כביש 6, מעורקי התחבורה המרכזיים בישראל, צפוי לחגוג בקרוב 14 שנה. פרט לתרומתו המשמעותית לתנועה ברחבי המדינה, הכביש הוא גם הצלחה כלכלית מהדהדת. החברה הפרטית שמפעילה אותו, דרך ארץ, צפויה לסיים את 2017 עם הכנסות שיא של 1.35 מיליארד שקל, זינוק של כ–10% ביחס להכנסות המתואמות ב–2016.

דרך ארץ קיבלה ב–1999 זיכיון להקמה והפעלה של כביש 6 למשך 30 שנה, עד ליולי 2029. הפעלתו המלאה של הכביש החלה ב–2004, וביולי 2009 נפתח לתנועה קטע הכביש הצפוני (מקטע 18), שמתחבר לכביש 70. בימים אלה מבוצעת הרחבה נוספת של הכביש, באמצעות מקטעים 3 ו–7 הצפוניים, על ידי שפיר הנדסה. עם השלמתם, הכביש צפוי לחבר את שלומי בצפון עם צומת שוקת בדרום.

לפי הערכות, שוויו של כביש 6 כיום הוא כ–3.5 מיליארד שקל. זהו נכס יציב שמניב תזרימי מזומנים חזקים. קרנות תש"י ונוי מחזיקות בגוף המנהל (הזכיין של כביש 6 - דרך ארץ); בעוד שורה של גופים מוסדיים — בהם כלל (18%), הראל (24%), מנורה (10%), הפניקס (12%), קרנות הפנסיה הוותיקות (10%) ופסגות — חשופים בעקיפין לכביש באמצעות החזקה בשותפות מוגבלת שהקימו תש"י ונוי.

הגופים המוסדיים טרם החלו לקבל דיווידנד, אך הם נהנים מפירעון הלוואת בעלים, בריבית של כ–8%. בינואר 2017 פרעה דרך ארץ הלוואת בעלים של כ–111 מיליון שקל, וחלקם של המוסדיים היה 54 מיליון שקל.

על פי התוצאות הכספיות, שנחשפות לראשונה ב–TheMarker, ההכנסות הכוללות של דרך ארץ בינואר־ספטמבר 2017 (המועד המעודכן האחרון של הדו"ח הכספי) היו 991 מיליון שקל. הרווח לפני מס הסתכם באותה התקופה ב–228 מיליון שקל, ומגלם שיעור רווחיות של כ–23%. בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הסתכמו ההכנסות ב–896 מיליון שקל, והרווח לפני מס היה 193 מיליון שקל (המספרים ב–2016 מנטרלים הכנסה חשבונאית חד־פעמית של 325 מיליון שקל).

בשורה התחתונה, הרווח הנקי בינואר־ספטמבר 2017 הסתכם בכ–174 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי (מתואם) של כ–60 מיליון שקל בינואר־ספטמבר 2016. מקור המקורב לחברה הדגיש שבמקרה של כביש 6 קיים פער בין הדו"ח החשבונאי לבין המצב התזרימי, כך שהתזרים הפנוי בפועל קטן מהרווח, בין השאר בשל פירעון חובות ותשלום לחברת התפעול.

 

בדומה למגמה בשנים האחרונות, במהלך 2017 חל גידול של 9.1% בהיקף הנסועה במקטע המרכזי של כביש 6 ביחס ל–2016, בהשוואה לגידול של 7.6% בנסועה ב–2016. הגידול בהיקף הנסועה, שהוא עקבי ומתמשך, נבע מהשלמת עבודות להרחבת הנתיבים בכמה מקטעים. 71% מהמקטע המרכזי הורחבו לשלושה נתיבים, וכ–20% נוספים הורחבו לארבעה נתיבים, בשני כיווני התנועה. כ–90% מהנוסעים בכביש הם מנויים, והיתרה לקוחות מזדמנים.

עלייה של כ-10% בתקבולים מאגרה

בינואר־ספטמבר 2017 גדלו ההכנסות מאגרת נסיעה במקטע המרכזי ב–9.6% לעומת התקופה המקבילה ב–2016, והסתכמו בכ–850 מיליון שקל. בשקלול הכנסות נוספות, שכוללות קנסות, גבייה מלקוחות באמצעות תצלומי וידאו, ותחנות התדלוק בצדי הכביש, ובניכוי תשלומים למדינה, ההכנסות בינואר־ספטמבר 2017 מהמקטע המרכזי עלו לכ–935 מיליון שקל, גידול של כ–9% ביחס לתקופה המקבילה ב–2016 (מדובר בהכנסות תפעוליות ולא חשבונאיות).