במשך שנים רבות דובר על הצורך במהפכה דיגיטלית, אשר תשנה את חיינו מקצה לקצה. ואכן, בשנים האחרונות המציאות השתנתה לנגד עינינו, והטכנולוגיה החלה לקחת חלק גדול יותר במגוון תחומים בחיינו, גם בכאלו שחשבנו שלא יוכלו להתנהל בלי השיטות הפיזיות המוכרות והוותיקות. אלא שאם בעידן שלפני הקורונה חשבנו שמדובר בתהליך הדרגתי וממושך שיארך עוד שנים, נדמה שהמגפה הבינלאומית האיצה את הדיגיטציה ואילצה בבת אחת את כל העולם לעבור לדיגיטל – מגופי ממשלה ביטחון וצבא, חברות הייטק גדולות, מוסדות פיננסיים כמו בנקים ועד אפילו עסקים קטנים כמו מדריכת יוגה שרוצה לאמן מהבית או בעל חנות שמחפש להמשיך ולמכור את מרכולתו.

"אין ספק שתקופת הקורונה היא התגשמות של תיאוריית הברבור השחור של הפילוסוף ד"ר נסים טאלב", אומר אורן שגיא, מנכ"ל חברת סיסקו ישראל, "על פי התיאוריה, מתישהו בעתיד יגיע אירוע גדול ובלתי צפוי שישבש את כל המציאות שהכרנו, והקורונה היא בהחלט אחת כזו. לפתע אנשים מוצאים את עצמם במצב שהם עוברים מאפס למאה קמ"ש בכל מה שנוגע לצורך להשתמש בכלי הדיגיטל, וזה בא לידי ביטוי בעבודה מהבית, בטיפולים רפואיים מרחוק וגם בכל מה שקשור למערכי חינוך ורווחה".

אורן שגיא סיסקו (צילום: טלי שגיא)
אורן שגיא, מנכ"ל חברת סיסקו ישראל | צילום: טלי שגיא

"המציאות שאנחנו חיים בה היום תהפוך לנורמה החדשה"

לדברי שגיא, את תקופת הקורונה יש לחלק לשני חלקים - תקופת 'ההווה' ותקופת 'היום שאחרי'. "היום כבר כולם יודעים שהקורונה לא תעבור ב'זבנג וגמרנו'. הרי כל עוד לא יימצא חיסון, אנחנו לא רואים את האירוע הזה נגמר בטווח הקצר. מה שכן ברור לכולם שהמציאות של לפני הקורונה לא תחזור", מסביר שגיא ומוסיף: "זה גורם לכולנו להבין שאנחנו צריכים להכין את עצמנו לדבר שנקרא בשפה המקצועית 'עתיד קבוע גמיש', זאת מכיוון שהמציאות שאנחנו חווים בשבועות האחרונים תהפוך להיות הנורמה החדשה".

בנוסף, שגיא מציין כי המצב החדש שנוצר מאפשר פרודוקטיביות רבה יותר. "בפועל, ניתן לקיים פגישות תוך יצירת אינטימיות וקרבה ולחסוך נסיעות ארוכות ועמידה בפקקים. כמו כן, האיזונים  בחיים השתנו - מתחם העבודה והבית הפכו לאחד. פתאום החסכון בזמן שנוצר מאפשר לאנשים להספיק לעשות דברים שלא עשו לפני כן ולהשקיע זמן גם בתחביבים ובקרובים אליהם. העתיד הקבוע יהיה גמיש, כי הרי היכולת לדבר עם הרופא דרך הסמארטפון לא תיעלם אחרי הקורונה, כמו גם היכולת להמשיך ולתפקד מהבית, תוך חסכון בעלויות לארגון. כלומר, אין שום סיבה שאחרי המגפה נוותר על היתרונות והגמישות שהדיגיטל מאפשר לנו".

יחד עם זאת, שגיא סובר כי המציאות החדשה מובילה את הארגונים לשינוי תרבותי ומנהיגותי. "השינוי התרבותי מתייחס לתרבות העסקית החדשה שנולדה בעקבות המצב – ארגונים גדולים וגם עסקים קטנים מבינים כי הדיגיטל הוא הפתרון היחידי כעת. לכן, אם לא יוכלו לתקשר עם לקוחות או לספק סחורה – העסק שלהם יקרוס", מסביר שגיא ומוסיף: "ואילו השינוי המנהיגותי צריך לבוא לידי ביטוי בכך שהמנהלים והארגונים יאפשרו גמישות פעולה ותקשורת פתוחה עם העובדים. הם יצטרכו לוודא שאף עובד לא נשאר מאחור וכולם מצליחים להתמודד ולהסתגל למצב החדש. למעשה, הארגונים יהיו חייבים לפתח מנהיגות שונה ומכילה מתוך ההבנה שלעובדים היום הרבה יותר קשה".

"חווינו התרגשות אמיתית למרות שהיינו נעולים בסלון"

הצורך החדש של הציבור להישאר מחוברים לעולם גם בלי לצאת מהבית, הוביל למענה גובר מצד חברות ההייטק שנרתמו לסייע במשבר העולמי. בסיסקו ישראל למשל עסוקים בימים אלו בהקמה של מוקדי חירום להעברת המגזר העסקי לעבודה מהבית ואף הקמת מערכי שירות לקוחות כסיוע למערכי החינוך והרפואה, ללא התמקדות באזור גאוגרפי ספציפי, בעקבות הרצון לייצר מענה לכולם. "החשש הגדול ביותר שהיה עם תחילת המגפה, הוא שיהיה מחסור ברופאים ובמיטות לחולים, וכאן נכנסת הטכנולוגיה לתמונה", מסביר שגיא ומדגיש: "אפשר מצד אחד לתגבר את הצוותים ואת המיטות, אך באמצעים דיגיטליים ניתן ליצור תקשורת בין מבוטחי קופות החולים לרופאים מבלי לצאת מהבית, או לחבר בין מחלקת המבודדים לבין הצוות המטפל".

את המעבר לעולם הדיגיטל, שגיא חווה מקרוב גם בחייו האישיים, כאשר נאלץ לאחרונה לחגוג בר מצווה לבנו בשיחת וידאו. השיחה התבצעה דרך אפליקצית WEBEX מבית סיסקו, המדמה פגישה פיזית בחדר ישיבות לצד מערכת תרגום שמאפשרת ניהול שיחות וידאו עם גורמים בכל העולם ללא מגבלות של שפה בצורה מאובטחת ומוצפנת. "גם אנחנו במשפחה נאלצנו בעקבות השינויים לערוך את חגיגת בר המצווה של בני דרך שיחת וידאו משותפת באמצעות מערכת WEBEX. זו הייתה חוויה יוצאת דופן, נכחו בה עשרות בני משפחה מכל רחבי העולם ועדיין הצלחנו לחוות התרגשות אמיתית של ממש, למרות שלמעשה היינו נעולים בסלון", משתף שגיא.

בר מצווה סיסקו (צילום: יח"צ סיסקו)
"גם אנחנו במשפחה נאלצנו בעקבות השינויים לערוך את חגיגת בר המצווה של בני דרך שיחת וידאו משותפת" | צילום: יח"צ סיסקו

בסיסקו החליטו כי השימוש במערכת ה-WEBEX יוצע בחינם לשכירים ועצמאיים לאורך כל תקופת הקורונה. "אנחנו מוצאים את עצמנו עובדים בעצימות גבוהה ומשתמשים בכל הכלים שלנו כדי להגן ולחבר טוב יותר את כל העסקים והארגונים. אפליקציית WEBEX מאפשרת את המעבר לעבודה מרחוק ואת ההתנתקות מסביבת עבודה טבעית למרוחקת, תוך שימת דגש רב על אבטחת מידע. המעבר לעבודה מהבית לרוב חושף את העובדים למתקפות של האקרים שעלולים לנסות לנצל את הפרצות והחולשות שנוצרו בעקבות העבודה המרוחקת, כדי לתקוף את הארגון. דבר זה קורה לאור העובדה שלרוב המחשבים הפרטיים שלנו לא מוגנים ומאובטחים כמו סביבת העבודה במשרד. בנוסף, באמצעות המערכת ניתן לנהל משרד ביתי בלי הפרעות. עובד של ארגון גדול יכול להקים שלוחה טבעית של הארגון, עם אותו ניהול ארגוני ותנאי אבטחה, מסלון הבית או מחדר השינה", מסביר שגיא.

"היצירתיות והאנושיות משתפות פעולה ויוצרות כללי משחק חדשים"

המציאות החדשה יוצרת שיטות עבודה חדשניות, אשר מייעלות את האילוצים שנכפו עלינו, כמו גם שיתופי פעולה מרגשים ומשמחים. בתקופה זו, אנו עדים למיזמים פורצי דרך כמו המיזם של סיסקו עם חברת IBM, אשר פועל להנגשת המציאות הדיגיטלית עבור אוכלוסיית הגיל השלישי, מיזם "מעמקים" אשר מאפשר למשפחות להתאבל על יקיריהן ולקיים את מנהג ישיבת השבעה תוך קבלת ניחומים מרחוק באמצעות שיחות וידאו ב- WEBEX ואף מערך ה-Network Academy, פרויקט נוסף מבית סיסקו אשר מציע כתרומה לקהילה הכשרות טכנולוגיות ללא עלות בתכנות, פייטון, אוריינות דיגיטלית, ידיעת האנגלית ועוד על מנת לאפשר לקהל הרחב להיטמע בתחומי העשייה הדיגיטלית.

_OBJ

"היצירתיות והאנושיות משתפות פעולה ויוצרות כללי משחק חדשים לכל מה שהכרנו. חברות מבינות שכדי להתגבר על המשבר הפיננסי הן צריכות לשתף פעולה. מרגש לראות כיצד חברות מתחומים שונים יוצרות ביחד פתרונות אשר מסייעים לאוכלוסייה ככלל ולפריפריה החברתית והגאוגרפית בפרט, כמו למשל שחרור פטנטים לייצור מכונות הנשמה על ידי חברות המייצרות זאת, כדי לעזור לעולם להתמודד עם המצוקה. גם אנחנו בסיסקו משתפים באופן ההתמודדות, דרכי הפעולה והידע שלנו עם שותפים, לקוחות ומדינות שונות. אין ספק שהמצב מאפשר לכל העולם להיות בהזדהות מאוד גדולה וליצור שיתופי פעולה מרתקים". 

ומה הלאה? בימים אלו עובדת החברה בעיקר על מעבר חלק לעבודה מרחוק של הגופים השונים והענקת שירותי IT בזכות שיתופי פעולה עם שותפים עסקיים וחברות ענן שונות, אשר מנסות לייעל ולהפחית את עומסי התקשורת שנוצרו בעקבות המעבר המואץ לשימוש בשירותים דיגיטליים בעת הזו. כמו כן, בנוסף לתרומה של 225 מיליון דולר למען המאבק בנגיף הקורונה, הכריזו לאחרונה בסיסקו על שיתוף פעולה עם Google Cloud, זאת כדי לאפשר פתרונות העברת מידע בין ארגונים בצורה אופטימלית ומנוהלת.

מלבד כל אלה, שגיא לא מהסס לפנטז ולדמיין איך יראה העתיד. "יכול להיות ששיחות הוידאו יהפכו לכאלו עם ראיית עומק שתצליח לדמות עוד יותר פגישה פיזית, תוך שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה ומדומה. כמו כן, בעיות שרשרת האספקה בעולם הבריאות יפתרו באמצעות מדפסת תלת מימד אשר תדפיס ציוד רפואי בבתי החולים, ואף תיתכן אפשרות להתייעץ עם רופאים מעבר לים ולקבל אבחון מרחוק. בנוסף, בעולם החינוך מבינים שעכשיו זה צו השעה ולכן יש צורך קריטי בייצור פלטפורמות לימוד מרחוק שיהיו מאובטחות מפני פריצות סייבר של תכנים פדופיליים ופורנוגרפיים", אומר שגיא.

בסיסקו עובדים בנוסף על הטמעת מערכי בינה מלאכותית במגוון פלטפורמות, כמו תמלול שיחות בזמן אמת או אפילו שילוב של תרגום סימולטני של צדדים שונים בשיחה אשר דוברים שפות שונות. חושבים שמדובר במדע בדיוני? בטח תשמחו לדעת שבשפה האנגלית הטכנולוגיה כבר ממש לקראת יציאה לשוק.

לסיכום, מגפות עולמיות כמו הקורונה הן דבר מצער וכואב, אך בדומה למלחמות ממושכות, הן גם מאיצות באופן חסר תקדים פיתוחים חדשניים ואימוץ של טכנולוגיות חדשות שבעבר נחשבו כמעט למדע בדיוני. לפיכך, כמו בכל דבר בחיים, ניתן למצוא גם נקודות אור בברבור שחור זה.