ובורבון. השניים שייכים ליקום גיבורי העל של מארוול – וליתר דיוק לחלק האורבני־ריאליסטי של היקום הזה. הם זכו לגלגול מחדש בשלוש השנים האחרונות בסדרות טלוויזיה חדשות שעלו בנטפליקס.

נושאים של צדק חברתי תמיד עמדו בראש מעייניהם של מחברי ספרי גיבורי העל – אולם גם במקרה של גיבורי העל הנ"ל, שניהם ממעמד כלכלי נמוך, המאבק בעוני ופערים חברתיים אינו מונף על נס. הסדרה "סופרגירל" התמקדה בעונתה השנייה במאבק בשנאת חייזרים כאלגוריה למצבם של מהגרים חסרי מעמד בארצות הברית, ובמעמדן של נשים. סופרמן מציל את העולם מטרוריסטים - ארציים וחייזריים. לוק קייג' נאבק בגזענות, בפשע מאורגן, בארגונים חשאיים מרושעים שבונים מוטציות גנטיות כדי לייצר חיילים עליונים. ג'סיקה ג'ונס נאבקת בפוסט־טראומה שלה, שמקורה דומה.

קייג' וג'ונס מתבלטים בנוף גיבורי העל הפופולריים – אלה ששייכים לזרם המרכזי - בכך שהם גיבורי על לא עשירים. הם נמצאים בחצי התחתון של סולם ההכנסות באמריקה, או לפחות כך מעיד אורח החיים שלהם. רוב גיבורי העל הם ממעמד בינוני, לפחות במובן שהיה לו בשנות ה־50 וה־60 – הכנסה יציבה מעבודת צווארון לבן כמו עיתונות ומחקר מדעי; או ממעמד גבוה עד גבוה מאוד, אנשי עסקים מיליארדרים. בקצה הפירמידה נמצאים האלים המהלכים בין בני התמותה – תור, וונדרוומן.

אפילו גיבור על הנאבק נגד קיפוח השחורים ונגד הפושעים מתוך הקהילה השחורה שהורסים אותה, כמו בלאק לייטנינג (ברק שחור), הוא מנהל בית ספר, הגרוש מרופאה מצליחה, שחי חיים בורגניים ואמידים.

המעמד הבינוני, לפחות בזהות הבדויה

סופרמן, גיבור העל המפורסם והייצוגי ביותר, וכן בני משפחתו – כמו בת הדודה סופרגירל – הם בני אצולה מהכוכב קריפטון. הם חלק מאליטה שלטונית עשירה שהושמדה באסון. קאל־אל וקארה זור־אל נהפכים לפליטים בכדור הארץ. הם נופלים לארץ באזורים שמייצגים את אמריקה הישנה והטובה – אזור רצועת התירס. קאל־אל, קלארק קנט בשמו הארצי, מאומץ על ידי משפחת חוואים אמריקאים וגדל כבן מעמד העובדים. בבגרותו הוא נהפך לעיתונאי, מקצוע צווארון לבן, אולם אינו מתואר כבעל נכסים או ממון בדמותו הארצית, ורק כשהוא עוטה את התלבושת הכחולה־אדומה והגלימה, הוא מעופף אל ארמון עצום בפאתי כדור הארץ, שם יש טכנולוגיה שכסף לא יכול לקנות.

בת דודתו של סופרמן, קארה, היא עיתונאית מתחילה, כמוהו. אפשר לנחש שאם היו נכתבים גיבורי על בימינו, יוצריהם לא היו בוחרים במקצוע שמידלדל והולך ומבוזה תדירות. וונדרוומן בגרסת הטלוויזיה היתה מורה בבית ספר, ובגרסת הקומיקס היתה אחות, אשת עסקים, עובדת באו"ם ואף אסטרונאוטית. המקצוע הנפוץ ביותר של גיבורי על הוא מדענים, ועיסוק פופולרי נוסף הוא סטודנטים. מקצועות אחרים הם שוטרים, חיילים, מרגלים ורופאים.

מיליארדרים שחצנים וכמה נחבאים אל הכלים

יש לא מעט גיבורי על עשירים מאוד. אתר GoBankingRates העריך לפני כשנתיים את עושרם של גיבורי העל. הוא הגיע למסקנה כי גיבור העל העשיר ביותר הוא הפנתר השחור. ממש כמו מקרה קלאסי של אוליגרך – שליט מדינה שבה מחצבים נדרשים ויקרים להפליא, שיכול לגזור רנטות ככל רצונו ממשאבי ארצו. לפי ההערכה, לפנתר השחור עושר בלתי נתפס של 90 טריליון דולר, המבוסס על מתכת יקרת ערך ונחוצה להפליא בשם ויברניום.

אחרי בלאק פנתר נמצאים עשירי העל המוכרים – איירון מן, הוא־הוא טוני סטארק, התעשיין חובב הטכנולוגיה, שדמותו הקולנועית שאבה השראה מהיזם אילון מאסק; ברוס ויין הלובש את דמות האביר האפל, באטמן; החץ הירוק – כינויו של אוליבר קווין, המופיע בקומיקס ובסדרת הטלוויזיה "החץ"; ואמה פרוסט, מוטנטית עם יכולות טלפתיות. עשירים אלה, למעט הפנתר השחור, שמולך על המדינה האפריקאית הדמיונית וקאנדה, הולכים בתלם של האתוס האמריקאי שבו כסף שווה עוצמה, הצלחה, ואף צדק. עם זאת, גם רבים מנבלי העל הם עשירים, ורדיפת בצע היא לעתים קרובות המקור העיקרי למעשיהם המרושעים.

האלים משתוללים

בסרט "תור: ראגנארוק", מגיע הגיבור ליקום שבו הוא נכלא כעבד ומועבד בפרך כגלדיאטור. זהו כוכב שבו מעמד שליטים נוצץ וצר שמחזיק בעבדים שחיים בערימות זבל ונאבקים עד מוות כדי לבדר את העשירים. אולם התמה הזו מתמצה במהירות רבה. המקבילה לסיפור היא רומא העתיקה, לא מנהטן של ימינו. בסופו של הסיפור, המאבק הוא על חתיכת נדל"ן יוקרתית, אסגארד, שממנה מוביל תור את עמו המדוכא תחת הכובשת המרושעת הלה, אל עתיד לא ידוע ביקומים אחרים.

אפשר לדמיין כי גיבורי על ינצלו את כוחם להפקת רווח אישי. ואולם זוהי אולי אחת הדיברות החשובות ביותר שעליהם לקיים, המבדילה אותם מהנבלים. תור ולוקי הם שני אלים בני אלים מפונקים ועתירי נכסים. אחד הסממנים שמבדילים בין שניהם, הטוב והרע, הוא הפעלת הכוח לטובת רווח אישי.

עבור גיבורי על רבים, מצוקה כלכלית היא תוצאה של הכוחות שלהם – האלק, הענק הירוק, הוא דוגמה טובה לכך. רבים מהם צריכים להסתתר מהרשויות, לעבוד בעבודות עלובות – כמו מר סופר־על, פקיד הביטוח – או שלנסיבות חייהם השפעה שלילית על היציבות הרגשית והנפשית שלהם.

למרות האסקפיזם הכלכלי היחסי של עולם גיבורי העל, נושאים של מצוקה כלכלית מתחילים לצוץ גם ביקומים הקולנועיים שלהם. ההרס הכלכלי של מעמד הביניים ומעמד העובדים האמריקאי ניכר היטב בכל פינה בסיפורה של ג'סיקה ג'ונס וגם של לוק קייג'. אולם באופן כללי, הז'אנר הזה בגרסתו המצולמת מפגר אחר התיאור הנוקב וחסר הרחמים שניבט מסדרות כמו "רוזאן", SMILF, "אטלנטה", "ללא מילים" ואפילו "בנות" – גרסת המילניום הפוסט־משברית של "סקס והעיר".

אין פלא שיש בעשור האחרון פריחה של סרטי גיבורי העל. בעולם שלאחר משבר פיננסי גדול, של התרחבות פערים כלכליים והתעוררות זעם חברתי נגדם, אין סחורה חמה יותר מגיבור שפועל לטובת החלשים. בעולם הבדיוני שלהם, הרשע והרשעים הם סמליים, ויכולים לשמש תחליף לייצוג מעמדי. או שהם פשוט משמשים כאמצעי אסקפיזם קל ומהיר.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
להזמין מהאתר של המלון או דרך בוקינג - איפה זול יותר?
ממשלת ארה"ב הפסידה – ועכשיו המונופולים האמריקאיים יכולים לחגוג

mako כסף - כל מה שצריך לדעת