היום יום ראשון. היום הקשה ביותר, אין ספק. שבוע עבודה חדש לפניכם, ויש המון להספיק. האם תצליחו לעמוד בכל היעדים? קצת קשה להאמין אבל ל-10 הדקות הראשונות של יום העבודה שלכם ישנן השפעה מכריעה על המשכו. "להתחיל ברגל ימין זו לא משאלה ששמורה רק למערכות יחסים, אלא גם לימי עבודה, ובמיוחד העמוסים שבהם" אומר מייקל קר, מרצה וסופר בתחום הכלכלה. "10 הדקות הראשונות יכולות לקבוע את הטון והגישה של כל היום, לכן זה חיוני שתתחילו אותו נכון".

לין טיילור, מומחית בתחום יחסי עבודה, מסכימה: "הרגעים הקצרים הללו יכולים להביא להלך הרוח המדויק והחשוב, משום שמדובר ברושם הראשוני של יום העבודה. לרוב, הדקות הראשונות במשרד או בחלל העבודה מאוד מלחיצות ורוויות מתח משום שאנשים טרודים לגבי מה צפוי להם בהמשך היום: מתקפת אימיילים דחופים, פגישה בהולה עם הבוס, קולגה ממורמר – אלו ועוד יכולים להוריד אותך למטה. לפעמים נראה שצריך תעצומות נפש כדי להתגבר על הדברים הללו".

קר מוסיף שאנשים מצליחים נוטים לפרוח בתחום ההרגלים והרוטינות. "זה בעיקר מה שהופך אותם למצליחים. והזמן הקריטי ליצירת הרגלים מנצחים הוא תחילת היום". הנה 16 דברים שאנשים מצליחים עושים ב-10 הדקות הראשונות של יום העבודה.

הם מגיעים בזמן

הדבר הראשון שהם עושים הוא להגיע, ובזמן. כשעובד מגיע לעבודה באיחור או במרוץ נגד הזמן הוא לרוב יתחיל את היום עם לחץ ותחושות שליליות, שישפיעו על המשך היום. קומו בזמן! על תלחצו על הסנוז. אכלו ארוחת בוקר ופנו לעצמכם מספיק זמן כדי להגיע לעבודה בשקט וברוגע. השתדלו לשמור את הבקרים נטולי לחץ ככל האפשר.

הם עושים סקירת מצב

טכנו: הסטרטאפים שנכשלו מדברים (צילום: videoblocks)
צילום: videoblocks

הגעה לתוצאות המיטביות בעבודה דורשת תכנון. כדי לדעת לתכנן טוב, אתם צריכים לשאול את עצמכם שאלות: איפה אני עומד עכשיו? לאן אני שואף להגיע? מה המכשולים הצפויים בדרך? "אנשים מצליחים מקדישים די זמן לדבר הזה בלבד", אומרת טיילור.

הם לוקחים הפסקה של רגע ופשוט נוכחים ברגע

"זה אולי נשמע מאוד בודהיסטי, אבל זה עוזר", אומר קר. "ברגע שאתה נכנס לאזור מלא בלחץ עם צלצולים ודיבורים, כשאנשים כל הזמן צריכים ממך משהו, ומבלי להתכונן לכך מנטלית, אתה לוקח את הסיכון של להתחיל ברגל שמאל. חשוב לקחת רגע אחד שבו פשוט עליכם להתנתק מכל הרעש וההמולה ופשוט לנכוח ברגע. זה יעזור לפתח גישה אקטיבית, במקום שאנשים אחרים ינהלו אתכם"

הם מתמקמים בעמדה בנוחות

טלפון במשרד (צילום: Gettyimages IL, Getty images)
צילום: Gettyimages IL, Getty images

אנשים מצליחים לוקחים דקה בתחילת יום העבודה כדי לוודא שהכסא עליו הם יושבים מכוונן נכון, וששאר האביזרים הרלוונטים: הסמארטפון, המקלדת, העכבר וכדומה – כולם במיקום נכון ובמרחק סביר. הם גם דואגים לתאורה נכונה שתעזור ליצור סביבת עבודה פרודוקטיבית.

הם מארגנים את אזור העבודה

לחפש דברים שאבדו במשרד ענק זה חתיכת בזבוז זמן. לקפוץ מבלי להתכונן לתוך קלחת עבודה זו אולי מקור לגאווה, אבל בסופו של דבר העומס יתפוס אתכם. שולחן עבודה מאורגן ודסקטופ נקי משטויות ינקו את הראש שלכם ויפנו את הפוקוס למשימות היום.

הם מתמתחים, עומדים והולכים

המצליחנים נוהגים להזיז את הגוף לפני שהם מתיישבים באופן קבוע לתחילת יום העבודה. "שקלו ללכת בדקות הראשונות של יום העבודה", ממליצה טיילור. "זה יכול לתת תחושה של שליטה. ממש כמו שנואמים משיגים סמכות מהפוזיציה שלהם ביחס לקהל"

הם עושים תעדוף

קחו צעד אחד מעבר לרשימת משימות, ונסו ליצור היררכיה של דברים שאתם צריכים להספיק. השתדלו לא לדחות ולשבץ את המשימות הקשות ביותר לבוקר, כי זהו הזמן שבו האנרגיה שלכם חזקה דיו כדי להתמודד איתן.

הם לא עושים מולטיטסקינג

איש עסוק (צילום: Pinopic, Istock)
איש עסקים מדבר ב 2 טלפונים | צילום: Pinopic, Istock

זה אמנם מפתה לשלב בין מטלות על הבוקר ולנסות לעשות 3 מטלות בבת אחת, אבל זה גם יכול לפגוע בפרודוקטיביות של יום העבודה. מחקר של אוניברסיטת סטנפורד מצא שמולטיטסקינג פחות יעיל מאשר לבצע כל מטלה בנפרד.

הם חוזים הסחות דעת

כולנו חווים ברמה זו או אחרת הסחות דעת בעבודה. לחזות אותן מראש ולהכיר בהן הוא הצעד הראשון בדרך להתגברות עליהם. זה יכול לכלול אימיילים לא חשובים, קולגות פטפטניות, נוטיפיקציות מהרשתות החברתיות ועוד - אל תתנו להם את הזמן שהם דורשים.

הם אומרים לא

"מקצועני עבודה אמיתיים קופצים מעל המכשול הזה של הסחות דעת בעבודה, כשהם פשוט אומרים בדיפלומטיות 'לא' כשמגיעה הצעה ברמה כזו או אחרת של פיתוי מקולגה לעבודה", אומר קר. אם הבוס שלכם צריך אתכם בדחיפות, מדובר ביוצא דופן כמובן, אבל במקרים אחרים מוטב להציע מפגש חלופי בזמן אחר, מאשר לנסות ולרצות עמיתים כל הזמן. טוב לא יכול לצאת מזה

הם חוסמים תחושות שליליות

המצליחנים לא בוכים על חלב שנשפך, על משימות מעיקות שצריך לעשות או על עומס יותר. הם פשוט שמים את כל התחושות השליליות שעולות ביחס לדברים הללו במקום נפרד. אם תצליחו לעשות את זה, תראו שהדברים באים הרבה יותר בקלות.

הם אומרים שלום

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Wavebreak Media LTD, Thinkstock)
גבר ואישה מפלרטטים במשרד | אילוסטרציה: Wavebreak Media LTD, Thinkstock

הדבר הזה קריטי אם אתה הבוס, אבל חשוב מאוד גם ברמת העובד הפשוט. בדיקה קצרצרה של שלומם של הבוס ושל עמיתים לעבודה תעזור לכם ולכולם להתחיל את היום טוב יותר. "אתה יכול להיות הבנאדם הכי מוכשר בעולם, אבל אם הכישורים החברתיים שלך לוקחים בחסר, או שאתה לא מנצל אותם, יהיה לך קשה מאוד להתקדם", אומרת טיילור.

הם מחייכים וצוחקים

"אנשים מצליחים רבים שאני מכיר סיגלו לעצמם הרגל לפתוח את הבוקר בצחוק. בין אם זה מאימייל של 'בדיחת היום' או ממקור משעשע אחר, זה הפך אצלם לעניין של חובה. החשיבות של הצחוק היא בהכנסת התודעה למצב מנטלי נכון, משוחרר וחיובי", אומר קר.

הם מוקירים תודה

דרך מעניינת ומועילה שאנשים מתחילים בה את היום היא פשוט להוקיר תודה. זה יכול להיות על משהו שקשור לעבודה או לחיים האישיים, העיקר שהתחושות הנכונות יתעוררו. "זה עוזר לשים את הדברים הקטנים, שיכולים לפעמים להרוס את כל היום, בפרספקטיבה", אומרת טיילור.  "ברגע שאימצת את ההרגל הקטן הזה, הכל יכול לעבור הרבה יותר חלק".

הם חושבים על איך לעזור לאחרים

לפתח מין "תודעת שירות" שכזו הוא עניין חשוב מאוד, שכן לא רק שתרומה לחברים לעבודה תיצור סביבת עבודה הרמונית יותר, אלא גם תסיט את הפוקוס מהבעיות האישיות שלפעמים כה מטרידות.

הם בודקים אימייל באופן אסטרטגי

מייל (צילום: Thinkstock)
צילום: Thinkstock

קר אומר: "אני מדגיש את העניין האסטרטגי כי אימייל יכול להיות כלי שמבזבז זמן הרבה ובקלות. הבעיה היא שלעבור על מיילים יכול לתת את התחושה שמספיקים משהו, כשלמעשה מדובר בלתת לאחרים להכתיב עבורכם את סדר היום". אנשים מצליחים מבינים את זה, ועושים מעבר מהיר בבוקר על האימייל, ולאחר מכן מתכננים את תשומת הלב שיעניקו לצורת התקשורת הזו.